Gå til innhold

Anbefaling av kamera til Afrika

Anbefalte innlegg

Goddagen!

Jeg er så heldig at til neste år skal jeg til Kenya i 6mnd, og i den forbindelse vil jeg ha meg et skikkelig digitalt speilreflekskamera. Jeg er relativt amatør, men jeg vet iallefall hva blender, ISO, lukkertid, eksponering, hvitbalanse, objektiv, spotmåling, historgram etc betyr for noe :p

Cluet er at jeg har såpass lite peiling pr. dags dato at jeg ikke helt vet hva jeg bør ha. Tross alt, jeg er ny, jeg trenger nok ikke allverden men samtidig vil jeg bli nesten suicidal hvis jeg nå finner ut at eyh! foto er kult! og så har jeg brukt flere tusen på et kamera jeg ender opp med å ikke like!

Det jeg ser for meg er at nede i Kenya er det mye lys, og mye støv.

Har sett litt på å kjøpe EOS 350D + et brukbart objektiv, men jeg vet ikke..

Kanskje et brukt 400D ?

I prisklasse rundt 6-7000, helst med et skikkelig objektiv; hva anbefaler dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Har selv vært i Kenya og fotografert. Det første du burde tenke på er mye tele. Altså du må et objektiv som kan ta bilder på lang avstand. I Kenya er det veldig mye sol og lyst, så du kan klare deg med en relativt lyssvak linse som ikke koster allverden. Kjøp EOS 350 (som nå er latterlig billig) og en Sigma 70-300 DG APO. En kjempkombinasjon til ditt bruk. Husk å få med kitlinsa som du kan bruke i den smale enden.

Lenke til kommentar

Både Canon 350D og D50 går for veldig lite brukt. ? En 70-300 mm på japan til 1k.

Men jeg kan se for meg at å kjøpe D70s med kitobjektivet vil være smartere enn å kjøpe D50 eller 350D med kit'n.

Hva med et vidvinkelobjektiv?

Med D70s pakken får du 18-70mm og 70-300mm, bør være greit med vidvinkel og tele.

Lenke til kommentar

Takker for svar sålangt. Jeg kom nettopp på at fattern/muttern har et teleobjektiv som ingen bruker. Husker ikke hvilket objektiv det er, men det hadde jo kanskje gjort seg om jeg kunne bruke det da, selv om det ikke er noe krav. Objektivet er til et gammelt(!) pentax-kamera, kan komme med mer info om det når jeg kommer meg hjem(eller kanskje ikke, 16 mai og jeg er russ :p)

Lenke til kommentar
(...) I Kenya er det veldig mye sol og lyst, så du kan klare deg med en relativt lyssvak linse som ikke koster allverden. (...)

8624824[/snapback]

For så vidt enig i det, men hvis man skal på safari el. l. finner man mange av de gode motivene ved daggry/skumring, og da er det en fordel med en lyssterk linse.

Lenke til kommentar
For så vidt enig i det, men hvis man skal på safari el. l. finner man mange av de gode motivene ved daggry/skumring, og da er det en fordel med en lyssterk linse.

8624973[/snapback]

Begrenset hvor mye glass du får på et begrenset budsjett.

Jeg har selv vært på safari i Kenya, og det er tidvis veldig støvete. Løver og geparder bryr seg ikke om biler, og du trenger ikke allverden tele for å ta bilder av dem.

Giraffer og elefanter er store nok til at du får tatt ok bilder med normalobjektiv.

Struts, gnu, vortesvin, anteloper, flodhester etc. er noe helt annet. For ikke å snakke om mindre fugler.

- grå -

Lenke til kommentar

Det som kan bli et problem er støv. Hvordan er muligheten til å få reingjordt CCD?

Flere anbefaler Sensor-Swab el.l. Kjøp dette i god tid og få erfaring i bruken før reisen.

Dersom du tenker på kamera hus med vær/støv beskyttelse, ikke glem at optikken også bør være tett.

Lenke til kommentar

Det var en bruker her på forumet som hadde fått støvet ned utstyret sitt skikkelig på en tur til Afrika. Jeg tror iallefall det var Afrika. Han var meget misfornøyd. Derfor tror jeg enten du bør gjøre som Jamm sier og bli dreven med Sensor-Swab eller lignende, eller skaffe et værtett kamerahus.

Lenke til kommentar
Takker for svar sålangt. Jeg kom nettopp på at fattern/muttern har et teleobjektiv som ingen bruker. Husker ikke hvilket objektiv det er, men det hadde jo kanskje gjort seg om jeg kunne bruke det da, selv om det ikke er noe krav. Objektivet er til et gammelt(!) pentax-kamera, kan komme med mer info om det når jeg kommer meg hjem(eller kanskje ikke, 16 mai og jeg er russ :p)

8624914[/snapback]

Det finnes mye gammel optikk som er søppel, men det finnes også en del juveler. Sjekk opp hva det er. Kanskje noen kan svare på om det er noe å satse på.

Hvis det er Pentax, så bør du nok vurdere en K10D. Det sprenger budsjettet ditt, men jeg tror det er det billigste i markedet med værtetting. Alternativet er å glemme objektivet til fossilene og gå for brukt E-1 som har blitt foreslått. Spørs bare hvor mye tele du får med det budsjettet du har. Støvtett objektiv er selvfølgelig og en fordel, men det tviler jeg på at du greier uten å skrape reisekassa totalt.

En 350D o.l. vil kanskje ikke overleve støv over lang tid. Dumt å ta noen sjanser på dette synes jeg.

