Gå til innhold

Vista har solgt 40 millioner

Anbefalte innlegg

Hadde en utvikler her som testet Vista og fikk krasjet systemet 6 ganger på 4 timer... Det er med andre ord en god del barnesykdomer ute å går.

8624816[/snapback]

Merkelig.

Jeg har hatt Vista inne på laptopen jeg bruker på jobb siden februar (2,5 år gammel Dell), og jeg har ikke hatt noen problemer.

Noen av programmene jeg bruker er VMWare, X-win32, LaTeX, MS Office 2003, VNC Viewer, Adobe Acrobat, TextPad, mm..

Sitter egentlig igjen med ett veldig positivt inntrykk av Vista så langt. Har enda ikke opplevd at maskinen har krasjet.

Ser igjennom "Problem Reports and Solutions" nå, og ser at alt som står her var at den ikke fant en driver til modem (noe jeg løste ved å kjøre generisk driver). Messenger har stoppet en gang, Java SE har stoppet to ganger. Acrobat 8 har stoppet en gang, pluss at det ligger et par "non-critical events" i listen. Absulutt godkjent på 3 månder!

Edit: Fikset Quote

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel nå er det slik at en fortsatt kan velge mellom Vista og XP og siden tallene er fra de første 100 dagene så skulle det vel tilsi at mange har bedt spes om Vista,da spes på bærbare for faktum er at de to første mnd var det iallefall vanskelig å få tak i bærbar med Vista,dette vet jeg siden jeg selv leverer til folk.

Mange, og da især privatkunder, kjøper PC i typiske "brødrister og kjøleskap"-butikker hvor man går inn og tar med seg en svær pappeske. Da får man bare det OSet som ligger forhåndsinstallert.

Så at enkelte her på forumet kan tolke slik statistikk til at 40mill bruker faktisk har BEDT om Vista, er utenfor min fatteevne. Klart at det fins en del som har ønsket å oppgradere eller spesifikt bedt om det, men mange har jo ikke gjort noe mer valg enn at de har kjøpt en maskin, og fått Vista med.

8625320[/snapback]

Vel, av den enkle grunn at Vista Ultimate står for 78 % av salget.

Har enda til gode å se en "ferdig pc" med Vista Ultimate forhåndsinstallert.

Lenke til kommentar
Vel nå er det slik at en fortsatt kan velge mellom Vista og XP og siden tallene er fra de første 100 dagene så skulle det vel tilsi at mange har bedt spes om Vista,da spes på bærbare for faktum er at de to første mnd var det iallefall vanskelig å få tak i bærbar med Vista,dette vet jeg siden jeg selv leverer til folk.

Mange, og da især privatkunder, kjøper PC i typiske "brødrister og kjøleskap"-butikker hvor man går inn og tar med seg en svær pappeske. Da får man bare det OSet som ligger forhåndsinstallert.

Så at enkelte her på forumet kan tolke slik statistikk til at 40mill bruker faktisk har BEDT om Vista, er utenfor min fatteevne. Klart at det fins en del som har ønsket å oppgradere eller spesifikt bedt om det, men mange har jo ikke gjort noe mer valg enn at de har kjøpt en maskin, og fått Vista med.

8625320[/snapback]

Javist gjør de det,men slike kunder var det da også når XP kom så i så måte hadde vel XP samme "fordelen" i sin tid .

Lenke til kommentar

Det er ikke mange PCer som selges med Ultimate innstalert. Dette vil si at det er et stort salg av oppgradering, retail og OEM-versjoner. De fleste ferdig-PCer leveres med Home Premium som burde tilsvare de resterende 22% av Vista-salg.

Når jeg ser på Engadget.com, så står det at det er "premium versions" altså Home Premium og Ultimate.

Endret av iMono
Lenke til kommentar
Det er ikke mange PCer som selges med Ultimate innstalert. Dette vil si at det er  et stort salg av oppgradering, retail og OEM-versjoner. De fleste ferdig-PCer leveres med Home Premium som burde tilsvare de resterende 22% av Vista-salg.

8625381[/snapback]

Nettopp, og det tyder da på at flesteparten har BEDT om og ØNSKER kjøpe Vista.

Å ikke noe som bare er prakket på dem fordi det er ferdiginstallert på den nye pcen.

Lenke til kommentar
Det er ikke mange PCer som selges med Ultimate innstalert. Dette vil si at det er  et stort salg av oppgradering, retail og OEM-versjoner. De fleste ferdig-PCer leveres med Home Premium som burde tilsvare de resterende 22% av Vista-salg.

