Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

BMW 316 1987-modell. Hjelp med diverse defekter.


Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Broren min har akkurat kjøpt seg en 87-modell 316 med 191000 km på klokka. Dessverre viser det seg at den har diverse problemer som må gjøres noe med. Heldigvis er den rustsveiset og lakkert for snart 2 år siden så det bør være et godt utgangspunkt. Han skrur ikke bil sjøl, så jeg skal hjelpe han. Jeg ønsker tips og hjelp fra dere som erfaring med BMW-skruing. Vanligvis går det mest i russisk for meg :)

 

Slik er det stillt:

 

-Mangellapp fra EU-kontroll: Brist i begge bakfjærer, skjevdragning bremser bak, og ei bærekule. Dette er kurant. Deler er bestilt og byttes med det første, så da er den EU-ok.

 

Men:

 

-Oljelampe lyser ved tomgangsturtall, slukker ved gasspådrag. Håper på at dette er årsak i dårlig oljetrykksgiver. Det er usikkerhet angående servicehistorikken, men den har vært "damekjørt" så det kan jo ha skortet litt.. Motoren går forsåvidt fint og har godt drag, men med noe ventiltikking. Det er i alle fall såpass lenge siden oljefiltret har vært byttet, at det har rukket å ruste. Uansett så håper jeg at motorservice med innvendig rens (den kan jo godt være ganske grodd igjen inni), ny olje og filter, samt bytte av oljetrykksgiveren kan gi resultater. Eller er det fare for verre ting?

 

-Temperaturmåleren er død. Trodde først det var giveren som hadde tatt kvelden men den ser nybyttet ut. Altså har noen trolig gitt opp. Er det et kjent problem at instrumentet gir opp? Samme sak er det også med klokka og økonometeret, ute av funksjon. En bagatell kanskje, men det er greit at det fungerer når det sitter der.

 

-Det sitter ei pumpe i motorrommet, merket "Webasto" med en grov slange (for kjølevann?) koblet til. Denne pumpa sitter ved torpedoveggen og bråker såpass at det høres godt inn ved vanlig kjøring. Hvilken funksjon har pumpa? Er det noe ettermontert? Og er det vanlig at den bråker sånn?

 

Takknemlig for råd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Oljelampe på varm motor på tomgang kan være tynn olje, dette kan komme av at det er bensin i olja, noe som mulig også forklarer hvorfor økonomi meteret ditt ikke virker. Økonomi meteret er vakumstyrt (på alle jeg har sett i allefall) og drar bilen inn falskluft her kan dette resultere i at den ikke går på alle sylindre: bensin rett i olja. Men dette er bare en mulighet. Å kjøre motor rens på en bil fra 87 er sjelden lurt da det er som regel skitten som holder motoren tett. For å teste tempraturmåleren din kan du ta ledningen som står på føleren å sette den rett til jord, når du da slår på tenningen skal nåla gå till max (kan ta litt tid). Men siden så mye i instrumentet ikke virker kan det jo være en sikring. Det jeg vet at webasto produserer er motor og kupè varmere, disse drives av bilens drivstoff, så det er mulig dette er en slik.

 

Er ikke like sikker på alt her men håper det er litt hjelp i det i allefall.

Lenke til kommentar

Olje og filter er i dag byttet, det virker som om det slukket oljelampa. Men giver er bestilt og blir byttet. Temperaturgiveren har to poler. Hvorfor det? Skal skaffe instruksjonsbok, regner med at det blir litt enklere å skaffe seg oversikt over sikringer da. Ser ikke ut som om det er noen antegninger på hvilken sikring som hører til hva. Instrumentbelysningen på venstre side i instrumentet er svart, så det må ut uansett. Får kikke litt da og ev. feilsøke på klokka, økonometeret og temp. måleren.

Lenke til kommentar

Instrumentproblemet høres ut som utslitt batteri i SI-panelet.

Fungerer service indikatorlysene?

 

Temperaturgiveren har vel to poler fordi det skal kobles to ledere på den.

Hvilken temperaturgiver bytter du? Det er minst 2 følere her. En til instrumentet og et til hjernen.

 

Almar84. Økometeret får signal fra motorstyringen.

