Langbein Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 pcp160: Det er unødvendig å avfeie motdebattanters argumenter med at de er "MS-hatere". Et av min argument var jo nettopp at Vista er nytt, og i den første tiden er det sikkert en del geeks som på død og liv vil oppgradere til det nyeste og beste, og blant disse er det vel også større sjanse for å velge Ultimate. Derimot tror jeg det jevner seg ut med tida, når flere og flere av Vista-lisensene stammer fra OEM-salg kjøpt av "mannen i gata". Ang. valgmulighet tror jeg også at du skjønner at mulighetne har vært stusselige, kanskje spesielt på laptoper men også stasjonære. (Ser da bort i fra slike folk som meg, som snekrer egne PCer). Tiden vil vise hvordan tilbudet til Dell blir - det er slett ikke sikkert det blir så lett som du skisserer. Det er helt klart en risiko for at linux ikke blir tilbudt på alle maskiner, og i første omgang gjelder tilbudet dessverre bare USA Men den dagen kunder over hele verden får et helt fritt valg angående OS, så kan vi begynne å snakke ærlig statistikk over forbrukerpreferanser... Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 (endret) pcp160: Det er unødvendig å avfeie motdebattanters argumenter med at de er "MS-hatere". 8626943[/snapback] Hvem har gjort det da?=) 8627061[/snapback] La oss snu dette helt på hodet. Hvilket valg har man i praksis egentlig når man kjøper en PC. Er det noe alternativ for den jevne bruker å kjøpe noe annet enn Windows? Og når de evt. har XP fra før så er det økonomisk å oppgradere til Vista, fremfor å kaste XP lisensen uten oppgradering. I tillegg er det vel ikke mange som ber om XP nå, når de kan få en rimelig Vista OEM med på et maskinkjøp. Så for meg er dette svadatall som peker på et skremmende monopol og avhengighet som er skapt over tid og ikke godt salg. På siden: Antall PC'er vokser sterkt, og jeg tror totalt antall aktive maskiner i dag er høyere enn Geir anslår. I dag er det nesten vanlig å ha 2-5 pc'er i en husstand med barn. Selv enslige har ofte 2-3 maskiner. Desktop, Bærbar, Server. Noen har i tillegg en HTPC, og en Barebone osv osv. På jobb har man ofte 2 maskiner. En desktop og en bærbar. Kanskje også ofte den forrige desktopen gående og surre. Dette fordi tidliger innkjøpte maskiner blir brukt videre. Denne trenden har eksplodert etter at XP kom på markedet. Endret 16. mai 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 pcp160: Det er unødvendig å avfeie motdebattanters argumenter med at de er "MS-hatere". Et av min argument var jo nettopp at Vista er nytt, og i den første tiden er det sikkert en del geeks som på død og liv vil oppgradere til det nyeste og beste, og blant disse er det vel også større sjanse for å velge Ultimate. Derimot tror jeg det jevner seg ut med tida, når flere og flere av Vista-lisensene stammer fra OEM-salg kjøpt av "mannen i gata". Ang. valgmulighet tror jeg også at du skjønner at mulighetne har vært stusselige, kanskje spesielt på laptoper men også stasjonære. (Ser da bort i fra slike folk som meg, som snekrer egne PCer). Tiden vil vise hvordan tilbudet til Dell blir - det er slett ikke sikkert det blir så lett som du skisserer. Det er helt klart en risiko for at linux ikke blir tilbudt på alle maskiner, og i første omgang gjelder tilbudet dessverre bare USA Men den dagen kunder over hele verden får et helt fritt valg angående OS, så kan vi begynne å snakke ærlig statistikk over forbrukerpreferanser... 8626943[/snapback] Beklager , var kanskje et unødvendig og dårlig ordvalg, og overhodet ikke ment personlig til noen. Ditt argument er jeg enig i, det er klart det er en del geeks som "bare må ha", men det var det også da XP kom, så det gjør ikke tallet mindre imponerende syns jeg. Det jeg var forbauset over, og som var mitt poeng, og som de jeg kanskje litt flåsete og feilaktig kalte MS-hatere overser var det enorme andelen Ultimate, ikke hvor mange som kjører Windows. Argumenter som at det kommer med når man kjøper maskinen, at man ikke har noe valg er for den gruppen ikke gyldig. Jeg er ikke ening i at valgmuligheten er stusselig når valget står mellom Ultimate eller de andre versjonene, det er et høyst reelt valg, og svært få blir på noen måte påtvunget Ultimate som det hevdes. Valget mellom Windows og annet er jeg derimot ening i at er stusselig pr i dag, så de gjenværende prosentene som ikke kjører Ultimate kan meget vel bare ha det fordi det tilfeldigvis var det som var på maskinen de ville ha. Ellers er jeg helt ening