Når jeg ser på Engadget.com, så står det at det er "premium versions" altså Home Premium og Ultimate.

8625381[/snapback]

Hvis jeg skal gjette, så vil statistikken endre seg over tid. Poenget mitt er at når et OS er helt nytt, er det de mest interesserte som kaster seg over, og mange ønsker å oppgradere (om ikke annet så pga wow-faktoren).

Deretter tipper jeg det flater ut, og jeg tror da også at andelen ultimate-lisenser vil synke over tid pga at flere og flere lisenser stammer fra OEM-salg istedenfor oppgraderinger.

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Vista Ultimate skal utgjøre 78 prosent av salget.
Det betyr at bare 22% har valgt en av de amputerte lekeversjonene.

(Om de hadde noe valg da de kjøpte PCer med Vista)

Hvor mange prosent har valgt bort kundestøtte (OEM-versjoner)?

Hvor mange prosent ble solgt som en del av en pekkeløsning med PC + Vista?

8624697[/snapback]

Hvilken betydning har det egentlig?

Vet ikke. Folk må gjerne komme med tolkninger av hva de mener det betyr.

Vista har solgt 40 mill.

Hvilket spørsmål var dette et svar på?

Hvordan kan du kalle noen versjoner for amputerte lekeversjoner?

Hva legger du i det?

8624725[/snapback]

Det jeg legger i "amputert" er når vesentlig funksjonalitet er fjernet. F.eks sammenlignbart med funksjonaliteten et menneske mister når man mister en arm. Nå vil jeg ikke si det er en enkeltamputasjon i Vista som tilsvarer det å miste en arm, men summen av mange mindre amputasjoner mener jeg blir en stor. Eksempler på det er mangel på:

media center, kryptering av filer, program for gjenoppretting og backup, remote desktop, støtte for flere prosessorer og maksimal mengde minne, 3D-effekter på desktoppen, webserver, og en rekke andre funksjoner. (Dette er bare et lite utvalg eksempler)

Resultatet blir en "lekeversjon" siden den mangler mye normal funksjonalitet som man finner i de fleste andre OS. Satt på spissen blir det litt som forholdet mellom en plasttraktor for barn og en ordentlig traktor for voksne.

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Vista Ultimate skal utgjøre 78 prosent av salget.
Det betyr at bare 22% har valgt en av de amputerte lekeversjonene.

(Om de hadde noe valg da de kjøpte PCer med Vista)

Hvor mange prosent har valgt bort kundestøtte (OEM-versjoner)?

Hvor mange prosent ble solgt som en del av en pekkeløsning med PC + Vista?

8624697[/snapback]

Hvilken betydning har det egentlig?

Vet ikke. Folk må gjerne komme med tolkninger av hva de mener det betyr.

Vista har solgt 40 mill.

Hvilket spørsmål var dette et svar på?

Hvordan kan du kalle noen versjoner for amputerte lekeversjoner?

Hva legger du i det?

8624725[/snapback]

Det jeg legger i "amputert" er når vesentlig funksjonalitet er fjernet. F.eks sammenlignbart med funksjonaliteten et menneske mister når man mister en arm. Nå vil jeg ikke si det er en enkeltamputasjon i Vista som tilsvarer det å miste en arm, men summen av mange mindre amputasjoner mener jeg blir en stor. Eksempler på det er mangel på:

media center, kryptering av filer, program for gjenoppretting og backup, remote desktop, støtte for flere prosessorer og maksimal mengde minne, 3D-effekter på desktoppen, webserver, og en rekke andre funksjoner. (Dette er bare et lite utvalg eksempler)

Resultatet blir en "lekeversjon" siden den mangler mye normal funksjonalitet som man finner i de fleste andre OS. Satt på spissen blir det litt som forholdet mellom en plasttraktor for barn og en ordentlig traktor for voksne.

8625571[/snapback]

Hmm, så vanlige standard brukere, feks bestemor har behov for kryptering av filer, remote desktop, webserver, osv??

Hva mener du med støtte for flere prosessorer og maks mengde minne?

Hvilke versjoner gjelder dette??

Er da flott at brukere som ikke har bruk for alle funksjoner slipper å betale for de??

Er det ikke?=)

Lenke til kommentar

Govassa; jeg ser poenget ditt, men min egen erfaring med lanseringer av nye Windows versjoner tilsier at Vista er den mest ferdige Windowsen ved lansering noensinne. Det sier kanskje mer om de foregående, men alt i alt er jeg selv godt fornøyd med Vista U 64bit. At man får noen problemer er forsåvidt noe man må være inneforstått med når man tar i bruk ett nytt OS, enten det er MS eller annet.

