Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Svimmel når jeg står opp om morgenen

VikinGz

Anbefalte innlegg

Har i det siste begynt å bli svimmel når jeg står opp om morgenen, og ellers når jeg har slappa av litt i stolen min etc (ikke fult så kraftig da)

Det har blitt værre om morgenen og i dag ente jeg med et brak i golvet... :dontgetit:

Hva kan det være som gjør til at jeg blir så svimmel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det her skjer med meg noen ganger og.

Blir du sånn skikkelig svimmel og holder på å dette ned på gulvet eller? Det gjør iallfall jeg når jeg står opp om morgenen noen ganger...

8624068[/snapback]

Sånn du får nesten blackout? Kjenner liksom at alt blir "lang borte"? Jeg har jeg hver gang jeg strekker meg :p

Lenke til kommentar

Det kan være mye som fører til svimmelhet. Første jeg tenker på er anemi (for få røde blodlegmer) eller lavt blodtrykk. Svimmelhet er ett av de mange tegnene kroppen gir oss på at noe er galt. Man skal ikke undervurdere slike ting og tro at de bare forsvinner av seg selv.

Anemi kan komme av jernmangel. Prøv å et jerntilskudd.

Personlig ville jeg fått meg en time hos legen så fort som mulig. Utrolig dumt å vite at man har utsatt et legebesøk hvis det viser seg å være noe alvorlig som man helst skulle ha startet behandling av så tidlig som mulig.

Lenke til kommentar

ICE?

Missforstå meg rett, jeg mener ikke man skal gå til legen i tide og utide. Men mange (gutter/menn spesielt) har en tendens til å unngå legen for en hver pris. Det er mange her som har samme symptomer og det trenge rikke være noe farlig. Men er det ikke litt kjipt å klamre seg til at det er sikkert ikke noe farlig hvis det ikke går over og når man endelig går til legen viser det seg å være en svulst eller liknende?

Hvis man er plaget av svimmelhet (å gå i bakken når man reser seg opp av senga eller stolen ville i hvertfall jeg kategorisert som plagsomt) er det ikke da greit å få bekreftet hva det skyldes? I beste fall får man beskjed om at det er noe som kan fikses enkelt. Det kan være uendelig mange forskjellige årsaker til dette og bare fordi det er mange som har liknede symtomer betyr ikke at det helt sikkert ikke er noe å bry seg om. Slik jeg forstår trådstarter er dette noes om forekommer nær hver gang har står opp om morgenen og i mindere grad i andre situasjoner der kroppen har vært i hvilemodus. I tillegg har det blitt påtagende værre. Det at det har blitt værre er et tegn man ikke skal fnyse av.

edit: lavt blodtrykk kan også skuldes væskemangel. Hvis du har begynt å trene mye kan det være at kroppen ikke henger helt med enda. Prøv å drikke godt både før, under og etter trening.

Endret av Xell
Lenke til kommentar
Det kan være mangel på væske?

8624403[/snapback]

jeg greier putter i meg 2-3liter om dagen, i kontrolert form, altså det jeg vet jeg drikker. så har jeg veske til mat etc som jeg ikke teller med.

Drikker stort sjett vann, litt iste en sjelden gang og litt kaffe :p

Lenke til kommentar

2-3 liter vann om dagen er bra, men væske under og rett etter trening bør ikke regnes i denne sammenheng. En hard treningsøkt kan fort kreve 2 liter ekstra.

Men du høres ut som en generelt sunn person. Du sier du trener 1-4 timer. Har du prøvd å gi deg selv noen dager fri for å se om dette er knyttet til treningen eller om det er noe annet. Jeg sier ikke at man skal slutte å trene om man oppdager at det hjelper, men at man må justere andre ting i hverdagen som en følge av treinignen. Siden dette kommer når du har vært passiv kan det også skyldes blodsukkeret. Får du i deg nok næring i forhold til den økte aktiviteten?

Endret av Xell
Lenke til kommentar

Oi...dere drikker så mye ja. Jeg drikker vel 1,5L brus bare jeg. Jeg klarer ikke å drikke vann utenom når jeg trener (da drikker jeg ca. 2 flasker og kanskje 3 hvis det er varmt) mens jeg sykler (landeveissykling :cool:)

Kanskje jeg skal prøve å slutte å drikke brus så mye da, og heller bare helle i meg vann selv om det ikke er noe godt?

Lenke til kommentar

Jeg sliter med det samme. Det er på morningene det er verst, men jeg blir svimmel om jeg reiser meg opp for fort sett ellers også.

