Frank Stokke Skrevet 15. mai 2007 Del Skrevet 15. mai 2007 Nok et problem med BMW'en min Fortsatt en 520 fra 1993, gått 168000 km. Problemet er at når bilen nettopp har startet opp (kald) og jeg dreier på rattet, kommer det en ulyd under panseret (kan muligens kalle det kraftig uling). Denne lyden varierer også med turtall og belastning. Mistenker da at det er servopumpa som lager denne lyden, siden den varierer med turtallet. Det er ingen ulyder når jeg har kjørt et stykke, og olja har blitt varm evt. at det er bygd opp trykk i systemet. Det er også nok olje. Har forøvrig forsøkt å lufte systemet også. Dette gjøres ved å dreie rattet frem og tilbake. Eneste som skjer da er at det blir skum i tanken med olje. Nivået stiger også litt pga skummet. Noen kommentarer? Håper virkelig at det ikke er tannstanga da den er DYR! Lenke til kommentar
eab Skrevet 15. mai 2007 Del Skrevet 15. mai 2007 Hvordan ser oljen ut? Hadde lignende problemer med servoen i min bil tidligere. Hylte og skreik der framme før oljen ble varm. Det var litt lite olje og oljen så mer ut som grå melk. Bytta olje og nå er det ingen ulyder mer Før jeg bytta olje kunne det også virke som om oljen kokte ved mye hard ratting (vinter, snø og bakhjulstrekk = mye ratting). Det bobla og røyk fra pumpa/tanken iallefall Lenke til kommentar
Frank Stokke Skrevet 15. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2007 Oljen ser da fin og rød ut den. Kan uansett prøve å bytte i helgen. Hvor tapper jeg av oljen da? På tannstanga? Og hvilken olje anbefales det at jeg fyller på? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Er den pumpa reimdrevet så kan jo reima være dårlig/slakk. Lenke til kommentar
Frank Stokke Skrevet 16. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2007 Reimen virket stram nok den. Men det var noen sprekker i sporene på innsiden, så den må vel uansett byttes. Noen som vet hvordan dette gjøres når det er hydraulisk stramming på reimen? Blir muligens bytte av reim og servoolje til helgen. Noen som kan forklare meg hvordan bytte av servoolje gjøres? Avtapping, lufting, type olje osv.. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Har også vært borti denne ulinga med skum i tanken. Det første du skal gjøre er å fylle på litt mere servoolje og se om det går bort av seg selv. Skum = Luft i pumpa. Lenke til kommentar
Frank Stokke Skrevet 17. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2007 Har planer om å bytte olje og reim i helgen. Hvor tappes den gamle oljen av? Kan en slitt pumpe føre til at det blir skum? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Regner med du tømmer beholderen og tar av returslangen som går tilbake til beholderen mens du tømmer ny olje på til den nye oljen kommer ut av returen. Lenke til kommentar
Frank Stokke Skrevet 20. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2007 Olje og reim er byttet, men problemet har ikke forandret seg i det hele tatt. Gåen servopumpe? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Kan det være trykkregulatoren i pumpa som lager støy? Lenke til kommentar
Frank Stokke Skrevet 20. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2007 Har ikke peiling Ulyden kommer kun ved belastning når olje/pumpe er kald. Lenke til kommentar
rockefoten Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Jeg har samme problem nesten. Når jeg vrir på rattet lager det en fæl lyd under panseret, men hvis jeg har litt turtall på når jeg gjør det så forsvinner lyden. Samtidig er det en "elektromotoraktig" lyd som følger turtallet når jeg svinger. Tipper dette har noe med servopumpe å gjøre. Så kommer problemet. Jeg får ny bil om ca. en mnd og har allerede fått tilbud på den gamle "uansett stand" fra møller. Så jeg er lite hypp på å bruke penger på å fikse noe selv. Er det risky å kjøre med sånne lyder? Hva skjer hvis servoen tar kvelden plutselig? Et alternativ er å fikse det og prøve å selge bilen dyrer til brukthandler. Hvor mye koster eventuelt ny pumpe? Eller er dette kun reima? Oljen? Håper det er greit å "låne" tråden. ole Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Er ikke bare et dårlig lager i pumpa eller noe da? Lenke til kommentar
Frank Stokke Skrevet 22. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2007 Problemet er løst En av fire bolter på pumpa var løs, slik at pumpa ikke satt skikkelig sammen og sugde in luft. Har akkurat strammet boltene skikkelig, og alt fungerer slik det skal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå