Gå til innhold

Duo Core ytelse (2 kjerner)

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg og en kompis hadde en liten diskusjon om en prosessor med to kjerner yter dobbelt så mye i spill o.l. Altså at min pentium e4300 Duo er 3,6Ghz, ikke 1,8 på alle måter. Stemmer dette? (jeg trodde bare den var bedre til "multi tasking"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ettersom bare FÅ spill støtter multicore, så vil den andre delen av kjernen stå urørt når du for eksempel spiller bf2. Man kan si at du får noe under 3.6GHz tilsammen vil jeg tro...

EDIT: Hver kjerne har 1,8 GHz, altså 3.6 GHz, men det vil aldri bli fulle 3.6GHz

Endret av Emilthakid
Lenke til kommentar

Dessuten går det ikke på frekvens rent sånn. En Core 2 Duo er nok en del bedre enn en P4 på dobbel kjernefrekvens, selv hvis man bare bruker én kjerne (noe som de fleste spill gjør). En E4300 banker nok en P4 @3,6GHz. Har noe med arkitektur å gjøre.

Dessuten heter det ikke Pentium E4300 Duo (men heller Core 2 Duo E4300 eller Allendale E4300). Core 2 arkitekturen har ingenting med Pentium å gjøre (Core 2 er en arkitektur som fremmer ytelse veldig bra, mot P4 som hovedsakelig skulle generere digre klokkefrekvenser som var lette å markedsføre).

Altså: Core 2 Duo yter veldig bra i multitasking grunnet 2 kjerner, og bra i spill grunnet god arkitektur og gode overklokkingsmuligheter.

Endret av dedeee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...