Gå til innhold

Hva bør man spise etter trening?

Anbefalte innlegg

Husk at det er en del av kostholdet, kalorier du ellers måtte ha fått i deg av andre kjøpbare ting.

Litt enkelre å tenke sånn når man betaler maten selv , værre når man bor hjemme og ikke kjøper egen mat men i motsettning tjener man litt da på 0 i husleie og 0 i matpenger, strøm osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kesam er som naturell yoghurt, bare mere proteinrik.  Kjøp mager kesam, og bland det ut med saft av en eller annen smak du har lyst på (alle funker, seriøst..) og det smaker som en utrolig god fruktyoghurt.

8709901[/snapback]

Kesam er kasein protein.

Kasein proteiner er kjempetrege proteiner og derfor er det det dårligste du kan spise etter trening.

Lenke til kommentar
Kesam er som naturell yoghurt, bare mere proteinrik.  Kjøp mager kesam, og bland det ut med saft av en eller annen smak du har lyst på (alle funker, seriøst..) og det smaker som en utrolig god fruktyoghurt.

8709901[/snapback]

Kesam er kasein protein.

Kasein proteiner er kjempetrege proteiner og derfor er det det dårligste du kan spise etter trening.

8710179[/snapback]

På en annen side gir kasein en gjevnere, mer langvarig proteinstrøm. Hurtig opptak er ikke nødvendigvis det beste. Restitusjonen av muskler er ikke fullstendig ferdig før 48 timer etter treningen og proteinsyntesen er ikke på sitt maksimum rett etter treningen. At mye aminosyrer kommer kjappt inn i blodstrømmen betyr ikke at utnyttelsesgraden fra blodet er større. Det som ikke brukes blir skilt ut som urea i nyrene. Kasein fører ikke til like stor ureaproduksjon og derfor kan det stilles spørsmålstegn ved utnyttelsesgraden av myse, selv om det tas opp kjapt til blodet.

Om en har et kaseinproteinrikt måltid før trening vil ikke blodstrømmen være tom for proteiner etter en treningsøkt, og da ser jeg ikke noen grunn til å favorisere myseprotein etter treningen. Jeg bruker et proteintilskudd med 20% myse og 80% kasein og av overnevnte grunner mener jeg det er det beste.

Selv om jeg tar en shake med 20g pulver blandet i melk i tillegg til et par bananer/rosiner mener jeg at det blir litt overfokusert på å få i seg proteiner akkurat rett etter trening. Å innta nok proteiner før natten igjennom dagen er minst like viktig. Et alternativ til å innta all kesamen rett etter trening kan være å fordele dosen til før og etter.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Liker ikke rosiner.. Funker noe annet enn bananer rett etter trening også? F.eks. eple, gulrot, salat? Og proteinene i tunfisk, er de trege, raske eller midt på treet?

Noen som har noen mening om Korn Flakes? det er jo 78g karbo ( stivelse) i det.

Endret av thanat0s
Lenke til kommentar
Liker ikke rosiner.. Funker noe annet enn bananer rett etter trening også? F.eks. eple, gulrot, salat? Og proteinene i tunfisk, er de trege, raske eller midt på treet?

8712880[/snapback]

Corn flakes har veldig høy glykemisk indeks, så det vil funke til det formålet å fylle glykogenlagrene relativt fort.

Lenke til kommentar

8712880[/snapback]

Eple inneholder 10% kjappe karbs. Om du veier 75kg må du altså få i deg 750G om en går ut i fra 1g/kg kroppsvekt. Gulrøtter inneholder 5% kjappe, så da blir det 1,5KG. Uansett så blir noe av hensikten borte siden det tar så stort volum. Kornflakes er som nevnt ypperlig, selv om ikke alle av de 78 grammene er kjappe karbs. Opptakelseshastigheten i kjøtt og tunfisk ligger litt over kasein og en del under myse.

Lenke til kommentar

Epler er ikke det beste alternativet nei :)

Personlig har jeg brukt Protonic sportsdrikke under treningen og har ikke sett behov for rask etterfylling etter treningen, for glykogenlagrene etterfylles når du drikker under treningsøkten, det som er så kjekt. Du erstatter salter som du mister under økten, vann, karbohydrater og elektrolytter. Når du er ferdig i økten føler du deg heller ikke totalt tømt i motsetning til hvis du drikker bare vann. Da er det bare å drikke proteinshaken din uten å tenke på rosiner, bananer eller andre ting.

Lenke til kommentar
Hvordan er Protonicen på smak?

8713522[/snapback]

Du har sitron og appelsin, jeg har smakt sitron. Grei nok, det positive er at den også ikke er kvalmende og for søt, den er naturlig og mild.

Jeg skal prøve appelsin nå om et par dager. Den har 2000g pulver og det blir ca 50 porsjoner hvor hver flaske har ca 40 g blandet med vann. Hvis du trener hver dag varer boksen i over 1.5 måneder, så det er ikke dyrt sånn sett i forhold til hvis du kjøper bananer hver gang du trener.

Og en positiv "sideeffekt" er at når du benker på gymmet går du ikke tom for energi etter to runder, du fyller på når du drikker det her.

Endret av Databamse
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
hva om jeg spiser  Korn Flakes, tunfisk og et egg eller 2. og evt. banan etter trening.. blir det bra?

8716079[/snapback]

Bytt ut kornflakesa med havregryn så får du i deg mer næring.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

200 gram havregryn

2 brødskiver med leverpostei, ca 150 gram pr stk

1 banan

Er dette passelig å spise etter trening?

Lenke til kommentar
200 gram havregryn

1 banan

8732591[/snapback]

For lite proteiner.

Hva med rosiner + en banan og kylling eller melk.

Så spiser du ett stort måltid 1 time senere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
200 gram havregryn

1 banan

8732591[/snapback]

For lite proteiner.

Hva med rosiner + en banan og kylling eller melk.

Så spiser du ett stort måltid 1 time senere.

8732872[/snapback]

Forlite melk som du sa. Hvor mye melk skal man drikke etter trening da?

Og hvordan melk da?

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis! Alle kutter ned på fettet for å ikke bli feite, man blir like feit av karbohydrat som av fett, det handler om balanse, forbrenning, og fysisk aktivitet. Hvis jeg blander proteinshaken min i melk tar jeg helst helmelk, bare godt med litt ekstra næring!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...