Jeg har sjekket blodet mitt utallige ganger, fordi jeg i tillegg til svimmelheten er iskald når folk svetter. De har ikke funnet noe "galt", men anbefalte meg å ta jerntilskudd. Allerede noen som har nevnt det, men det er greit å gjenta det syntes jeg. Det ble litt bedre, selvom jeg fortsatt er plaget med det. Du kan jo prøve det du også :)

Lenke til kommentar
Oi...dere drikker så mye ja. Jeg drikker vel 1,5L brus bare jeg. Jeg klarer ikke å drikke vann utenom når jeg trener (da drikker jeg ca. 2 flasker og kanskje 3 hvis det er varmt) mens jeg sykler (landeveissykling :cool:)

Kanskje jeg skal prøve å slutte å drikke brus så mye da, og heller bare helle i meg vann selv om det ikke er noe godt?

8624650[/snapback]

oiii....

drikke 1,5l brus om dagen :-O

Drikker ikke det på en mnd heller jeg :p

jeg får se om jeg kan øke vann inntake litt mer under trening, drikker ca halvliter per 30min... kanskje for lite?

Skal også prøve jerntilskudd, koster for det a? er litt for blakk til mye ekstra utgifter fortiden...

Jeg blir svimmel uansett hvor fort jeg reiser meg :p

Og jeg har ikke vokst i det siste, krympet heller :p

driver også med langdistanse sykkling for det meste, driver å trener meg opp, har lyst til å være med på turen trondheim - oslo :love: (men er lenge før jeg når det målet..)

Kan også hende jeg har for lite næring, spiser 6 måltider om dagen

klokka 7: frokost med 2 brødskiver med sunt pålegg - 2 tranpiller, 1 glass melk

klokka 9: en yoghurt/frukt/juice eller noe i den duren (som oftest frukt)

klokka 11/12 lunsj: 2 brødskiver med sunt pålegg - 1 glass apelsin juice og ei vaffel 2 ganger i uka...

kokka 2: en yoghurt/frukt/juice eller noe i den duren (som oftest frukt)

klokka 5: Middag, spiser så og si aldri junk food, har kutta ned på potet/ris/pasta lignende mat... lakt til masse grønnsaker og rent kjøtt/fisk =)

Så spiser jeg kvelds etter trening (begynner rundt 6) så spiser jeg 2 brødskiver med sunt pålegg + 1 glass melk + frukt eller noe i den duren :)

Jeg spiser aldri utenfor måltidene. Jeg spiser sjeldent junkfood, godta, potetgull, sukkerholdig mat etc.

Jeg prøver å fylle søttrangen med brunost på vaffel 2 ganger i uka og det har faktisk hjulpet

samt frukt, youghurt spiser jeg yoplait eller hva den heter. velger kunn de med ca 50kcal per 100g

drikker ekstralett melk fra tine for å få ekstra d vitamin

er ganske opptatt av kosthold... og elsker grønnsaker så spiser det med alt...

3 dager i uka har fisk.

også må ikke glemme 2-3liter vann om dagen

Trener ren utholdenhet tirsdag - torsdag - lørdag og søndag

Trener styrke mandag - onsdag - fredag

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Det virker på meg som du har gjort en del positive ingrep i livstilen din og det er kjempebra. Når man senker energiinntaket samtidig som øker aktiviteten kommer man i en situasjon som kroppen ikke er vandt til. Dette er jo en nødvendighet for å gå ned i vekt (noe det høres ut som om du har klart :) ) Men man må passe på at man ikke presser for mye og gjør gapet mellom forbruk og inntak for høyt. Gi deg selv en kort periode treningsfri. Feks en langhelg (dropp en styrketrening på fredag og utholdenhet lørdag og søndag) og se om det hjelper litt. Dersom dette hjelper så betyr det ikke at du skal trene mindere men at du kanskje trenger litt høyere energiintak slik at du ikke faller helt i bunn i løpet av natten.

edit: selvsagt kan du kutte treninger i ukedagene i stede for helgene hvis det passer deg bedre, poenget er å gi deg selv noen dager der forbruket er noe mindere og på den måten raskt finne ut om det er dette som er problemet.

Endret av Xell
Lenke til kommentar

gått ned i vekt *-)

Sliter litt med det, begynte i høst og har vært sånn rykka å napp fram til slutten av vinteren(februar) da tok jeg meg sammen og økte på og skrev faktisk ned sånn skal det være :p

Men sliter med å miste vekt :( er ikke akurat tynn :p så trenger å gå ned litt, mista bare en størekse på buks O.o men det har noe med genen i familien sikkert... og elendig forbrenning fra før.. tar vell tid å bygge det opp bra =)

men svimmelheten har bare dukka opp de siste ukene...

Og ta en dag fri fra trening går akurat men da er jeg så rastløs at det ender med mere enn dobbelt så mye enn jeg har hatt tidligere O.o

Også må jeg ikke glemme at jeg startet å trene 10min om morgenen før froskot samt at jeg sykkler til og fra jobb som er 15min til og 20min hjem (pågrunn av en uendelig bratt og jævli bakke :p)

Samt går jeg/sykkler jeg på butikken all the time.. eier ikke bil :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...