med deg at det er en stund til man kan snakke om ærlige brukervalg på OS. Jeg viste ikke at Dell's tilbud bare gjaldt USA, det var jo litt skuffende. Selv om jeg selv pr i dag foretrekker Vista som hovedplattform håper jeg MS kan få mer motstand, konkuranse er alltid bra Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 (endret) Selv om man fikk velge Ubuntu preinstallert så er ikke det et reellt valg for brorparten av brukerne fordi MS har et ballegrep på arbeidsplassen, blant hardwareprodusenter og i spillmarkedet. At så mange har valgt Ultimate overasker meg. Trenger man virkelig ultimate? Endret 16. mai 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
kindings Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 At så mange har valgt Ultimate overasker meg. Trenger man virkelig ultimate? 8627548[/snapback] Nei, men trenger man AC, elektriske vindusheiser, Xeon lys etc når man kjøper bil? For folk som kjøper OEM versjonen er ikke heller prisforskjellen den store. Tror alle er redde for å ende opp med en amputert versjon, så da tar man fra øverste hylle. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 På siden:Antall PC'er vokser sterkt, og jeg tror totalt antall aktive maskiner i dag er høyere enn Geir anslår. I dag er det nesten vanlig å ha 2-5 pc'er i en husstand med barn. Selv enslige har ofte 2-3 maskiner. Desktop, Bærbar, Server. Noen har i tillegg en HTPC, og en Barebone osv osv. På jobb har man ofte 2 maskiner. En desktop og en bærbar. Kanskje også ofte den forrige desktopen gående og surre. Dette fordi tidliger innkjøpte maskiner blir brukt videre. Denne trenden har eksplodert etter at XP kom på markedet. 8627199[/snapback] Nå har ikke jeg anslått noe som helst, det var det ikke mine tall. Jeg passet på å angi kilder. Og spesielt IDC er jo de som de fleste bruker som kilde på dette. Hva du og andre tror om dette er ders sak og selvsagt vanskelig å diskutere, kan vi ikke enes om autorative kilder så får vi heller enes om å ikke bruke tall men bare synse. Men tallene jeg siterte tar faktisk høyde for fenomenet du nevner. Mens antalle solgte maskiner har økt med 40+ prosent har antall maskiner i brukt økt med 60+. Du må husker på at dette er på verdensbasis, at flere nordmenn nå har 2 PC'er monner lite når de fleste indere og kinesere ennå bare kan drømme om å få sin første. Selv har jeg bare en bærbar, den brukes til jobb og privat. Om vi ikke regner med serveren som er mange år gammel. Og ja, de nyeste av mine gamle maskiner er fortsatt i bruk. Det er fordi de har gått i arv, men det blir det ikke flere maskiner av, fordi det betyr at de som bruker dem ikke kjøper nye. Geir Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 (endret) Refererte til er mer korrekt Geir, feil ordvalg av meg Vi må gjerne bruke tall, men man kan se seg blind på mer eller mindre unøyaktig statistikk. Ser man tilbake 5 år så var det meget uvanlig å ha mer enn 1 PC pr husstand. I dag er det meget vanlig å ha 2-5. Man trenger ikke statistikker for å se det. Det er klart at på verdensbasis er nok virkeligheten en annen. Samt at man må huske at østblokkland faktisk har fått en del gamle pc'er tilgjengelig og er sterkt økende på PC siden. India er i IT vekst, det samme med Kina hvor spillavhengighet har blitt et økende problem, og billigere maskiner er på vei. Samt at det er et enormt bruktmarked for gamle pc'er i slike land. Min gamle far som ikke er noen PC kar i det hele tatt har 2 bærbare og 1 stasjonær i sitt hus. Endret 16. mai 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
Del Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 (endret) Nei, men trenger man AC, elektriske vindusheiser, Xeon lys etc når man kjøper bil? Selvfølgelig trenger man det. For meg er også skinnseter med nydelig tredekor en essensiell avrunding. For folk som kjøper OEM versjonen er ikke heller prisforskjellen den store. Tror alle er redde for å ende opp med en amputert versjon, så da tar man fra øverste hylle. 8628026[/snapback] Det jeg virkelig finner helt utrolig er at du må betale skjorta for server 2003 dersom du skal koble deg til remote desktop uten å kaste ut den som allerede sitter lokalt på maskinen, selv på XP Professional. Den som blir kastet ut har ingen mulighet til å stoppe det heller, snakk om garasjesoftwarementalitet. Hvordan er dette i Vista Ultimate, fortsatt kun en pålogget i gangen? Endret 18. mai 2007 av tom waits for alice Lenke til kommentar
