C2D Skrevet 15. mai 2007 Del Skrevet 15. mai 2007 (endret) tenkte jeg skulle ha meg ny pc og spare noen kroner på og sette den sammen selv for første gang... lurer derfor på om det er enkelt? ER DET NOEN SOM HAR GJORT DETTE FØR VÆRSÅ SNILL OG SVAR! Endret 15. mai 2007 av C2D Lenke til kommentar
andylove Skrevet 15. mai 2007 Del Skrevet 15. mai 2007 tenkte jeg skulle ha meg ny pc og spare noen kroner på og sette den sammen selv for første gang... lurer derfor på om det er enkelt? ER DET NOEN SOM HAR GJORT DETTE FØR VÆRSÅ SNILL OG SVAR! 8622006[/snapback] DET ER LIKE ENKELT SOM Å BYGGE LEGO! Men seriøst, hva handler caps lock og store bokstaver om? Du trenger ikke det her for å bli hørt. Når det gjelder PC bygging burde du i allefall lese litt om det på forhånd. Det er ikke så vanskelig, men det meste står faktisk å lese i brukermanualen til hovedkortet du bestiller. Lenke til kommentar
entonic Skrevet 15. mai 2007 Del Skrevet 15. mai 2007 Ta deg god tid og les manualene og guider på internett så går det bra Pass på å vær forsiktig med å ikke bruke for mye kraft og pass på statisk elektrisitet Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 15. mai 2007 Del Skrevet 15. mai 2007 (endret) Det vanskeligste er å lete frem i bruksanvisningen hvor de forskjellige ledningene til USB og lydportene forran på kabinettet skal plugges hen igrunn. Lego er en grei samenligning, bare at her er det snakk om dyr lego. Du finner, hvis jeg ikke tar helt feil, et par guider rundt om kring her på forumet, og muligens også på Hardware sine nettsider. Er ganske sikker på at DinSide og IDG.no også har et par greie guider du kan kikke på. Alt du behøver å tenke på er å kjøpe deler som passer til hverandre, og da er hovedkort, som alt kobles på, en viktig ting å kikke på. Det enkleste hvis du skal finne deler selv er å begynne med å bestemme deg for om du vil ha Intel eller AMD prosessor. Du ser ut til å ville ha en Intel Core 2 Duo, så da kjøper du rett og slett et s-775 hovedkort med støtte for den prosessoren du vil ha. Kjøp så RAM av riktig type (DDR, DDR2 eller DDR3), skjermkort med riktig grensesnitt (omtrent alltid PCI Express x16). Pass også på at det er nok PCI\PCI x1 osv. spor til kort du skulle sette inn. Tenker da på lydkort, TV-kort, kontrollerkort og liknende ting du måtte få lyst til å sette inn. Før du åpner eskene med komponentene så pass på et par ting: *at du har god arbeidsplass, altså ikke rotete *at du bruker klær som ikke er veldig statiske, joggebukser (polyester) og fleece er eksemplet på klær du IKKE bør bruke. *sørg for at du ikke står på et teppe eller andre ting som kan lade deg opp med statisk elektrisitet. *stjerneskrujern Vil du sikre deg ekstra kan du kjøpe antistatiske matter og\eller armlenker, men personlig synes jeg det er å ta litt vel hardt i for å montere en PC til seg selv. Pass heller på at du tar så lite som mulig på de små metallpinnene på kortene og heller holder i kanten av kortene der det bare er plastikk. Når det kommer til det å sette det sammen synes jeg det er greiest å begynne med å sette CPUen på plass. Deretter å montere kjøleren til CPU. Når den er på plass setter jeg i RAM brikkene og legger hovedkortet ned i kabinettet, som jeg på forhånd har ryddet og gjort klart med strømforsyning montert, og standoffs plassert riktig på veggen hovedkortet skal skrues på. Her må du nesten holde opp hovedkortet for å finne ut hvor de må stå, hvis du ikke har godt øyemål eller er dreven på dette. Med hovedkortet motert i kassa og strømforsyningen på plass pleier jeg å koble strømforsyningen til hovedkortet med de ledningene som trengs. Deretter setter jeg inn CD\DVD