Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen lugger mye, kan det være bensintilførselen?


Anbefalte innlegg

Bil: 87 mod. vw scirocco gtx 1,8 motorkode DX 112 hk.

 

Gradvis har bilen begynt å lugge mer og mer de siste 3 månedene. Nå er det så gale at jeg knapt kan kjøre en km og to, før jeg blir gal. Bilen dør ut til utide når jeg trør inn klutsjen av og til også.

 

Jeg har sett på pluggene, og de ser top noch ut. Pluggledningene ser også nye og fine ut, selv om jeg ikke vet hvor langt de er kjørt eller hvor gamle de er.

 

Jeg har merket de siste ukene at bensinpumpa lager ulyder (nærmest grining, kanskje sammenlignes med lyden en dynamo på sykkelen lager).

 

det jeg lurer på:

 

Kan bensinpumpa suge falskluft inn i bensinsystemet, slik at injektorene til tider spruter luft istedenfor bensin og derfor slår motoren ut noen takter nå og då. Tenkte kanskje sprukne bensinledninger eller noe slikt.

 

Noen som vet om bensinsystemet fra tanken kun er bensin eller inneholder luft også? (la merke til på passaten jeg hadde før, at returslangen førte med seg en del luftbobler tilbake til tanken, skal det være slik?). Det er snakk om K-Jetronic systemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke vet hvor langt plugg og pluggledninger har sittet på/ har gått, så skift disse. Skift gjerne rotor og fordelerlokk i samme slengen. Dette pleier å gjøre underverker for mange. Men er ikke dermed sagt at det er det som er problemet ditt, men er et sted å begynne feilsøkinga ihverfall.

Lenke til kommentar

Det skal ikke følge luft med bensinen hverken på tur eller retur, da er det noe galt. Det er lite trolig at pumpa til en innsprøytingsmotor kan suge falsk luft da den er nedsenket i bensin, og sprukne slanger vil sprute bensin. Derimot kan den være utslitt og gi for lavt trykk, og da vil motoren få for mager blanding og dermed fuske og lugge.

Lenke til kommentar

KVTL: Rotoren så meget pen ut, fordelerlokket rensket jeg litt smårusk på, og utifra hvordan både ledningene og pluggene ser ut, tviler jeg på at de er årsaken.

 

Trosterud, pumpa sitter utenfor tanken utifra hva jeg kan høre/kjenne. Det var en middels stor boks som vibrerer og lager lyd (som så godt beskrevet i første post) når jeg vridde om tenningen.

 

Jeg prøver å utelukke problemer.

 

tenningen: Pluggene og ledningene ser meget pene ut. Samme gjør rotoren og fordelerlokket, samt kabelen fra fordeler til coil. Seriøst tror jeg ikke det er tenningen som er synderen her. Med mindre det kan slå over noen plass, dette har jeg lite kjennskap til så er usikker hvordan det fungerer når slikt skjer (kanskje noen andre her gjør?).

 

bensintilførsel: Pumpa bak høres ut som en grinene kvern, eller lignenede lyd som en sykkeldynamo. Pumpa sitter utenfor tanken. Min mistanke er at den suger små luftbobler og slå ut motoren når jeg kjører. Noen andre enn trosterud som kan avkrefte det?

 

innsug og vakumslanger: Har jeg lite peiling på. Noen her som kan K-jetronic systemet? Jeg vet ikke helt hvordan jeg kan sjekke om vakumslangene virker som de skal, evt. symptomer eller hva jeg skal se etter.

 

Any help would be appreciated :D

 

----------------------

Kan nevnes at jeg hadde 87' passat 1,8 forgasser motor før. Den parkerte jeg av nesten samme problem, motoren lugget og stoppet helt til tider. Jeg husker godt at det kom små luftbobler tilbake på returslangen. Mulig at forgassermotorer ikke blir påvirket på samme måte (med tanke på de har flottørkammer). Men hele greia er liksom skremmende likt... (der byttet jeg rotor, lokk, plugger, plugg-og-coil kablene, luft og bensinfilter, fant aldri ut av problemet)

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke spesielt til den aktuelle modellen, så jeg kan bare svare på generelt grunnlag.

Når pumpa har endret lydbildet så er det en sterk indikasjon på at den er utslitt. De skal vel normalt bare summe svakt. Ettersom den sitter utenfor tanken så kan den jo i prinsippet suge luft, men jeg vil tro at retursystemet er utformet slik at små luftbobler finner veien tilbake til tanken istedenfor til dysene. Derimot så er innsprøytingssystemer svært følsomme overfor endringer i trykket de er kalibrert for.

Det enkleste du kan gjøre er å bare bytte pumpen. Dersom den er grisedyr så må du nesten bare finne ut hvor mye trykk den skal gi, og så finne et sted å koble inn en trykkmåler. Dersom det er for lavt så må du først sjekke at det ikke er et filter i tanken som er blitt tett, før du bytter pumpen.

Dersom en pumpe suger luft så må det jo skje før pumpen. Sjekk for råtne slanger og rustne rør. Det samme gjelder for forgassermotorer, men de er mye mindre følsomme for trykkendringer og luftbobler. Du prøvde ikke å bytte bensinpumpen på Passaten? De koster ikke mange hundrelappene og sitter vel relativt lett til med 2-3 skruer tipper jeg.

Lenke til kommentar

Har du sjekka slangen frå luftfilteret ? den tjukke slangen som går frå luftfilteret har ein stygg tendens til å sprekke i rillene der , har oppled dette på fleire biler , ta ein go sjekk på denne. skulle den være sprukken , finn litt sikaflex , den gjer underverker , ettersom ny slange er DYR :dribble:

Lenke til kommentar

Passaten hadde mekanisk pumpe som gikk på kammen, så den hadde jeg ikke noe mulighet til å bytte.

 

Sciroccoen (som nå er problemet) har elektrisk pumpe utenfor. Jeg var på biltema og kjøpte bensinpumpe til scirocco 1,8, tenkte saken skulle være biff, men akk nei. Biltema pumpa er en liten rund sak, men når jeg ser under bilen, er pumpa mye større og firkantet, eller innkapslet i en metallboks, på størrelse med en matboks. Og det er ikke lettere med at det går bremseslanger og bensinslangene under dette. Aner egentlig ikke hvordan jeg skal komme til :)

 

AAH bil er noe dritt ;)

 

---

Bottolf9 Jeg så gjennom luftfilteret, og ingen synlige tegn til sprekker. Men skal gå gjennom den en gang til bare for å være sikker...

---

Jeg skal forresten se om jeg får tatt opp lyden av pumpen, kanskje noen har vært borti slikt før.

Lenke til kommentar

Joka, har du noe erfaring med vw?

 

Jeg var på biltema og kjøpte meg en hovedpumpe til scirocco 1,8... Trodde ikke scirocco hadde matepumpe i tanken, jeg hører ikke noe når jeg vrir tenningen. Men den pumpen jeg kjøpte ligner nærmest eksakt på den du har avbildet, Joka, foruten den hvite trakten nederst. Er mate og hovedpumpe like på vw/audi?

Lenke til kommentar
Joka, har du noe erfaring med vw?

 

Jeg var på biltema og kjøpte meg en hovedpumpe til scirocco 1,8... Trodde ikke scirocco hadde matepumpe i tanken, jeg hører ikke noe når jeg vrir tenningen. Men den pumpen jeg kjøpte ligner nærmest eksakt på den du har avbildet, Joka, foruten den hvite trakten nederst. Er mate og hovedpumpe like på vw/audi?

8642093[/snapback]

 

jeg har passat (9a) den har 2 pumper, den i tanken døde, og jeg forsto ikke først hva det var. bilen virket, men var vrien når jeg hadde under halv tank.

byttet tankpumpa og bilen ble helt ok.

 

etter litt research så fant jeg ut at golf og passat har 2 pumper på biler med mekanisk innsprøyting. (K-jetronic, KE-jetronic og KE-motronic)

 

har tidligere hatt en audi 100 5E -77 (K-jetronic) den hadde 1 pumpe.

den hadde bensinutløpet i bunnen av tanken.

 

når det gjelder andre audi så vet jeg ikke...

Lenke til kommentar
Passaten hadde mekanisk pumpe som gikk på kammen, så den hadde jeg ikke noe mulighet til å bytte.

 

AAH bil er noe dritt ;)

8638891[/snapback]

 

Du må fokusere på mulighetene, ikke hindringene, hvis du skal få noe gjort..

En mekanisk pumpe som går på kammen er noe som hvem som helst kan bytte.

Du trenger ikke rive motoren fra hverandre for å bytte den. Den sitter utenpå nede på siden av blokka. 2 slangeklenmmer og 2-3 bolter er alt som skal løsnes, så kommer den av, og den nye settes på plass like lett.

Det skal innrømmes at det ofte er plundrete å komme til på biler, og man må av og til demontere andre saker som er i veien, men B12 og pågangsmot er alt som skal til.

Lenke til kommentar

hehe kanskje litt feil ordvalg der :) Nå er det lenge siden jeg styrte på med passaten, men mener å huske at den mekaniske pumpen hadde en særdeles vanskelig løsning ved bytte. Skal sjekke det neste gang jeg ser på den (nei ikke vraka ennå).

 

btw: hva er 9a passat? Jeg har bare hørt om B1-B5 og PQ46

 

MEN det er scirocco'n som er problemet. Vet du om mate og hovedpumpene er like?

Lenke til kommentar

scirocco er vel lik golf,

om du har mekanisk innsprut så tror jeg din bil har 2 pumper, lik golf og passat

 

9A er motorkoden (2,0 16v) bosch KE-motronic

bilen min er en gt fra -91. 9A motoren finns i passat og corrado

 

mekanisk pumpe er kun på biler med forgasser

Lenke til kommentar

Har 3 kontaktpunkter så da har jeg vel forpumpe.

 

Egentlig bør jeg vel legge meg under bilen å se om jeg klarer å få røsket løs skjoldet rundt hovedpumpen. Bare da får jeg vel se om pumpen er lik den jeg har eller om jeg må ut med 3500 kr for en ny en... :S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...