kommers Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 (endret) Når jeg ser på Engadget.com, så står det at det er "premium versions" altså Home Premium og Ultimate. 8625381[/snapback] Jepp, hw.no gjengir her en journalistfeil (pinlig). Blant kildene hw.no bruker oppgir kun Channel Register at det er 78 % ultimate, mens f.eks. BetaNews sier det er 78 % av "premium editions". Dette er hva flere kilder også hevder. Dermed er diskusjonen og forundringen om "den enorme andelen (på 78 %) som har valgt Vista Ultimate" helt meningsløs -- forresten litt rart at folk i tråden her ikke leser innlegget til iMono. Eksakt hvilke Vista-versjoner som inngår blant de 78 % med "premium editions" vet jeg ikke helt, man kan kanskje anta Home Premium, Enterprise (?) og Ultimate. I så fall er hele "mysteriet" løst: Home Premium ser ut til å være den desidert mest utbredte forhåndsinstallerte Vista-versjonen blant PC-selgerne. tom waits for alice prøvde å vise at salgstallene for PCer per år har økt med ca 60 % siden 2001, sannsynligvis for å bruke som bakgrunnstall for å gjøre salgstallene av Vista og XP mer sammenlignbare (jeg har ikke sjekket kildene hans, men det virker plausibelt). Dersom man ønsker å sammenligne suksessen/adopsjonsraten til Vista med den til XP basert på de påståtte salgstallene bør man vel ta hensyn til at de 100 dagene for Vista sannsynligvis også inkluderer de X dagene Microsoft solgte Vista-kuponger for Windows XP-kjøpere før lansering, slik hw.no-artikkelen påpeker. En annen ting er at man bør sammenligne antallet brukte Windows XP-kapable maskiner (med eldre Windows) ved lanseringsdatoen for Win XP opp mot antall Vista-kapable maskiner blant brukerne da Vista ble lansert. Det blir mye spekulasjoner pga et mangelfult tallgrunnlag pluss noe synsing. Derfor bør man utelate å komme med konklusjoner, men PR-avdelingen til Microsoft har ikke klart å overbevise meg om at Vista er så særlig mye mer suksessfull enn Windows XP, basert på de tallene de har sluppet til nå i hvert fall. Tallene gir bare en pekepinn om hvordan det ligger an, så får man synse resten selv (evt. regne om man har tallene som kreves). Endret 16. mai 2007 av kommers Lenke til kommentar
kindings Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Nei, men trenger man AC, elektriske vindusheiser, Xeon lys etc når man kjøper bil? Selvfølgelig trenger man det. For meg er også skinnseter med nydelig tredekor en essensiell avrunding. Så lenge det er ekte tre og ikke plastdritt med tredekor. Uansett, så klarer man seg fint uten, det har ingenting å si for kjøreegenskaper eller hvorvidt man kommer seg fra A til Å. Det samme gjelder forsvåvidt for mesteparten av ekstra funksjonaliteten i Ultimate, enkelte vil gjerne ha remote desktop etc, men brorparten vet verken hva det er eller hvordan de skal bruke det. Aero er som tredekoren din, unødvendig.. selv foretrekker jeg børstet aluminium da Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 (endret) kommers Postet i dag, 01:38 Jepp, hw.no gjengir her en journalistfeil (pinlig). Blant kildene hw.no bruker oppgir kun Channel Register at det er 78 % ultimate, mens f.eks. BetaNews sier det er 78 % av "premium editions". Dette er hva flere kilder også hevder. Dermed er diskusjonen og forundringen om "den enorme andelen (på 78 %) som har valgt Vista Ultimate" helt meningsløs -- forresten litt rart at folk i tråden her ikke leser innlegget til iMono. Eksakt hvilke Vista-versjoner som inngår blant de 78 % med "premium editions" vet jeg ikke helt, man kan kanskje anta Home Premium, Enterprise (?) og Ultimate. I så fall er hele "mysteriet" løst: Home Premium ser ut til å være den desidert mest utbredte forhåndsinstallerte Vista-versjonen blant PC-selgerne. Det forandrer i såfall saken for min del i alle fall. Det var akkurat den enorme andelen Ultimate jeg var så forbauset over. Jeg leste inlegget til Imono, men fikk desverre ikke med meg edit. Om 40 mill solgte Windows eksemplarer er imponerende eller ikke, har jeg i grunn ikke noen formening om. Jeg regner med at MS offentlig ville vært like stolte av salget uansett hva tallet var [Off topic sitat og svar slettet av moderator] Endret 18. mai 2007 av tom waits for alice Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Nei, men trenger man AC, elektriske vindusheiser, Xeon lys etc når man kjøper bil? Selvfølgelig trenger man det. For meg er også skinnseter med nydelig tredekor en essensiell avrunding. For folk som kjøper OEM versjonen er ikke heller prisforskjellen den store. Tror alle er redde for å ende opp med en amputert versjon, så da tar man fra øverste hylle. 