spiller\brenner og kobler den til hovedkortet og til strømforsyningen. Deretter setter jeg harddisken(e) på plass og kobler dem til strømforsyning og hovedkort. Så setter jeg skjermkortet på plass og kobler den til strømforsyningen dersom den skal det. Nå er PCen nesten klar til å startes, det som gjennstår nå er å koble viftene du skal bruke til kjøling til hovedkortet. Dette krever litt kikking i bruksanvisningen for å finne ut hvor de står hen. Det er ofte med oversiktlig i bruksanvinsningen enn i PCen på dette tidspunktet. Når viftene er koblet til kan du starte opp PCen og den skal starte uten problem. "Uviktige kort" som trådløse nettverkskort og lydkort pleier jeg ikke sette i før etter Windows og drivere er installert, rett og slett fordi jeg har opplevd komplikasjoner på grunn av dette tidligere, og fordi det er lettere å feilsøke et system med få komponenter. OBS: skru selvfølgelig av PCen og plugg den fra stikkontakten før du setter inn ekstra kort, harddisker, dvd-brennere osv. Håper det svaret var utfyllende nok EDIT: når du skal montere CPU i hovedkortet er det lurt å legge hovedkortet oppå den antistatiske posen som det kommer i, som igjen ligger oppå skumgummiputen som de fleste hovedkort ligger på oppi eskene sine. Du vil IKKE bøye de små pinnene på baksiden av kortet, ikke for mye i hvertfall. Endret 15. mai 2007 av Bluum Lenke til kommentar
brg Skrevet 15. mai 2007 Del Skrevet 15. mai 2007 (endret) Monterte min første maskin på over 10 år her om dagen. Var usikker som fy, på forhånd, men det gikk greit. Les manualen nøye. Noe jeg erfarte var at det er lurt å montere mest mulig ferdig på hovedkortet før en setter det inn i kabinettet. Det jeg gjorde var å sette prosessor og minne på plass, burde satt prosessor kjøing og chipsetvifte på før jeg satte det inn. Resutatet var at jeg måtte bruke unødvendig tit på dette i etterkant. Chipsetvifta tok over 1 time pga. noen idiotisk små skruer. Total monteringstid ca. 4 timer. Forslag til fremgangsmåte. Sjekk først at avstadstykker til HK står rett i forhold til ditt kort. Se også etter mulige plass/tilkoblings problemer. Monter prosessor, minne og vifter/kjølere på HK. Sett HK inn i kabinett. Koble til kabinettledinger. Obs sjekk manual til HK+kabinett. Viktig å få jordkabel på rett pin. Opplevde at det ikke var logisk ordnet på mitt HK. Monter HD og DVD inkl kabler til HK. Inn med skjermkort. Inn med PSU, organiser kablene slik at de ikke hindrer luft flow i kabinettet. Koble til strøm til HK, Obs sjekk med manual. (Hos meg var det 3 kabler til HK) Husk egen strøm til skjemkort hvis det er et PCI-e kort. Strøm til HD/DVD. og kabinett vifter. Oppstart, ta en titt i bios for å se at det ser greit ut(manual HK) før du innstalerer OS. Da er du igang. Hvis jeg har glemt noe, så korriger meg. EDIT: for sent ute, men lar det stå. Endret 15. mai 2007 av brg Lenke til kommentar
wolf91 Skrevet 15. mai 2007 Del Skrevet 15. mai 2007 Det er lett og bygge en pc. Gjorde det første gang for en uke siden. var forsiktig når jeg satte delene sammen. Og rørte bare på kantene på delene. pcn min funker fett nå Lenke til kommentar
andylove Skrevet 15. mai 2007 Del Skrevet 15. mai 2007 Det som kanskje er den vanskeligste biten er å finne komponenter som passer sammen. Ikke bare det, men de skal fungere fint sammen også. Eks på dette kan være minnemodulene du kjøper: Disse er ikke kompatible i utgangspunktet mot ditt hovedkort og du vil få jevnlig feil eller ustabil maskin uten at du helt skjønner hvorfor. Eller at du har valgt flaskehalser i forhold til hverandre. Supert skjermkort og treig HDD. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå