Bruker-93156 Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Jeg er litt usikker på om dette er retts etd, men jeg prøver. Etter å ha vært u usedvanlig godt humør i det siste, så har jeg følt at små ting jeg har gjort, varmer godt. - En dag når jeg var i byen vant jeg et slikt gratis McDonald's menykort. Så jeg stilte meg utenfor torget og en liten tass på 5-6 år kom med bestemoren sin ut fra McDonalds. Jeg hørte at de skulle gå på en MD lengre ned i gata siden det var så mye kø der, så jeg ga kortet til ungen. Jeg hjelper personer på bussen med barnevogn, med å bære ut vogna når de skal av eller på. Da føler jeg at jeg har gjort noe nyttig... Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Ok "pinnsvin"? Gir stadigvekk bort busseter, og hjelper med barnevogner og sånn. Syns også jeg gjorde en god gjerning når jeg jaga vekk en fyllikk som prøvde seg på en liten jente en gang, også. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 16. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2007 Ok "pinnsvin"? Gir stadigvekk bort busseter, og hjelper med barnevogner og sånn. Syns også jeg gjorde en god gjerning når jeg jaga vekk en fyllikk som prøvde seg på en liten jente en gang, også. 8625669[/snapback] Da er du jenta helt Jeg gir bort billetten min på bussen når jeg har kommet i byen, for den virker i 1 time fra du kjøpte den, og da kan folk som skal hjem få den.. jeg bruker jo mer enn en time i byen uansett.... Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Jeg gir komplimenter til folk jeg går forbi på gata. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Jeg gir bort billetten min på bussen når jeg har kommet i byen, for den virker i 1 time fra du kjøpte den, og da kan folk som skal hjem få den.. jeg bruker jo mer enn en time i byen uansett.... 8626373[/snapback] God gjerning? Tror ikke buss-selskapene er enig med deg der, du. Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Jeg er ganske sjenert og slikt, så jeg er sjelden en ukjent hjelpende hånd, dessverre... Men jeg er opptatt av miljøet og plukker opp flasker og søppel jeg ser på gata (ikke i byen, men i nærmiljøet), tar kollektivtrafikken, selv om det betyr 5 timer ekstra reisetid til Trondheim, kjøper ikke mer enn jeg trenger osv.. Også lar jeg eldre mennesker gå før meg på bussen, det er jo greit. Men jeg tror ikke på "damene først"-regelen, har fått noen rare blikk pga. det. Lenke til kommentar
Patience Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 *** Uhøflige innlegg fjernet! *** Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Det er jo sløsing å betale for en hel time og så bare benytte seg av 10-20 minutter av det. Like greit at noen andre får glede av det resten av tiden da. Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 (endret) ”Gi det videre!” For en stund siden leste jeg om et unikt konsept som var blitt opprettet. Hvem som var stifteren, og hvor det hele begynte, er uklart for meg, kanskje det var en film jeg så. Men ideen klistret seg likevel til hjernen min. Det hele går ut på å gjøre gode gjerninger. Det er jo for så vidt ikke noe nytt. De som er seg bevisst dette behovet, sørger for å utføre gode gjerninger når sjansen byr seg, og det fungerer utmerket. Det skjer fra personen til mottakeren og gir gevinst for dem begge. Den ene gledes ved å gi, og den andre får gleden ved å motta. Men det er i liten målestokk, det er jo bare én til én, og monner liksom ikke. Det er jo så lite én person kan gjøre for så veldig mange, det er begrenset hvor mye energi og penger som man rår over. Poenget med det nye konseptet, eller heller filosofien, er at de gode gjerningene kan spres til veldig mange, med ytterst små midler. Det hele går ut på at det følger ett vilkår med den gode gjerningen. ”Gi det videre” er vilkåret. Det vil si at den gjerningen du mottar, skal du gi videre når noen andre trenger det. Det hele blir da en lenke av gode gjerninger som ikke koster annet enn starterens bidrag. I tillegg starter langt de fleste egne bidraglenker, som snor seg og krysser hverandre, som møtes og skilles og som sprer seg som en bølge. En bølge som øker i bredde og høyde, og som virkelig monner. En rekke enkelthendelser som samlet gir en enorm gevinst. For litt siden sto jeg ved parkeringsplassen på ...... sykehus og skulle legge penger i parkeringsautomaten. Småpenger er en mangelvare på en slik plass, så jeg hadde forberedt meg og vekslet om sedler til en passelig mengde mynter. Foran meg sto en ung mann som strevde fælt og grov i lommene etter penger. Det var ikke stort han fant, et par kronestykker og tiden gikk. Bankkort hadde han, men visste ikke riktig hvordan automaten virket og tiden ble tydeligvis knappere og knappere for ham. Hans kone skulle opereres og han var allerede for sent ute, kunne han fortelle. Man kjenner igjen følelsen av hjelpeløshet som denne mannen opplevde. Hvordan man er tidslåst i en ubrytbar situasjon. Trivielt, men likevel viktig. Vi har vel alle opplevd den. På et eller annet vis finner vi en løsning, men kostbar tid flyr vekk, viktig og avgjørende tid. Jeg forbarmet meg over ham og ga ham femti kroner i småmynter til automaten. Han var dypt takknemlig for hjelpen, men var også fryktelig bekymret for hvordan han kunne betale meg tilbake. ”Gi det videre” sa jeg til ham. ”Hæ?” sa han og sto som et spørsmålstegn. ”Neste gang du treffer noen som trenger hjelp, så gi en utstrakt hånd eller en femtilapp, eller litt tid, eller omsorg eller omtanke. Men vilkåret for at du hjelper din neste er at de igjen skal forplikte seg til å gi det videre. På den måten betaler du meg tilbake,” sa jeg til ham. ”Fantastisk!” sa mannen og dro hoderystende av sted til sin syke kone, og jeg dro til min. Og dette er jo nettopp en fantastisk ting, det å kunne hjelpe andre, og ikke alltid må telle og veie opp skyld og skyldnere. Så hvis du er blitt hjulpet av en ung, sympatisk mann eller av noen andre som ber deg å gi hjelpen videre i stedet for å sende den tilbake, så er det kanskje min lenke som har nådd deg. Eller, kanskje det er din egen lenke som biter deg i halen … Gi det videre! Endret 16. mai 2007 av Gaidaros Lenke til kommentar
fox Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Åpner alltid dør for lærerne mine på skolen, jeg er en engelbarn Går på vgs nu Lenke til kommentar
Tøffe-Tetra Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 er ganske sikker på at jeg har sett denna filmen, desverre så husker jeg ikke tittelen. Det handler om en liten gutt som får et prsjekt på skolen der de skal prøve å forbedre verden eller noe sånt. gutten starter da denne "gi det videre" ideen, og gjennom hele filmen så får man se hvordan denne "gode gjerning bølgen" forflytter seg. Veldig fin film. Lenke til kommentar
fox Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Filmen heter "Pay it forward", eller på norsk "Gi det videre" Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 16. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2007 (endret) er ganske sikker på at jeg har sett denna filmen, desverre så husker jeg ikke tittelen. Det handler om en liten gutt som får et prsjekt på skolen der de skal prøve å forbedre verden eller noe sånt. gutten starter da denne "gi det videre" ideen, og gjennom hele filmen så får man se hvordan denne "gode gjerning bølgen" forflytter seg. Veldig fin film. 8627641[/snapback] Pay it forward! Får alltid klump i halsen på slutten Edit: Doh! Endret 16. mai 2007 av Mr. Olsen Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Det var altså fra en film jeg hadde det. Poenget er jo å videreføre til virkeligheten. Tro meg, det funker og tilbakemeldingene er fantastiske. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 16. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2007 ”Gi det videre!” *Snip* Gi det videre! 8627560[/snapback] Imponerende... I filmen "Pay it forward" skjer dte noe lignende på et sykehus. En kar sitter med et skuddsår (Dog ikke alvorlig) å venter å å komme inn til legen. Så kommer en far inn med datteren med seg som ikek får puste skikkelig. Da faren insisterer på at de skal ta datteren før den skuddskadete, og helsesøsteren nekter, tar den skuddskadde opp en pistol og skyter i taket for å dem til å ta henne. Imens vaktene legger ham i jern, og faren ser på han sier han bare" Pay it forward!" En film som virkelig anbefales på det sterkeste...! Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 16. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2007 Det var altså fra en film jeg hadde det. Poenget er jo å videreføre til virkeligheten. Tro meg, det funker og tilbakemeldingene er fantastiske. 8627732[/snapback] Så lenge det man gjør er av virkelig betydning, kunne jeg ofret mye for å GJØRE en slik ting. Jeg har ennå ikke vært så heldig å få muligheten til det... Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 (endret) Det er jo sløsing å betale for en hel time og så bare benytte seg av 10-20 minutter av det. Like greit at noen andre får glede av det resten av tiden da. 8627397[/snapback] Er delvis enig i det. Men poenget mitt var at det er i drøyeste laget å kalle det en "god gjerning" når noen, andre enn vedkommende som gjør gjerningen, taper på det. Endret 16. mai 2007 av Kalinken Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 16. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2007 (endret) Det er jo sløsing å betale for en hel time og så bare benytte seg av 10-20 minutter av det. Like greit at noen andre får glede av det resten av tiden da. 8627397[/snapback] Er delvis enig i det. Men poenget mitt var at det er i drøyeste laget å kalle det en "god gjerning" når noen, andre enn vedkommende som gjør gjerningen, taper på det. 8628032[/snapback] Hvorfor har de laget det slik at det kan brukes igjen da? Om de hadde gjort til slik at billetten kan brukes to ganger samme dag f.eks så hadde ikke dette vært noe problem. Men når de må begrense det, så er det vel bedre om vi får igang en bevegelse som lar oss utnytte billetten til det fulle. Endret 16. mai 2007 av Mr. Olsen Lenke til kommentar
goggys Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Det er jo sløsing å betale for en hel time og så bare benytte seg av 10-20 minutter av det. Like greit at noen andre får glede av det resten av tiden da. 8627397[/snapback] Er delvis enig i det. Men poenget mitt var at det er i drøyeste laget å kalle det en "god gjerning" når noen, andre enn vedkommende som gjør gjerningen, taper på det. 8628032[/snapback] Hvorfor har de laget det slik at det kan brukes igjen da? Om de hadde gjort til slik at billetten kan brukes to ganger samme dag f.eks så hadde ikke dette vært noe problem. Men når de må begrense det, så er det vel bedre om vi får igang en bevegelse som lar oss utnytte billetten til det fulle. 8628062[/snapback] Tenk hvis busselskapet taper penger å må sparke en person som må fø 8 unger og kone, og pga tap av jobb ender opp med å bo på gata og får hele livet sitt ødelagt, pga. at alle gir bor billetten sin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå