Gå til innhold

Sony, NIkon, Canon eller Pentax

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal kjøpe meg digitalt speilrefleks kamera, men er usikker hva jeg skal kjøpe. Har tenkt å bruke ca 10 000. Har sett på fire forskjellige merker, Sony, Nikon, Canon og Pentax.

Hva vil dere råde meg til å velge??

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva skal du fotografere? Det er like mangen svar på dette spørsmålet som det er sandkorn i Sahara. Dra til fotobutikken og føl deg frem!

8623037[/snapback]

Det blir mest fotografering av barn og dyr. I tillegg blir det vel endel fotografering av landskap (fjell etc)

Lenke til kommentar
Hva skal du fotografere? Det er like mangen svar på dette spørsmålet som det er sandkorn i Sahara. Dra til fotobutikken og føl deg frem!

8623037[/snapback]

Det blir mest fotografering av barn og dyr. I tillegg blir det vel endel fotografering av landskap (fjell etc)

8623068[/snapback]

Alle disse kameraene er like gode til å ta bilder av det du skal. Men du må gå i butikken og prøv de hvordan de sitter i hånden. Egentlig ganske lite som skiller disse.

Lenke til kommentar

Hei,

Du kan nok velge akkurat det som passer deg best, og som sitter bra i hånden.

Jeg anbefaler deg å ta deg tid til å prøveholde alle kameraene...

Pentax har (kanskje ?) en liten fordel med værtettingene, merk at det enda ikke er kommet et eneste objektiv med værtetting så langt, men de kommer til høsten.

En annen ting er vel at det generelt sett er lettere å få tak i objektiver til de andre merkene.

(Selv har jeg Pentax K10D og er strålende fornøyd. Syns det er greit å fortelle dette slik at du kan ta det med i beregningen at jeg har da en preferanse for Pentax)

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Hva vil du ha?

Hvis du planlegger å bruke 10000 kr på et kamerahus med kitobjektiv, så er det Nikon D80 m 18-70mm kitobjektiv eller Pentax K10D (vet ikke helt hva som er vanligste kitobjektivet her) som etter min mening er de beste alternativene.

Hvis du vil ha et rimeligere kamerahus og kanskje legge mer penger i litt forskjellig optikk, så er aktuelle alternativer Nikon D40, D40x, D50 og D70s (de to sistnevnte er dog ute av produksjon, og kan være vanskeligere å få tak i), Canon EOS 350D og 400D, Sony Alpha 100 (foreløpig eneste Sony-modellen) og Pentax K100D. De fleste av disse leveres med et kitobjektiv i området 18-50/55mm, men kan også kjøpes uten optikk. Hva slags annen optikk som er verdt å kjøpe i tillegg kommer an på hva du har lyst til å bruke kameraet på.

Hva som er "best" kommer an på dine personlige preferanser, og der bør du se på om du liker ergonomien og om du liker brukergrensesnittet, og ikke hva produsentene reklamerer med.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
Hva vil du ha?

Hvis du planlegger å bruke 10000 kr på et kamerahus med kitobjektiv, så er det Nikon D80 m 18-70mm kitobjektiv eller Pentax K10D (vet ikke helt hva som er vanligste kitobjektivet her) som etter min mening er de beste alternativene.

Hvis du vil ha et rimeligere kamerahus og kanskje legge mer penger i litt forskjellig optikk, så er aktuelle alternativer Nikon D40, D40x, D50 og D70s (de to sistnevnte er dog ute av produksjon, og kan være vanskeligere å få tak i), Canon EOS 350D og 400D, Sony Alpha 100 (foreløpig eneste Sony-modellen) og Pentax K100D. De fleste av disse leveres med et kitobjektiv i området 18-50/55mm, men kan også kjøpes uten optikk. Hva slags annen optikk som er verdt å kjøpe i tillegg kommer an på hva du har lyst til å bruke kameraet på.

Hva som er "best" kommer an på dine personlige preferanser, og der bør du se på om du liker ergonomien og om du liker brukergrensesnittet, og ikke hva produsentene reklamerer med.

8623445[/snapback]

Tenk optikk først.

For 10000 kr har du råd til Tamron 17-50mm f/2,8 (som finnes til Nikon, Canon og Sony), som er et objektiv de fleste kan anbefale. det koster ca 3500,- i tillegg må du ha et minnekort, en snutebag er også å anbefale. Da har du ca 6000,- å bruke på kamera.

Alternativene da er:

Canon 350D ca 5000,-

Canon 400D ca 6000,-

Sony A100 ca 5500,-

Nikon D50 ca 4500,-

Nikon D40x ca 5500,-*

*D40x har ikke innebygd fokusmotor og krever dermed at objektivet har fokusmotor, jeg er ikke sikker på om Tamron 17-50 f/2,8 har fokusmotor, men dette kan helt sikker andre svare på.

Da er det bare å gå i butikken og prøve det kameraet som sitter best i hånda og gir deg den beste følelsen.

Alle kameraene er svært gode, jeg blir svært overrasket dersom noen av disse kameraene er det som begrenser din fotografiske utvikling.

Lenke til kommentar
*D40x har ikke innebygd fokusmotor og krever dermed at objektivet har fokusmotor, jeg er ikke sikker på om Tamron 17-50 f/2,8 har fokusmotor, men dette kan helt sikker andre svare på.

Ikke til Nikon, nei... Hvis Nikon fortsetter trenden med å utelate fokusmotor i nyere (amatør-)hus blir de nok "nødt" til å putte det inn dog, men det hjelper ikke trådstarter nå...
Lenke til kommentar
Tenk optikk først.

For 10000 kr har du råd til Tamron 17-50mm f/2,8 (som finnes til Nikon, Canon og Sony), som er et objektiv de fleste kan anbefale. det koster ca 3500,- i tillegg må du ha et minnekort, en snutebag er også å anbefale. Da har du ca 6000,- å bruke på kamera.

Synes også det er verdt å tenke på Sigma 18-50 f/2.8 hvis man har lyst på et annet system, som ikke Tamron har sin 17-50 f/2.8 til... Pentax f.eks., som har svært mange andre spennende objektiver. Sigmaen koster omtrent det samme som Tamronen, den gamle utegaven er ikke like god, men heller ikke dårlig. Har ikke hørt om noen konkrete erfaringer med den nye utgaven med "Macro"-betegnelsen (som har forbedret nærgrense), men ser ikke helt bort fra at de har forbedret de andre optiske egenskapene litt også. Skal du ha et av de systemene kimare nevner, ville jeg valgt Tamron, men står en Pentax eller Olympus på ønskelisten, kan de være verdt å kikke på. (NB: Olympus har høyere cropfaktor, så en Sigma 18-50 vil tilsvare 36-100 i 35mm-ekvivalent, mens den vil være ca 27-75 på andre kameraer.)

Et siste kamerahus som i høyeste grad bør være med i betraktningen, er Nikon D70s, gjerne med nevnte Tamron 17-50 f/2.8. Det får du for 4000 kr hos JapanPhoto (bare kamerahuset), og særlig bedre kombinasjon for 7500 kr får du ikke! Edit: i følge produktguiden er JapanPhoto det rimeligste stedet å kjøpe Tamron-objektivet også, så jeg ville sagt løp og kjøp, i hvert fall når du har holdt i noen av de kameraene og funnet ut at det er Nikon du vil ha ;o)

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Nikon D70 til 4000,- er en bra pris.

Sigma 18-50mm f/2,8 kan selvsagt være et alternativ til Pentax, Pentax har også en 16-45mm f/4 til omtrent samme pris. Optisk er denne svært bra, men du mister litt lysstyrke.

Sigma 18-50mm ville jeg ikke kjøpt til Olympus siden du da vil miste en del i den vide enden. Her har nok Olympus alternativer som er ypperlige.

Mitt beste tips er uansett å pelle seg til butikken og holde kamera i hånda. Ta det som gir deg den beste følelsen.

Drit i merke ta det som som får deg til å krible i magen og høyre pekefinger :D

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Nikon D70 til 4000,- er en bra pris.

Sigma 18-50mm f/2,8 kan selvsagt være et alternativ til Pentax, Pentax har også en 16-45mm f/4 til omtrent samme pris. Optisk er denne svært bra, men du mister litt lysstyrke.

Sigma 18-50mm ville jeg ikke kjøpt til Olympus siden du da vil miste en del i den vide enden. Her har nok Olympus alternativer som er ypperlige.

Mitt beste tips er uansett å pelle seg til butikken og holde kamera i hånda. Ta det som gir deg den beste følelsen.

Drit i merke ta det som som får deg til å krible i magen og høyre pekefinger  :D

8624733[/snapback]

Takk for alle svar. skal i butikken å prøve de forskjellige

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...