Gå til innhold

Steining, hva synes dere om det?

Anbefalte innlegg

Ja, dere skjønner vel hva jeg vil ta opp i dette emnet, nemlig steining av folk. Jeg gidder ikke å gjøre noe research selv, er altfor trøtt nå, men vil vite hva dere vet om saken. For å ta det åpenbare: I landene de steiner folk til døde fordi folka ikke vil gifte seg med den bestemte personen, der må jo menneskene være mentally retarded. Jeg bare lurer på hva som får dem til å gjøre dette. Religion? Mener de det er rett?

Klarer såvidt å tenke på saken uten å komme inn på tanken at alle som tenker at steining pga. mennesker ikke får elske den de vil er okay, de bør selv bli stein.. eh, putta i fengsel eller noe. Steining blir for dumt, jeg skjønner det ikke. Forklar noen, vær så snill. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uff, har eksamen i morra, så jeg burde ikke sitte her og søke på nettet...men uansett, et kjapt googlesøk tilsier at Koranen ikke sier noe om steining som straff for noen synd eller noe lovbrudd, så de muslimene som gjør dette har ikke støtte av den hellige boka si, i alle fall :)

Lenke til kommentar

Religion kan delvis forklare det da religion, spesielt de abrahamistiske religionene, alltid prøver å stoppe utvikling. Spesielt moralsk utvikling (Sosial utvikling generelt egentlig).

Men økonomisk utvikling er nok mest viktig. Grunnen til at den vestlige verdenen har såpass god moral er fordi vi har veldig god økonomi. Dårlig økonomi skaper mye problemer for mennesket. Dårligere undervisning i skolene, trøbbel i hjemmet som gir barna en dårlig oppvekst, personer går rundt med mye sinne og slipper ut det sinne på feil måte, og anklager feil ting for å være årsaken. Menneskearten har veldig store problemer med å utvikle moralen under slike forhold.

Edit: Så har man jo naturligvis den alle viktigste grunnen, at menneskearten egentlig er en drittart. Men den forklaringen er ikke akkurat sosialt akseptert, ikke enda hvertfall.

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar

Ja, når jeg tenker steining, tenker jeg øyeblikkelig på Iran og presteregimet. Jeg har sett video av ekte steininger, det er en jævli metode, for å si det mildt. Dem graver dem halvveis ned i sanden og setter hetter over hodet og så står dem i ring rundt dem og kaster steiner til dem dør, enten av skadene eller blør seg ihjel, uansett hvordan dem dør, så har dem alle til felles at dem går gjennom en sinnsyk smerte. Hvis du noen gang har blitt truffet av en stein f.eks i ryggen så vet du selv hvor vondt det er. Og disse personene blir truffet av hundrevis av små og mellomstore steiner.

Kanskje det er en måte å prøve å bli kvitt problemet på for dem selv, at dem hater dem som har brutt loven, så dem frykter loven selv og har behov for å hate offeret for at dem minner de andre på undertrykkelsen i regimet. Det kan spille en rolle.

En ting er ihvertfall sikkert, folk hater ikke noe for ingenting. Så det er dumt å frykte dem som steiner folk, det fins ikke grunn for å frykte dem. Det man skal frykte, er uvitenhet og ignoranse.

Lenke til kommentar
personlig synes jeg at steining bare viser hvor primitivt mennesket kan være.

8639794[/snapback]

Mennesker? Slik jeg har forstått var/er det jøder og muslimer som har steining som praksis. Det er mennesker overalt på jorda, men bare rundt midtøsten hvor man steiner mennesker.

Lenke til kommentar
Mennesker? Slik jeg har forstått var/er det jøder og muslimer som har steining som praksis. Det er mennesker overalt på jorda, men bare rundt midtøsten hvor man steiner mennesker.

8646609[/snapback]

Det er fortsatt mennesker som steiner. Det har foregått mye jævlig i verden, enten det er steining eller noe annet, men det er alltid mennesker som står bak. Problemet er ikke at de er fra midtøsten, eller at de tror på Allah/Jahve/Gud, problemet er at de har gravd seg for dypt ned i religionen til å se Sannheten: Mennesket har ansvaret for mennesket. Gud har ansvaret for Gud. Gud har ansvaret for oss.

Hvis man tror på sånt, da. I vår del av verden er det jammen ikke alltid bedre, men vi i Norge har i alle fall kommet oss litt nærmere en slags human samfunnsstruktur.

Lenke til kommentar
Man skulle tro at lesere av koranen var neandertalere.

8646715[/snapback]

Jeg må nok komme med litt nyansering av dette fordomsbildet du presenterer her. De aller, aller fleste "koranlesere" er akkurat like opptatt av steining og æresdrap som du og jeg er. Problemet er at mange muslimer bruker så mye tid på koranstudier at de ikke får særlig mye annen input at de ikke har sjansen til å vurdere sin religion opp mot andres. "Koranleserne" er ikke problemet, det er den utrolig bakstreverske teologien som ligger bak. Islamismen (teokratisk tankegang) bygger opp dette til syke proposjoner.

Det er altså helt fundamentalt nødvendig å se på det slik: Dersom vi hadde bodd i et ortopraktisk kristent teokrati, hadde steining vært en adekvat avstraffelsesmetode. (Hva er egentlig forskjellen på den elektriske stol og steining, bortsett fra teknikken?)

(Og jeg mener ikke å ty til personangrep, men det var litt ironisk at "Patience" skrev den posten der. Not very patient! :D)

Endret av kjetil02
Lenke til kommentar

Husk at du finner de beste kasteemnene i fjæra. Runde, myke, ligger godt i hånden. Treffer tungt og nådeløst.

Nei, hva man synes om steining? Det er ikke akkurat en aktverdig aktivitet. Spørsmålet er ikke så veldig nødvendig, for enten sier man "huff så fælt", eller så er det flamewar deluxe. Jeg velger å si "huff så fælt".

Lenke til kommentar
Jeg tror koranen tillater å steine homofile, og folk som har begått bestemte synder. Er ikke sikker.

Som sagt, ifølge Google sier ikke koranen en dritt om steining. Kan du komme med sitater?

Steining er ikke nevnt med ett eneste ord i koranen.

De låner nok litt av bibelen for å rettferdiggjøre steining.

Min tro på menneskeheten:

|-10 |-9 |-8 |-7 |-6 |-5 |-4 |-3 |-2 |-1 | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10|

| _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ ^ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _|

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...