jonkel Skrevet 15. mai 2007 Del Skrevet 15. mai 2007 Tiden er inne for et kameraskifte. Har tidligere hatt fire ulike filmbaserte speilreflekskameraer som for noen år siden ble avløst av digitalt kompaktkamera Olympus Camedia c60. Nå vurderer jeg enten speilrefleks E-510 som kommer i juni eller superzoomkameraet SP 550 med 18x zoom 28-504mm. Hadde nesten bestemt meg for sistnevnte, men en fotograf mente at den hadde mye dårligere bildekvalitet enn speilrefleksen og da blir jeg litt rådvill. Er forskjellen veldig stor? Fordeler kontra ulemper etc. SP 550 har fordelen av at alt er i et forholdsvis lite kamera og man slipper å skifte objektiv. Den kan også ta bilder i raw. E-510 på sin side er det første kompakte speilreflekskameraet som kan bruke lcd-skjermen som søker, men noen mener at dette da er uten autofokusen innkoblet. Hva er riktig? Hva ville de av dere som har peiling ha valgt. Se bort fra prisen i denne sammenheng. Takknemlig for innspill. jkl Lenke til kommentar
parleur Skrevet 15. mai 2007 Del Skrevet 15. mai 2007 SP 550 er ett meget godt kamera og du får ett glimrende innebygget linse som dekker ett stort zoom område til det meste. Men hvis du er villig til å legge i litt penger og skal oppgradere med linser skal du gå for speilrefleks. Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Hei! Hvis du allerede vurderer speilrefleks, ville jeg meg ikke sett meg tilbake. Greit nok at SP550 er et bra kamera og gir deg mye optikk og funksjonalitet for penga, men det kan nok ikke måle seg mot E-510. Jeg har selv et E-500 og er kjempefornøyd med det. Det er mange fordeler i et DSLR kontra et kompaktkamera og jeg er redd at kontoen min blir tømt når E-510 kommer. Live Preview, IS i kamerahuset, større bildebuffer enn E-500. ... det er rett og slett mye mer kamera uten at det er så mye dyrere. Kit-objektivene (14-45(/14-42) og 40-150) er faktisk meget brukende saker og tilsvarer 28-300mm (altså ca 11x zoom) og er meget kompakte. Olympus (+ Leica og Sigma) lanserer også nye objektiver som er meget spennende + de har mange bra objektiver på markedet. Jeg bruker av og til et gammelt OM objektiv på E-500... du får ikke satt på en 50mm f/1.4 på SP550 Lykke til med valget! Som sagt: Hvis du allerede vurderer Speilrefleks, så tror jeg du vil gå litt lei av begrensingene som SP550 har etter en stund. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Lykke til med valget! Som sagt: Hvis du allerede vurderer Speilrefleks, så tror jeg du vil gå litt lei av begrensingene som SP550 har etter en stund. Ikke helt enig. For de riktig fotoglade kan det etterhvert ende opp med en Ole Brumm-løsning - jatakk, begge deler. Jeg har ultrazoom selv, et FZ30 (mitt tredje ultrazoom), men har i år supplert med et E-400 med dobbeltkit, samt en 35mm makro. Dette fordi jeg i likhet med de fleste i kompaktverdenen sliter med støy ved høy ISO. Spesielt markobilder til hage- og insektsmotiver blir ofte et problem når lyset ikke strekker til. Da var det gildt å kunne kjøre opp ISO uten nevneverdig mer støy. Men når jeg drasset med E-400 på tur i naturen ble jeg hele tiden gående og skifte objektiv (hadde ekstralinsa i en belteveske) da det stadig skiftet fra vidvinkel til telemotiver. Det ble jeg i grunnen raskt lei av, på neste tur var det gode gamle FZ30 igjen, med 35-420mm i et og samme objektiv, og mye mer behagelig. Så tenk nøye gjennom bruksområdene. Begge deler er svært gildt, men de dekker ikke alle behov separat. Lenke til kommentar
Kaptein_S Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 (endret) Kjøp og salg er forbudt på forumet og dette innlegget er derfor slettet. Endret 18. mai 2007 av Aetius Lenke til kommentar
cobolt18 Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Spørsmålet er eigentleg dette: Har du nok pengar til å oppgradera eit eventuelt speglrefleks med fleire objektiv etter kvart vel du dette. Viss du kun har eit eingongsbeløp til rådighet, på feks 4000 kr. vel du superzoomen. Eit superzoom vil gi deg mest for pengane der og då, ettersom ein fort vert lei av standardobjektivet som fylgjer med eit speglrefleks. I den grad og i det tempo du har råd til å oppgradera med fleire objektiv til speglrefleksen vert det meir givande. Lenke til kommentar
