Gå til innhold

Hva er det beste kortet på markedet til mp3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei.

 

Digitalt audiosignal på 75 ohm kabel pleier å kunne overføres opp til 10m uten noe stort problem. Bruker selv en kabel med RG59 kabel på 10 meter mellom PC og forsterker uten problem.

Har du tilgang på loddebolt lager du dette enkelt selv.

 

Det billigste og letteste er å kjøpe en ferdig video kabel med RCA phono plugger på begge ender. Klipp av kabelen på midten, og monter da en 3,5mm plugg på hver avklippet ende. Sparer da jobben med å lodde ene pluggen som alt er der.

Så har du 2 stk ferdige kabler  :D

 

Se f.eks. på denne 10 meter, da får du 2 på 5meter.

Så trenger du et par av disse 3,5mm.

Kan evt. velge en i plast hvis du vil ha det billigere.

 

Får da 2x5m for under 200kr pluss litt egeninnsats.

 

Nettulf

8624145[/snapback]

 

 

Pr idag så bruker jeg noe lignende du anbefaler, har også fått hifi-klubben til å lage en kabel med den ene enden jack-han og den andre enden 2 rca-han, men jeg har koblet den røde han til coax inngangen på forsterkeren og det ser ut til å fungere greit, selvom den andre rca-han er til overs og dingler der.

Endret av duqe77
Lenke til kommentar
Så jeg tar at lodding, egne påsatte terminaler, o.l. da ikke vil endre motstanden i hele signalbanen (kabelen)?

Eller er det noe som vet hvor man kan finne ferdige 75 ohm RCA-minjack-kabler?

8624961[/snapback]

 

Først må jeg presisere at det er ikke noe motstand i kabelen på 75 ohm. Den har en motstand på tilnærmet 0 ohm (f.eks. 0,5 ohm) på korte avstander.

Det er impedansen i kabelen som er 75 ohm. Det er på en måte forholdet mellom senterlederen og skjerm ved høye frekvenser som gjør at signalet "ser" 75 ohm.

 

Videokabler og digital audio bruker begge kabler med 75 ohm impedans

 

 

Så med mindre du gjør en dårlig jobb, vil ikke egne loddinger påvirke impedansen på de frekvensene vi snakker om her nei.

 

 

Nettulf.

Lenke til kommentar
Pr idag så bruker jeg noe lignende du anbefaler, har også fått hifi-klubben til å lage en kabel med den ene enden jack-han og den andre enden 2 rca-han, men jeg har koblet den røde han til coax inngangen på forsterkeren og det ser ut til å fungere greit, selvom den andre rca-han er til overs og dingler der.

8625335[/snapback]

 

Som jeg nevnte i forrige inlegg her, så bør man bruke kabler med impedans på 75 ohm.

Det er det på videokabler, men ikke på audiokabler.

Siden du har en audiokabel vil ikke det være optimalt.

 

Men det fungerer helt fint, har selv brukt en billig, tynn audiokabel på korte avstander.

 

Anbefaler dog å bruke riktig type kabel.

 

 

 

Nettulf

Lenke til kommentar
Hvis du ikke plages av støy på lydkortet, slik som lav summing, knitring, susing, o.l. er det lite å hente på å bytte lydkort når du hører på mp3er. Mp3er (kanskje med unntak CBR 320kbit/s i full stereo, og tildels CBR 256 kbit/s full stereo om man ikke er lyd-purist) er så sterkt forringet i lydkvaliteten at det ville være mer å hente på om du beholder det gamle lydkortet, men bytter ut mp3ene dine med CDer og lossless-filer (tapsfri lydkomprimering) slik som f.eks FLAC.

Om lydkortbytte skulle gi noe markant forskjell (noe jeg mener det mest sannsynligvis ikke vil være) så ville dette i så fall vært i uheldig favør ved å framheve forringelsen i mp3-filene dine som er en lossy enkoder (kvalitetstapende lydkomprimering).

8621692[/snapback]

 

Er ikke helt enig med deg her. Har sett en del lyttetester av mp3 og konklusjonen er at man ikke klarer og skille mp3 på rundt 200kbit/s og høyere fra originalen. Dermed vil han heller ikke høre forskjell på cd'ene sine og mp3'ene forutsatt at de er rippet etter en ok standard.

Bruker du denonanlegget ditt og analoge utganger vil du ha mye å hente på et lydkortbytte. Det beste lydkortet akkurat nå ser ut til å være Azuntech X-Meridian.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...