 

Her er sikringsoversikt:

http://www.bmwe30.net/cgi-bin/datacgi/data...0046&Section=02

Og her er instruksjoner om å bytte SI-batteriet

http://www.bmwe30.net/cgi-bin/datacgi/data...0043&Section=02

Endret av Yngvejos
Lenke til kommentar

Dette var interessant. Vel, kanskje det jeg trodde var økonometeret er serviceindikator-lysene. Det er fem grønne, en gul og ei rød lampe. Og de fungerer ikke. Jeg hadde ut instrumentgruppa for å bytte pærene til instrumentbelysningen og da oppdaget jeg at den midtre kontakten på instrumentgruppa stod tom, altså ingen ledning koblet til her. Skal vel ikke være slik. Fant ingen løs kontakt i dashbordet, så jeg vet ikke..

 

Den temperaturgiveren jeg snakker om sitter oppå i framkant på motoren, under kanten på luftfilteret. Er det den som gir signal til instrumentet?

Lenke til kommentar

Og hvor sitter SI-panelet?

 

EDIT: Kan vel svare på det spørsmålet sjøl. SI står jo for Service Indicator, og da sitter det i instrumentgruppa. Da kan jeg og fortelle at det ikke sitter noe SI-panel i instrumentgruppa, jeg hadde det i fra hverandre og kikket når jeg byttet lampene. Da er det jo derfor det er dødt.. Blir nok å kare seg en tur til på hoggern. Når SI-panelet mangler helt, kan det være årsaken til at klokka og temp-måleren er død også?

Endret av Lada2103
Lenke til kommentar
Dette var interessant. Vel, kanskje det jeg trodde var økonometeret er serviceindikator-lysene. Det er fem grønne, en gul og ei rød lampe. Og de fungerer ikke. Jeg hadde ut instrumentgruppa for å bytte pærene til instrumentbelysningen og da oppdaget jeg at den midtre kontakten på instrumentgruppa stod tom, altså ingen ledning koblet til her. Skal vel ikke være slik. Fant ingen løs kontakt i dashbordet, så jeg vet ikke..

 

Den temperaturgiveren jeg snakker om sitter oppå i framkant på motoren, under kanten på luftfilteret. Er det den som gir signal til instrumentet?

8676386[/snapback]

 

 

Såvidt jeg vet, har alle disse bilene SI-panel. Du må plukke instrumentet i atomer for å komme til det. På printkortet er det loddet fast et batteri som du må bytte.

Økometeret er den lille pila inni turtelleren.

 

Den midtre kontakten i instrumentet er for tilkobling av kjørecomputer.

 

Edit: Du kan ta en sjekk på sikring nr 21. Det er tilførsel til:Glovebox light

Flashlight

Ignition Key/Seat Belt warning

Interior Lights

Radio Memory

Trunk Light

Active Check Control

Service Interval Indicator

OBC

Fuel deliveryTachometer/Fuel Economy Gauge

Digital Clock

Multi Function Clock

Endret av Yngvejos
Lenke til kommentar

Skal sjekke sikringen, takk for tips.

 

Jeg er 99% sikker på at SI-kortet ER plukket ut av forrige eiere. Jeg plukket ned instrumentet i de nevnte atomer og SI-kortet er ikke der. Tilbake var bare en tom plass, så LED-fargefiltrene og teksten SERVICE INDICATOR som skal lyses opp. Fulgte banene på kretskortet og temp.måler er koblet i forbindelse med SI-kortet. Så det må skaffes et nytt hvis det skal fungere. (Det går greit, står maken bil på hoggern).

 

EDIT: Sikring nr. 21 var et godt tips! Den manglet helt. Satt i ny og nå ble det både lys og klokke!

Endret av Lada2103
Lenke til kommentar

Motorrens er absolutt å anbefale, så lenge du unngår typene med løsemidler, de såkalte "flush"-typene som skal tappes ut etter et visst antall minutters kjøring/tomgang. Det finnes andre, sikre og løsemiddelfrie produkter som virker langsomt og kontrollert.

Kjør gjerne med en god, rent mineralsk olje og bytt hver 600 mil, dette hjelper også mot lekkasjer rundt akslinger.

Lenke til kommentar

Var på hoggern i dag for å finne instrument med riktig SI-kort. Kjøpte et instrument fra en 316, men bare for å finne ut at batteriene på SI-kortet har lekket batterisyre over kortet og ødelagt det ;-( Sjekket ytterligere et instrument og samme hadde skjedd der. Det synes å være vanskelig å finne et kort som ikke er oppspist av batterisyre. Svakhet ved disse bilene tydeligvis. Er ingen som vet hvor det kan skaffes?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...