jonkel Skrevet 16. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2007 Mange takk for gode svar. Likevel skifter jeg hele tiden standpunkt her. Trenger noen flere svar på bl a disse spørsmålene: Stemmer det at lcd-skjermen på E-510 kun kan brukes som søker ved manuell fokusering? Hva med hastighet på autofokusen på de to kameraene; er det noen særlig forskjell? Og tilslutt bildekvaliteten - vil jeg merke noe særlig forskjell på f eks en A4-kopi? Takknemlig for flere svar jkl Lenke til kommentar
Kaptein_S Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Har ingen erfaring med 510'en men 550'en er litt treig på fokusering ved full zoom. Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Trenger noen flere svar på bl a disse spørsmålene: Stemmer det at lcd-skjermen på E-510 kun kan brukes som søker ved manuell fokusering? Hva med hastighet på autofokusen på de to kameraene; er det noen særlig forskjell? Og tilslutt bildekvaliteten - vil jeg merke noe særlig forskjell på f eks en A4-kopi? 8626853[/snapback] Les dette... Her står det at kameraet får Live Preview MED fungerende autofokus. Hastigheten på autofokusen vil jeg tro er mye raskere på E-510. Jeg har E-500 og den er ganske kjapp. Merk at den blir kjappere med andre objektiver. Jeg har kjøpt 14-54 i tillegg og dette er et supert objektiv. Fordelen med DSLR er jo at du kan utvide etterhvert. Olympus sine kit er bra.., men du får hentet ut mer med bedre optikk... og det kjøper du dersom interessen er der. Hvis ikke, har du alikevel et supert kamera. Lenke til kommentar
jonkel Skrevet 18. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2007 Takk til alle som har engasjert seg. Nå har jeg endelig bestemt meg. Ettersom lcd-skjermen på E-510 også funker med autofokus er det ingen tvil: Det blir E-510! Bare så synd den ikke kommer før i juni, men den som venter på noe godt osv... jkl Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Takk til alle som har engasjert seg. Nå har jeg endelig bestemt meg. Ettersom lcd-skjermen på E-510 også funker med autofokus er det ingen tvil: Det blir E-510! Bare så synd den ikke kommer før i juni, men den som venter på noe godt osv... jkl 8639869[/snapback] Gratulerer med kommende nytt kamera, da! Har god erfaring med Olympus-speilrefleks, du vil nok ikke angre. Lenke til kommentar
mrjakobsen Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 vet ikke om det er sagt ennå, men i motsetning til mark III kan faktisk dette autofokusere når du ser på LCD-sjermen. i det du trykker utløseren helt inn, om jeg ikke tar helt feil, vipper speilet (slik at sjermen blir svart et lite øyeblikk) lyset blir sendt till søkeren, det fokuseres, og bildet blir tatt "på normalt vis". denne lille prosessen går (som på alle dslr) svært fort. stemmer ikke det? vil også legge til at Olympus har et suverent støvfjerningssystem (et som faktisk virker). Lenke til kommentar
enden Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Jeg skyter inn et lite bi-spørsmål hvis det går greit. Fungerer støvfjerningssystemet til Olympus så bra at man faktisk slipper unna rens dersom man behandler kameraet litt pent? Lenke til kommentar
andm Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Jeg skyter inn et lite bi-spørsmål hvis det går greit. Fungerer støvfjerningssystemet til Olympus så bra at man faktisk slipper unna rens dersom man behandler kameraet litt pent? 8652878[/snapback] Det fungerer bedre enn på de andre merkenes kameraer, der det så godt som ikke fungerer. Ikke forvent deg underverker. Ta en titt på den testen som ble referert til et eller annet sted her på forumet. Jeg har dessverre ikke lenken (jeg skulle gjerne hatt den igjen). Lenke til kommentar
sarc Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Jeg skyter inn et lite bi-spørsmål hvis det går greit. Fungerer støvfjerningssystemet til Olympus så bra at man faktisk slipper unna rens dersom man behandler kameraet litt pent? 8652878[/snapback] I praksis fungerer det slik at vi Olympus-brukarar ikkje ofrer støv og støvrensing ein tanke. I mitt tilfelle: E-1 + 1 år + 10 000 eksponeringar = null støv. Du risikerer sjølvsagt å få støv i eit oly-kamera også (som det supersoniske støvfilteret (SSWF) ikkje får vekk), men slike brukarrapportar er sjeldne. Lenke til kommentar