Det tredje alternativet er å finne en god superkompakt. Tror ikke du finner noen som er støvtette, men til gjengjeld slipper du støv pga objektivbytte. Jeg vil tro det er større sjanser for at det vil overleve enn en skrapa DSRL.

En annen ting: Har du tilgang på PC. Hvis ikke trenger du noe å lagre bilder på.

Videre bør du kanskje tenke over løsninger for lading av kamera. I hvert fall hvis du har tenkt å ære ute av folkeskikken over tid.

Ellers så er jeg misunnelig på deg. Kenya i seks måneder. Det hadde vært noe :-)

Mvh Tim Typo

EDIT: Moderert meg selv når det gjelder 350D, for husfredens skyld ;-)

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Tord, dette har vi snakka om..

Mitt tips er å kjøpe en 350D + en 28-105mm f3.5-5.6

Når man skal bruke det i tørre omgivelser bør man ha trekk til kameraet nesten uansett... Og jo færre objektiver - jo bedre. Mindre drass og mindre skifting av objektiver - ergo mindre støv på sensoren. Det er vist i flere teter at støvrensinga til 400D er så og si ubrukelig, så om du får et godt tilbud på en 350D ser jeg ikke noen store grunner til å velge en dyrere 400D...

Lenke til kommentar
Hvis det er Pentax, så bør du nok vurdere en K10D. Det sprenger budsjettet ditt, men jeg tror det er det billigste i markedet med værtetting. Alternativet er å glemme  objektivet til fossilene og gå for brukt E-1 som har blitt foreslått. Spørs bare hvor mye tele du får med det budsjettet du har. Støvtett objektiv er selvfølgelig og en fordel, men det tviler jeg på at du greier uten å skrape reisekassa totalt.

Lå en brukt E-1 med ZD 14-54-objektivet på Foto.no til 7000 kr, det er en bra pris... Men sikkert forsvunnet nå.
Lenke til kommentar

Jeg var på ferie i Kenya ifjor; vi var to med EOS 350D, og en med Nikon D70. Alle kameraene fungerte helt fint ;) Vi fikk mange fine bilder.

Når det gjelder optikk, så foreslår jeg en 55-200mm i tillegg til kit-objektivet. Grunnen til det, er at på safari-turene så kommer du så nærme dyrene at 70mm blir for langt. 200mm var langt nok i de fleste tilfellene.

Vi hadde ikke problem med støv; men et godt råd er å ha kameraet i en tett bag når du ikke bruker det. Ta med Sensor-swabs og en Giottos Rocket puste-dings så er du sikret.

Til slutt anbefaler jeg et ettbens stativ. Jeg hadde med et og brukte det mye. De beste bildene ble tatt i svakt lys, og stativet var en billig erstatning for IS/VR og lyssterk optikk.

God tur.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Støtter også forslaget om K10D. Det tåler mer støv og fukt enn billigere og tilsvarende speilrefleks fra konkurrentene. Man bør nok ha et trekk til kameraet uansett hvis man skal bruke det i veldig støvete omgivelser, men det kan komme støv, sand og fukt innenfor dette trekket også, veldig lett, og da er det greit at kameraet i tillegg er værtettet.

I tillegg er Pentax K10D et utrolig bra kamera :) Er så heldig at jeg jobber i fotobutikk og kan ta på og prøve ut kamera i rolige stunder. Jeg kjøpte nettopp Nikon D70s selv, men kun fordi det var billigere og fordi jeg har Nikon objektiver fra før. Startet jeg på bar bakke, ville Pentax'en vært et meget sterkt alternativ.

Lenke til kommentar
Jeg var på ferie i Kenya ifjor; vi var to med EOS 350D, og en med Nikon D70. Alle kameraene fungerte helt fint ;) Vi fikk mange fine bilder.

8631703[/snapback]

En kort ferie er en ting. Et seks måneders opphold noe helt annet. Men bevares, det kan gå bra. På samme måte som det kan gå bra å la være og vaksinere seg.

Det er og snakk om prioriteringer. For meg er foto viktig. Hvis jeg først hadde investert mye penger i reise og opphold, ville jeg ikke tatt noen unødige sjanser for å spare en håndfull kroner på utstyr, som jeg ikke følte at jeg kunne stole på i situasjonen.

Men det er min måte å tenke på ;-)

Mvh Tim Typo

EDIT: Som det framgår av signaturen min så er jeg Pentaxianer. Mine vurderinger er sikkert farga av det ;)

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Jeg kan for øvrig opplyse om at det ikke er safari som er målet med turen. Jeg skal drive med litt forskjellig, bl.a endel humanitære greier, og grunnen til at jeg vil ha et skikkelig kamera er at jeg har lyst til å ha noen gode minner fra det jeg tror blir det beste halvåret i mitt liv.

K10D så litt i overkant dyrt ut for meg, men det så jo unektelig ganske digg ut også, så om jeg finner noe brukt så hadde jo det gjort seg.

Hvis ikke tror det blir noe i retning av Svein Jarle sitt forslag..

Stativ har jeg faktisk, det er forferdelig dårlig, men like fullt et stativ som kameraet står støtt på.

PC har jeg og, men jeg må fort ha meg en ekstern HDD.

Lenke til kommentar

Jeg støtter forslaget om et billig eller brukt 350D(kit). Men da iført med et 28-135mm IS objektiv. Dette er ganske bra, og kan brukes til det meste! Og så får man i tilleg IS på kjøpet, og det passer genialt til kveldsbilder. Greit, det har bare 28mm på største vidvinkel, men så har man det lille kitobjektivet som gjør seg greit til den oppgaven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...