Gå til innhold

Er det lov å redigere og legge ut andres bilder ?

Anbefalte innlegg

Er det lov å redigere andres bilder og legge de ut uten å spørre først?

I et par av mine tråder har noen tatt seg friheten og redigert et par av bildene mine for så å legge de ut i samme tråden uten å spørre om min tillatelse først.

Jeg bare lurer på om det er lov eller om det er frekt, eller om det er helt ok og jeg bare stiller et dumt spørmål...

Endret av Ramona
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lov og lov, ofte er det den letteste måten å illustrere hva man mener burde vært gjort annerledes. Det er veldig vanlig, og så lenge man ikke bruker bildene til noe annet, ser jeg heller ingenting galt i det. Tanken er jo at du skal kunne lære av det, ikke at de vil redigere bildene dine for en hver pris...

Quote av førstepost fjernet av moderator

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Nei ok, da er alt i orden! Jeg ville bare ha svar på om det var lov eller ei! Siden jeg både er ny og ikke kan så mye om sånne regler, spør jeg heller enn å lure i all evighet!

Takk for svar! :cool:

Jeg vet ikke om det står noe om det, ganske enkelt. Det er ganske vanlig praksis, men ikke ensbetydende med at det er lov. Men så lenge bildeeier ikke har noe mot det, går det jo bra (og har bildeeier noe mot det bør vedkommende ikke legge ut bilder på nettet, spør du meg).
Lenke til kommentar

Den som eier bildet er beskyttet av åndsverkloven...

Hvis du legger ut et bilde her på forumet av huset ditt for å få tips til fargevalg, ser jeg ikke noe poeng i å protestere hvis noen manipulerer bildet i de farger de anbefaler. Takk heller pent!

Skulle det samme bildet derimot dukke opp i en annonse for husmaling i ettertid ville jeg kanskje protestert!

Lenke til kommentar

Takk for svar! Da vet jeg at det er vanlig. Det er bare det at JEG hadde aldri gjort det uten å spørre eieren av bildet først. Men hvis det er greit å manipulere andres bilder og legge de ut uten å spørre først, så vet jeg ihvertfall det nå.

Lenke til kommentar

Fra Lov om Opphavsrett til Åndsverk:

§ 1. Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket.

§ 2. Opphavsretten gir innen de grenser som er angitt i denne lov, enerett til å råde over åndsverket ved å fremstille varig eller midlertidig eksemplar av det og ved å gjøre det tilgjengelig for almenheten, i opprinnelig eller endret skikkelse, i oversettelse eller bearbeidelse, i annen litteratur- eller kunstart eller i annen teknikk.

men:

§ 4. Opphavsmannen kan ikke sette seg imot at andre benytter hans åndsverk på en slik måte at nye og selvstendige verk oppstår. Opphavsretten til det nye og selvstendige verk er ikke avhengig av opphavsretten til det verk som er benyttet.

Det er forøvrig ikke automatisk gitt at et fotografi kan betegnes som åndsverk.

EDIT: Mer info om verkshøyde og foto finner du i teksten "Verkshøgdevurderinga for fotografi" av Eirik Holmøyvik, som ikke bare er ansatt på juridisk fakultet ved UiB, men også er en habil fotograf. Teksten finner du her: http://www.jur.uib.no/ansatte/jprha/festskrift_2005t.pdf

Lenke til kommentar
Jeg bare lurer på om det er lov eller om det er frekt, eller om det er helt ok og jeg bare stiller et dumt spørmål...
Som nevnt så er det flere ting som må tolkes, er det et åndsverk eller er det bare et bilde som hvem som helst kunne tatt. Er det manipulerte bildet et åndsverk osv. Sånne ting kan bare besvares i en rettsak så vi kan bare gjøre oss en mening, vi kan ikke gi noe absolutt svar om det er lov eller ikke.

Når det gjelder om det er frekt eller ikke så vil jeg si at hvis bildet har signatur så ser det ut som fotografen går god for manipuleringen og det kan kansje anses som frekt.

Lenke til kommentar

Dette har vært diskutert her i forumet før, og konklusjonen da har blitt at dette er et foto-forum hvor man legger ut bilder for kommentarer og kritikk. Skal man forklare forbedringspotensiale til et bilde så er jo det beste å vise dette med et praktisk eksempel. Nå er det vel heller ingen som setter sin egen signatur på det manipulerte bildet heller.

Som Kristallo sier så ligger dette i grenseland for hva som er lov og ikke, derfor mener jeg at det burde ha stått noe i retningslinjene på forumet om dette.

Lenke til kommentar

Min oppfatning er slik at om en "fikler" med et bilde som ligger i en tråd for å formidle hjelpen og legger det manipulerte bildet ut i *samme* tråden, så er det vel ikke noe galt i det. Men om man "overtar" bildet på annen måte, ja da bør det utdeles smikk på fingrene. :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...