Lenke til kommentar
Govassa; jeg ser poenget ditt, men min egen erfaring med lanseringer av nye Windows versjoner tilsier at Vista er den mest ferdige Windowsen ved lansering noensinne. Det sier kanskje mer om de foregående, men alt i alt er jeg selv godt fornøyd med Vista U 64bit. At man får noen problemer er forsåvidt noe man må være inneforstått med når man tar i bruk ett nytt OS, enten det er MS eller annet.

8625613[/snapback]

Men når man leser artikler og omtaler her på hw, + tilbakemld på forum(linux fanboys) så ser man jo at man ønsker få frem det motsatte.

Nemlig at Vista er av de minst ferdige windows versjonene som er sluppet.

Lenke til kommentar
Hmm, så vanlige standard brukere, feks bestemor har behov for kryptering av filer, remote desktop, webserver, osv??

Jeg vil snu på det og si at remote desktop er SPESIELT egnet for folk med lite datakompetanse, nettopp fordi at flinke barn eller barnebarn lett kan gå inn og fikse ting.

(Nå fins det såklart tredjeparts løsninger her, som VNC, men det var ikke poenget med diskusjonen)

Lenke til kommentar

Jeg vil snu på det og si at remote desktop er SPESIELT egnet for folk med lite datakompetanse, nettopp fordi at flinke barn eller barnebarn lett kan gå inn og fikse ting.

(Nå fins det såklart tredjeparts løsninger her, som VNC, men det var ikke poenget med diskusjonen)

8625673[/snapback]

Hmm, etter en rask sjekk hos microsoft klarer jeg ikke se at remonte desktop er utelatt i de billigste versjonene.

EDIT

For raskt ute der=)

Ser at du må opp på Business og over for remote desktop--

Endret av sony123
Lenke til kommentar

8625673[/snapback]

Hmm, etter en rask sjekk hos microsoft klarer jeg ikke se at remonte desktop er utelatt i de billigste versjonene.

Har dere noe dokumentasjon på dette?

8625721[/snapback]

det er ikke med i Vista Basic, starter og Home Premium. Har Home Premium hjemme

Lenke til kommentar

8625673[/snapback]

Har dere noe dokumentasjon på dette?

8625721[/snapback]

det er ikke med i Vista Basic, starter og Home Premium. Har Home Premium hjemme

8625781[/snapback]

Stemmer det=))

Lenke til kommentar

EDIT

For raskt ute der=)

8625721[/snapback]

Remote Desktop klienten er der i alle utgavene...

Man må ha Business og oppover for å kunne la andre koble seg til din maskin (server)

Lenke til kommentar

PC-salget har ikke doblet seg på 5 år. Man må huske på at 2002 og 2003 var dårlige (nullvekst) år for bransjen, og de siste par årene har årlig vekst bare ligget på rundt 10-12%, med en resultatvekst på 40% siden 2004. Kilde: IDC

Ifølge etForecasts steg salget med 40% fra 2000 - 2005, (med de to katastrofeårene i midten) og forventes å stige med 37% fra 2005 til 2010. At det i det hele tatt stiger skyldes øket salg i nye markeder, i India forventes det 28% økning i salget i løpet av året. (Kilde EFYtimes)

I USA og Europa begynner det alt å flate ut. I USA forventes veksten ifølge etForecasts å bli på bare 18% fra 2005-2010. Grunnen er selvsagt at "alle" mennesker og bedrifter har PC i dag, så salget er bare utskiftninger av eksisterende maskiner.

(Ifølge brødteksten til etForecasts vil salget stige med 80% fra 2002-2008. Men deres egne tall støtter ikke en så stor vekst, så jeg mistenker det for å være en blunder. Tallet de bruker for 2008 er for 2010 ifølge tabellen.)

Så kan selvsagt antallet maskiner i verden ha doblet seg om ikke salget har det. Men ifølge Computer Industry Almanac har antallet PC'er i bruk worldwide "bare" steget med 61% fra 2002-2007.

Tallene for 2006 og 2007 er selvsagt anslag hos alle kilder, men de er samstemte...

Geir :)

Lenke til kommentar

8625673[/snapback]

Vista kommer med noe som heter Windows Remote Assistance som gjør dette. Generelt er det en forenklet versjon av Remote Desktop laget spesielt for dette scenarioet.

@Simen1: Kan være med på å kalle Home Basic for en lekeversjon, men vil samtidig hevde at Home Premium er mer enn nok for 99% av vanlige brukere, og prisforskjellen er rimelig liten. Ser du på hva som skiller den og Ultimate er det ting som kryptert filsystem, POSIX-lag for å kjøre Unix-baserte programmer, fancy animerte skrivebord, etc, mao ting de fleste sannsynligvis ikke vil bruke. De begrensningene som finnes i HP utgaven er ingenting som vil hefte folk med "normal" bruk. Og trenger en å oppgradere kan deg gjøres på et øyeblikk med Anytime Upgrade.

Lenke til kommentar
Grunnen til at enkelte også tilbyr XP, er vel for at en god del venter med å oppgradere til første servicepack kommer.

Og dermed vil vente til da=)

8624788[/snapback]

Det er nok mange som ønsker å se ann SP1 til Vista før de oppgraderer. Der jeg jobber har vi den strategien foreløpig, men det betyr ikke at Vista blir tatt inn i varmen automatisk når SP1 kommer. Hadde en utvikler her som testet Vista og fikk krasjet systemet 6 ganger på 4 timer... Det er med andre ord en god del barnesykdomer ute å går.

8624816[/snapback]

Ja, men jeg tror nok det meste av barnesykdommer er borte med SP1.

Da har nok å de fleste 3parts driverleverandører klart få til mer stabile driver.

Som på meg virker som skaper de fleste problemene.

8624855[/snapback]

Veldig mange av problemene stammer nok fra andre plasser enn selve operativsystemet, slik som drivere og dårlig kodede programmer. Sluttbrukere er skjelden god til å skille på disse og det er jo forsåvidt greit nok. Uansett vil vi nok se mange forbedringer i låpet av det første leveåret til Vista og det er derfor jeg ikke gidder å være betalende prøvekanin...

Lenke til kommentar
Men når man leser artikler og omtaler her på hw, + tilbakemld på forum(linux fanboys) så ser man jo at man ønsker få frem det motsatte.

Nemlig at Vista er av de minst ferdige windows versjonene som er sluppet.

8625648[/snapback]

Må være mangel på historiekunnskap, fikk med meg overgang til Win95, Win98, ME, NT4, W2k og XP. XP var riktignok en lett oppgradering av W2k, men var lenge avhengig av dual-boot og brukte begge OS i lang tid før jeg endelig kunne bruke XP på heltid. Også denne gangen beholdt jeg WinXP i dual-boot, forskjellen denne gangne er at jeg ikke har hatt oppe XP mer enn 1 eller 2 ganger siden jeg innstallerte Vista i februar... En annen forskjell denne gangen er at XP har etablert seg gjennon 4-5år og har faktisk blitt ett ganske solid OS, dvs Vista har en tøffere oppgave enn noen annen ny Windows versjon. W2k var også bra, men ikke like etablert, veldig mange fikk fra Win98SE(og ME) til XP.

Lenke til kommentar

EDIT

For raskt ute der=)

8625721[/snapback]

Remote Desktop klienten er der i alle utgavene...

Man må ha Business og oppover for å kunne la andre koble seg til din maskin (server)

8625800[/snapback]

Ja dette er vel fortsatt som i XP Home VS XP Pro og for meg en viktig funksjon å ha med. Men når det gjelder å hjelpe andre er det vel "Windows fjernhjelp" begge veier også i feks Home Premium er det ikke?

Ellers er det jo alltid også fjernhjelpmuligheten i Messenger, som vel er nærmere en del av Windows enn et tredjeparts program...

Syns faktisk tallet var bemerkelsesverdig høyt jeg, eller dvs jeg syns andelen Ultimate var bemerkelsesverdig høyt. Selv om dere MS-hatere selvsagt mener de fleste har blitt prakket på, eller lurt inn i dette er det jo faktisk som Sony123 har gjentatt, ikke veldig mange ferdig-pc'er som kommer med akkurat Ultimate, så jeg kan ikke skjønne annet enn at overaskende mange må ha ønsket Vista Ultimate på sin maskin.

Det skal jo uansett i denne sammenheng bli artig å se hvordan fordelingen blir fra OEM produsenter som Dell når de nå såvidt jeg har fått med meg tilbyr Linux som et alternativ. Da kan man ikke lenger si at noen som kjøper maskiner fra OEM produsenter som tilbyr dette blir prakket på noe. Dette er jo en svært positiv utvikling. Riktignok vil det også da være en del mørketall, jeg selv ville feks om det var billigere kjøpt maskinen med Linux for å så installere min egen Windows Retail på den. Men det er kanskje ikke så mange som er så uærlige som meg, og bruker samme Windows på flere maskiner... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...