8628026[/snapback] Det jeg virkelig finner helt utrolig er at du må betale skjorta for server 2003 dersom du skal koble deg til remote desktop uten å kaste ut den som allerede sitter lokalt på maskinen, selv på XP Professional. Den som blir kastet ut har ingen mulighet til å stoppe det heller, snakk om garasjesoftwarementalitet. Hvordan er dette i Vista Ultimate, fortsatt kun en pålogget i gangen? 8630393[/snapback] Såvidt jeg vet så er det fortsatt slik på ultimate, står ihvertfall ikke noe om at det er noe annerledes enn på feks business. Akkurat det er litt interessant med MS, de har store komplekse OS, med en mengde funksjoner, men de har alltid flere helt grunnleggende funksjoner som har en fullstendig talentløs implementasjon, og det er så åpenbart at man hver gang tror "denne gangen må de jo ha fikset det", men nei... AtW Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Du har vel desverre litt rett i det ja. Jeg er litt usikker på om det er helt likt som XP, men det er i alle fall fortsatt slik at dersom jeg gjennom eksternt skrivebord logger meg på ekstern maskin med samme brukerkonto som den som allerede sitter der, blir den brukeren kastet rett ut, uten mulighet for avbryt, som i XP. Akkurat det syns jeg i grunn er hensiktsmessig da samme person ikke kan være flere steder, samt at man ellers ikke ville kommet inn om man glemmer å logge seg av feks på jobb før man går. Men dersom jeg logger meg inn som en annen bruker (feks administrator) får den som sitter på den eksterne maskinen beskjed, og må godkjenne. Men det ser fortsatt altså ikke ut til at den er mulig å være mer enn en bruker pålogget samtidig. Hvordan dette fungerer i Windows server aner jeg ikke Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 (endret) Hmm jeg synes det høres ut som Vista har gjort noen merkelige endringer på RDP på arbeidsstasjoner. Typiske begrensninger man evt. måtte aktivert via Policyer i XP. Når du nevner Windows server. Tenker du på 2003 eller Longhorn server? I 2003 kan minst 2 være pålogget samtidig, samt faktisk 3 om den 3. bruker mstsc /v:machine /console Og du konfigurerer i RDP om flere instanser av samme bruker kan være pålogget samtidig. Endret 18. mai 2007 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 (endret) Det som forkrøpler valgmulighetene i dag er spillprodusentene. De velger DX nårsomhelst mot OpenGL. Her ligger kilden til at Windows regjerer på desktops. MS er bussiness og det passer spillutviklerne selvfølgelig. Endret 17. mai 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 (endret) Skribentens kritiske sans er ikke mye å ta av i begge salgstallsartiklene som er blitt lagt ut om Vista. Andre nettaviser viser mer kritisk sans av det jeg har lest.. Rett fra levern: Jeg blir kvalm av subjektivt innhold....! Endret 18. mai 2007 av nollie Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 (endret) Denne tråden er begynt å gå langt utenfor tema. Kommandolinjen i ulike systemer kan vi diskutere en annen plass. Hvorfor folk i sin alminelighet skulle/burde foretrekke det ene eller andre systemet er relevant for salgstallene, men hvorfor dere selv foretrekker det ene eller andre blir for smalsynt. Hold dere til de påståtte salgstallene for Vista, hvorfor der er eller ikke er så høye og så videre. Jeg fjerner en del poster. Edit: Og da er det gjort. En del av postene var halvveis on topic. Om dere savner noe dere mener burde blitt værende så send meg en PM, så skal jeg se om jeg kan spore det opp igjen. Geir Endret 18. mai 2007 av tom waits for alice Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Den er grei tom waits for alice Det har vel nå blitt klart at artikkelen rett og slett er feil, og at det ikke medfører riktighet at 78% av de 40 millioner solgte eksemplarene er Vista Ultimate. Ut fra det må jeg bare rest my case. Så hva du skrev pga epost varsel Del, så vi får ta det videre i rette fora Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 (endret) Men da har vi fått oppklart at det ikke er 78% Ultimate versjoner, men "Premium" utgaver. Det skurret veldig at så mange skulle bedt om den rådyre Ultimate. Endret 18. mai 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
kommers Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Noen forsøker å sette tallene inn i kontekst for å sammenligne mot XP: Vista License Sales In Context. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå