Gå til innhold

Gjort en god gjerning mot noen ukjente?

Anbefalte innlegg

Det var altså fra en film jeg hadde det. Poenget er jo å videreføre til virkeligheten. Tro meg, det funker og tilbakemeldingene er fantastiske. :)

8627732[/snapback]

Så lenge det man gjør er av virkelig betydning, kunne jeg ofret mye for å GJØRE en slik ting. Jeg har ennå ikke vært så heldig å få muligheten til det...

8627787[/snapback]

:)

Tro meg, og det er ærlig ment. Det trenger slettes ikke å være store ting det gjelder, tvertimot! Hva betyr vel en femtilapp. Poenget er at du får ideen inn i hodet til den du hjelper. På den måten hjelper han noen andre osv. osv. Start din egen bølge, så får vi se om våres bølger møtes. (gi beskjed her på forumet om de gjør det.) :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Møtte en gang en som manglet en krone for å kjøpe seg en kopp kaffe. Eller han hadde to femtiøringer og femtiøringer funket ikke på kaffe maskinen. Jeg tilbød ham en krone. Han tok krona og sa takk. Jeg hadde dog forventet å få hans to femtiøringer som takk.

Lenke til kommentar
Det er jo sløsing å betale for en hel time og så bare benytte seg av 10-20 minutter av det. Like greit at noen andre får glede av det resten av tiden da.

8627397[/snapback]

Er delvis enig i det. Men poenget mitt var at det er i drøyeste laget å kalle det en "god gjerning" når noen, andre enn vedkommende som gjør gjerningen, taper på det.

8628032[/snapback]

Hvorfor har de laget det slik at det kan brukes igjen da?

Om de hadde gjort til slik at billetten kan brukes to ganger samme dag f.eks så hadde ikke dette vært noe problem. Men når de må begrense det, så er det vel bedre om vi får igang en bevegelse som lar oss utnytte billetten til det fulle.

8628062[/snapback]

Tenk hvis busselskapet taper penger å må sparke en person som må fø 8 unger og kone, og pga tap av jobb ender opp med å bo på gata og får hele livet sitt ødelagt, pga. at alle gir bor billetten sin.

8628088[/snapback]

Ja tenk! ;)

Lenke til kommentar
Møtte en gang en som manglet en krone for å kjøpe seg en kopp kaffe. Eller han hadde to femtiøringer og femtiøringer funket ikke på kaffe maskinen. Jeg tilbød ham en krone. Han tok krona og sa takk. Jeg hadde dog forventet å få hans to femtiøringer som takk.

8628247[/snapback]

Haha!

Jeg ga bort 10 kr til en gutt som skulle kjøpe seg tyggis men hadde nok penger. Han så så lei seg ut, så jeg tok tyggispakken som lå igjen på disken sammen med kaffe'n min og muffinsen og ga han den utenfor kiosken... :cool:

Edit: Tok som i; betalte med kort.... :)

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar
Jeg var enormt flink. Jeg fant en lommebok med ca. 1000 euro (!)  og kansje 5000kr i. Og jeg brukte resten av dagen på og spore eieren ned, uten å ta EN ENESTE KRONE! Selv om jeg trengte penger da. Fikk altså da levert den, men fikk en lusen finnerlønn på 50kr.

8633741[/snapback]

:dribble: Hvordan greide du å finne han? Han kunne gitt deg mer da :p

Endret av eXtreme-501
Lenke til kommentar
Det er jo sløsing å betale for en hel time og så bare benytte seg av 10-20 minutter av det. Like greit at noen andre får glede av det resten av tiden da.

8627397[/snapback]

Er delvis enig i det. Men poenget mitt var at det er i drøyeste laget å kalle det en "god gjerning" når noen, andre enn vedkommende som gjør gjerningen, taper på det.

8628032[/snapback]

Hvorfor har de laget det slik at det kan brukes igjen da?

Om de hadde gjort til slik at billetten kan brukes to ganger samme dag f.eks så hadde ikke dette vært noe problem. Men når de må begrense det, så er det vel bedre om vi får igang en bevegelse som lar oss utnytte billetten til det fulle.

8628062[/snapback]

Tenk hvis busselskapet taper penger å må sparke en person som må fø 8 unger og kone, og pga tap av jobb ender opp med å bo på gata og får hele livet sitt ødelagt, pga. at alle gir bor billetten sin.

8628088[/snapback]

Om han får sparken, kan han leve på 80% av bussjåførlønna i to år etterpå. På den tida har han antakelig fått seg en jobb. Om han ikke klarer det, kommer han over på andre ordninger. Det er ingen som bo på gata i Norge. Heldigvis.

Tips til ting som kan gjøres: Hjelpe gamle mennesker over veien, eller andre steder der de har problemer. Ta opp haikere (er ingen som haiker lenger da). Være oppmerksom om barn leker på farlige steder og si tydelig ifra. Gripe inn mot vold og andre overgrep (om du tør). Disse lenkegreiene er spennende, skal følge med :thumbup:

Endret av AvieN
Lenke til kommentar
Gripe inn mot vold og andre overgrep (om du tør). Disse lenkegreiene er spennende, skal følge med  :thumbup:

8641291[/snapback]

Jeg syns at alle som er vitne til vold bør gripe inn, uansett om de ikke er sterke nok. Det er bedre å være 2 mot 10, enn 1 mot 10.

Så om det kommer en kar for å hjelpe deg når du får juling av en negergjeng kan det godt være meg ;)

Lenke til kommentar
Jeg var enormt flink. Jeg fant en lommebok med ca. 1000 euro (!)  og kansje 5000kr i. Og jeg brukte resten av dagen på og spore eieren ned, uten å ta EN ENESTE KRONE! Selv om jeg trengte penger da. Fikk altså da levert den, men fikk en lusen finnerlønn på 50kr.

8633741[/snapback]

:)

Du er en helt som har gjort noe slikt. De færreste hadde gjort det du gjorde. Du gir meg tilbake troen på det gode i mennesker. :) Og så får du bare lusne 50kr i finnerlønn. Du har krav på 10% finnerlønn, det vet alle. Du skulle hatt kr 1300,- og gjerne avrundet til kr 1500,- til kr. 2000,- for detektivarbeidet ditt og ikke minst din ærlighet. Fyren hadde jo ellers ikke fått noen ting. Fyttigrisen for en gjerrigknark. Det er sånne folk som river ned min oppfatning av det gode i mennesker.:no:

Lenke til kommentar

Gaidaros har helt rett i det! Hvis det ikke er lenge siden kan du sikkert gå og kreve resten ^^

On topic så vil jeg si at en liten sang muntrer folk opp! Her om dagen satt jeg på bussen og dro igang en allsang på "Han som reiste" og fikk stor respons. Folk ble så glade at jeg måtte gå av på neste stopp så de ikke skulle gå helt Beatles på meg! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...