Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skifte til større skiver framme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Sett på skiver med 2 m i diameter, så stopper du på 34 cm fra 140! Nei, du kan nok ikke regne med kortere bremselengde, men du kan regne med mindre varmgang i skiver og klosser, slik at du kan bremse hardere og oftere uten fading i bremsene.

Lenke til kommentar

Mange sports utgaver av biler har samme bremser foran, men skiver bak. Bygg om bak først! ser litt fetere ut også...

Tror ikke du skal regne med kortere bremselengde. Kanskje hjula låser seg fortetere som vil gi lengere bremselengde, ikke sikker.

Lenke til kommentar

Du klarer vel å låse hjulene dine? Klarer du det, er bremsene store nok for minimal stopplengde.

Setter du på større bremser foran uten å gjøre noe bak, kan det hende du får lengre bremselengde. Dette er fordi du vil låse framhjulene mye lettere. Du må altså trå mindre hardt på bremsen. Da vil du få mindre bremsekraft bak. I praksis nesten ingen brems bak.

Lenke til kommentar

Joda klarer å låse de, men spørs om jeg vil klare d om jeg setter på større felger :hmm:

Hvordan skal jeg kunne forbedre bremsene bake med tanke på at det er trommelbremser?

Letteste er vel å få tak i en bakaksel til en Astra F GSI

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle du ikke klare å låse med større felger? Du må ned i profil uansett, rulleomkretsen skal ikke endres mer enn +-5%. Breiere hjul gir ikke såå mye mer grep i lengderetningen. For å reellt sett hente betydelig mer grep i lengderetningen må du opp på r-dekk (gategodkjente semi-slics) eller fullblods løpshjul.

Veldig få TRENGER mer bremsekraft. På gata holder de aller fleste originale bremser til det de brukes til; å stoppe. På bane derimot blir det noe annet. På bane bruker man ikke bremsene til å stoppe med, man bruker dem til å BREMSE. Bremse som i gjentatte ganger redusere hastigheten voldsomt, for så å akselerere opp igjen, uten noen slags pause. Enkelte ganger, gjerne på isbane, vil også venstrebremsing være viktig. Problemet her blir ikke bremseKRAFTEN, men avledningen av temperatur. Daførst kommer behovet for større bremser.

I ditt tilfelle ville jeg gått for komplette GSI-bremser, foran OG bak. Husk å få med en ev. bremsekraftventil for bremsene bak, ellers kan du få en seriøst interessant bremsekarakteristikk.

Lenke til kommentar
Hvorfor skulle du ikke klare å låse med større felger? Du må ned i profil uansett, rulleomkretsen skal ikke endres mer enn +-5%. Breiere hjul gir ikke såå mye mer grep i lengderetningen. For å reellt sett hente betydelig mer grep i lengderetningen må du opp på r-dekk (gategodkjente semi-slics) eller fullblods løpshjul.

Veldig få TRENGER mer bremsekraft. På gata holder de aller fleste originale bremser til det de brukes til; å stoppe. På bane derimot blir det noe annet. På bane bruker man ikke bremsene til å stoppe med, man bruker dem til å BREMSE. Bremse som i gjentatte ganger redusere hastigheten voldsomt, for så å akselerere opp igjen, uten noen slags pause. Enkelte ganger, gjerne på isbane, vil også venstrebremsing være viktig. Problemet her blir ikke bremseKRAFTEN, men avledningen av temperatur. Daførst kommer behovet for større bremser.

I ditt tilfelle ville jeg gått for komplette GSI-bremser, foran OG bak. Husk å få med en ev. bremsekraftventil for bremsene bak, ellers kan du få en seriøst interessant bremsekarakteristikk.

8636032[/snapback]

nja. har personlig på en bil gått fra 175 til 205 innenforbi rulleonkretsen og merka stor foskjell på bremselengde og "måte" til bilen. merke det meste når det var over litt lengretids hard kjøring som var hard etter oppvarmingskjøring. da kunne nok bedre bremseveske og bedre skiver/klosser vært noe. så ville nå først gått opp i dekk bredde og slikt så begynt å bytte klosser og skiver. da bådde foran og bak. for det kan bli veldig feil å bare bytte en plass som tidligere en nevnt.

det skal da sies at jeg gikk over til en bredde som var mye breiere en det som var originalt. da 175 var originalt. det var forresten en volvo 360.

dette er min personlige erfaring og følelser rundt emnet mulig det er teknisk feil men sånn jeg opplevde det.

håper det er til hjelp og uansett lykke til med å oppgradere. bedre bremsing er alltid noe å strebe etter. :w00t:

heller bremse bra en å kjøre for fort/uansvarlig(:edit:) dvs jeg ville først oppgradert bremsene for at bilen bremser skikkelig før jeg trimmer den.(bare litt oppklaring)

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Momentet er det samme som i 20 km/t. Spørs bare hvor varmt det blir på tredje oppbremsinga fra 200 på rappen. Ekkel følelse å kjenne pedalen synke innover uten motstand (væskekoking) og det ser rimelig teit ut når det ryker av bremseklossene. (koker bindemiddlet i bremsebelegget)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...