mrjakobsen Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Jeg skyter inn et lite bi-spørsmål hvis det går greit. Fungerer støvfjerningssystemet til Olympus så bra at man faktisk slipper unna rens dersom man behandler kameraet litt pent? 8652878[/snapback] I praksis fungerer det slik at vi Olympus-brukarar ikkje ofrer støv og støvrensing ein tanke. I mitt tilfelle: E-1 + 1 år + 10 000 eksponeringar = null støv. Du risikerer sjølvsagt å få støv i eit oly-kamera også (som det supersoniske støvfilteret (SSWF) ikkje får vekk), men slike brukarrapportar er sjeldne. 8656793[/snapback] ...og da dreier det seg som regel om pollen, og div. klissete småting som støvfjerneren ikke takler. på fotomiljø i kristiansand har vi renset fler Nikon/Canon/osv. enn vi kan telle. av Olympus har vi renset + - 1. og forresten.. hvorfor er så mange så redd for støv? det biter ikke, og ett par blås så er det vekk..... Lenke til kommentar
jonkel Skrevet 17. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2007 Takk til alle som har engasjert seg. Nå har jeg endelig bestemt meg. Ettersom lcd-skjermen på E-510 også funker med autofokus er det ingen tvil: Det blir E-510! Bare så synd den ikke kommer før i juni, men den som venter på noe godt osv... jkl 8639869[/snapback] Gratulerer med kommende nytt kamera, da! Har god erfaring med Olympus-speilrefleks, du vil nok ikke angre. 8645132[/snapback] Nå er nytt kamera anskaffet: Og det ble likevel SP 550. E-510 blir jo stadig utsatt og nå gidder jeg ikke vente lenger. Og angrer ikke. SP550 er bare helt rått! Fantastisk med en zoom som går fra 28-504 mm i en relativt liten pakke man kan ha med overalt. Og med mulighet for RAW-format. Jeg får se over tid om savnet etter speilrefleks fortsatt er der eller om jeg skal kjøpe et e-510 i tillegg. Uansett: Fornøyd nå Lenke til kommentar
dags Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 Støtter meg til gutta på www.digit.no som bla. sier: "Siden altfor mange som kjøper et speilrefleks ikke benytter seg av muligheten til å supplere med ekstra optikk, ville de fleste av dem fått mer ut av fotohobbyen ved å velge et "megazoom"-kamera. Minussiden er en "syntetisk" speilreflekssøker som dessverre gjengir detaljer vesentlig dårligere enn enhver speilreflekssøker. Fordelen er at søkeren gir samme informasjon som på LCD-skjermen, samt at den store skjermen også gir levende opptaksbilde og derfor kan brukes i stedet for søkeren. Prismessig er det ikke lenger så mye dyrere å kjøpe et speilreflekskamera, men da skal man ta i betraktning at standardzoomen som følger med har vesentlig mindre zoomområde og dårligere lysstyrke, gjerne også dårligere makroegenskaper. Videoopptak får man heller ikke mulighet til. Svært mange amatører med moderate krav og behov vil bli mer tilfreds med et "Megazoom" enn med et speilreflekskamera. Kameraet vil dessuten dekke et større bruksområde med objektivet, levende skjermbilde, videoopptak og de andre fordelene som de fleste speilreflekser mangler." Lenke til kommentar
Kaptein_S Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Treigheten i SP 550 førte til at eg spolerte mangfoldige bilder. "Shutter lag" å ein merkelig autofokus (Også rar manuellfokus forsåvidt) får skylden! Men zoomen er jo som sagt fantastisk. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Jeg er enig med dem som mener at en superzoom er det beste valget for mange amatører. Hovedårsaken til at jeg bruker slr, er at jeg er veldig selektiv i valg av dof i mine bilder. Det er jo som kjent ikke mulig med superzoom. Høy iso er en annen faktor i mitt kameravalg, men de fleste amatører velger jo heller å bruke blitz når lyset blir for svakt. I mitt tilfelle ville ikke shutterlag hatt så mye å si, faktisk. Derfor ønsker jeg deg til lykke med ditt nye kamera. Se frem til en gøyal sommer med mye knipsing. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå