Gå til innhold

Hva er det beste kortet på markedet til mp3


Anbefalte innlegg

Hører mye på mp3 med Creative's 2.1 system også av og til hører jeg på mitt denon 1803 og dali høytalere.

 

Har pr idag et veldig gammelt soundblaster live, vil jeg da merke noe forskjell hvis oppgraderer?

 

Så bør jeg oppgradere mitt lydkort? Og hvilket er anbefalt?

 

Har også tenkt meg Creative extreme music, men hører at creatives nye kort har mye problemer i vista, selvom jeg pr. idag bruker xp så vil også lydkortet en dag være med i overgangen til vista når det er mer stabilt.

Endret av duqe77
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke plages av støy på lydkortet, slik som lav summing, knitring, susing, o.l. er det lite å hente på å bytte lydkort når du hører på mp3er. Mp3er (kanskje med unntak CBR 320kbit/s i full stereo, og tildels CBR 256 kbit/s full stereo om man ikke er lyd-purist) er så sterkt forringet i lydkvaliteten at det ville være mer å hente på om du beholder det gamle lydkortet, men bytter ut mp3ene dine med CDer og lossless-filer (tapsfri lydkomprimering) slik som f.eks FLAC.

Om lydkortbytte skulle gi noe markant forskjell (noe jeg mener det mest sannsynligvis ikke vil være) så ville dette i så fall vært i uheldig favør ved å framheve forringelsen i mp3-filene dine som er en lossy enkoder (kvalitetstapende lydkomprimering).

Men jeg vil tro at DACene på de nyeste Creative-kortene er bedre enn de gamle, så jeg utelukker ikke at de nyere lydkortene har bedre analog lyd.

 

Om du bruker en digital tilkobling er det helt definitivt lite å hente på å bytte lydkort siden signalbanen ikke inneholder DACer eller andre komponenter som virker på lyden. Alt dette skjer da i forsterkeren din, som forøvrig mest sannsynlig vil ha en bedre DAC enn den på konsumerlydkort á la Creative om du hadde valgt analog tilkobling.

 

De nye lydkortene til Creative har en "psuedokvalitets-økende" funksjon for mp3-filer. Jeg har ikke selv hørt dette, men ut ifra hva jeg har lest om denne funksjonen er det ikke annet en en fancy "exciter" som prøver å krydre opp dynamikken i lyden. Den prøver altså å skjule forringelsen av metoden mp3 enkoder (komprimerer) med ved å justere volumet for forskjellige frekvensbånd slik som f.eks bassen veldig hurtig.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Hvilket lydkort har du nå? Er det digital utgang på det?

I så fall er det bare å bytte til digital tilkobling om du vil har en renest mulig signalbane til forsterkeren. Lydkortet vil jo ikke tukle noe med lyden, dette gjøres i Denonen :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Hvilket lydkort har du nå? Er det digital utgang på det?

I så fall er det bare å bytte til digital tilkobling om du vil har en renest mulig signalbane til forsterkeren. Lydkortet vil jo ikke tukle noe med lyden, dette gjøres i Denonen :)

8621810[/snapback]

 

 

Det er et creative soundblaster live! Det er også digitalt ut på den, men hvordan ser kabelen som kobles til anlegget ut?

Ser ut at bak på kortet så er digitalt ut en 3.5mm jack, om jeg ikke tar feil.

 

sånn ser kortet ut:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Sblive%21.jpg
Endret av duqe77
Lenke til kommentar

Digital ut er vanligvis coax/RCA (elektrisk) og Toslink (optisk). Men i den senere tid har de begynte å bruke 3.5mm minijack istedet for coax og RCA (mest vanlig). Bak på forsterkeren din mener jeg den digitale inngangen skal være en RCA-female-kontakt av brun farge. Du trenger en 3.5mm minijack -> 75 Ω-kabel med RCA-male-kontakt på om jeg ikke tar helt feil nå. :hmm:

 

Edit: Det er en slik kabel du trenger.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Digital ut er vanligvis coax/RCA (elektrisk) og Toslink (optisk). Men i den senere tid har de begynte å bruke 3.5mm minijack istedet for coax og RCA (mest vanlig). Bak på forsterkeren din mener jeg den digitale inngangen skal være en RCA-female-kontakt av brun farge. Du trenger en 3.5mm minijack -> 75 Ω-kabel med RCA-male-kontakt på om jeg ikke tar helt feil nå.  :hmm:

 

Edit: Det er en slik kabel du trenger.

8621945[/snapback]

 

Bak på forsterkeren så er den en gulbrun inngang, men det står coax på den. Kan det være den?

 

btw: er det spdif på mitt lydkort?

Lenke til kommentar
Bak på forsterkeren så er den en gulbrun inngang, men det står coax på den. Kan det være den?

8622107[/snapback]

Ja, det er nok den. :)

Den skal være lik inngangene for f.eks CD i utførelsen.

 

Men en liten notis angående bruken av "coax": Coax brukes stort sett hele tiden når det egentlig er snakk om en coax-kabel med RCA-kontakter. Tidligere var coax en coax-kabel med BNC-kontakter, noe som kom på 70-80-tallet og ble brukt i bl.a kabel-TV-kontakter. Jeg kjenner ikke historien helt rett, men mener at BNC-kontaktene gikk av moten sammen med hockeysveis.

 

btw: er det spdif på mitt lydkort?

8622107[/snapback]

Ja, S/PDIF er bare protokollen på sett og vis på samme måte som TCP/IP er protokollen for internett. Man kan også da si at coax/RCA er ADSL, og Toslink (optisk) er fiberoptisk. Så lenge de snakker samme "språket" (protokollen) så kan de snakke sammen med andre enheter slik som f.eks forsterkere.

Dermed kommer man ikke utenom S/PDIF når det gjelder digitale tilkoblinger. Å lage en digital utgang på et lydkort som ikke støtter S/PDIF er som å lage et nettverkskort som ikke tillater TCP/IP - altså det hadde blitt helt ubrukelig :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Ut ifra jeg forstår av denne artikkelen vil du mest sannsynlig endre motstanden i signalbanen om du bruker skøyteledd o.l.

En kabel for digital overføring skal være spesifikt 75 Ω, men jeg er usikker på om dette samtidig vil hindre muligheten for kabler over 2-3 meter. Noen andre som vet? :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg fant denne på 2,4 meter, men skal lete videre nå.

8622446[/snapback]

 

 

Den du linket her har jo 2rca, men bak på anlegget er det kun 1 inngang, kan jeg da bruke kabelen, hvis den hadde vært lenger?

 

Ta en titt på f.eks Denne

8622535[/snapback]

Ops, gav deg feil link. Var denne kabelen jeg mente, men den var vist bare på 1 meter den og siden jeg forvekslet to kabler. :hrm:

Endret av skag1
Lenke til kommentar

skag1: Idag prøvde jeg mp3 med en kabel noe lignede avbildet nede og det fungerte i stereo og 5.1, og det visste seg at det kom lyd ut av alle høytalerne.

(Koblet den røde rca han til anlegget, jack utfra digital out på lydkortet)

 

Er dette riktig eller kan det være fare for hardware i lengre periode?

 

pic%5CF111090.jpg

Endret av duqe77
Lenke til kommentar
Ut ifra jeg forstår av denne artikkelen vil du mest sannsynlig endre motstanden i signalbanen om du bruker skøyteledd o.l.

En kabel for digital overføring skal være spesifikt 75 Ω, men jeg er usikker på om dette samtidig vil hindre muligheten for kabler over 2-3 meter. Noen andre som vet?  :hmm:

8622542[/snapback]

 

75ohm er vel den karakteristiske impedansen. Lengden har ikke noe med dette å gjøre, men det er selvsagt andre ting som kan begrense max kabellengde.

Lenke til kommentar
skag1: Idag prøvde jeg mp3 med en kabel noe lignede avbildet nede og det fungerte i stereo og 5.1, og det visste seg at det kom lyd ut av alle høytalerne.

(Koblet den røde rca han til anlegget, jack utfra digital out på lydkortet)

 

Er dette riktig eller kan det være fare for hardware i lengre periode?

 

pic%5CF111090.jpg

8623726[/snapback]

 

Jeg har selv brukt en kabel uten motstand, men det kan ikke anbefales. Du SKAL ha 75ohms kabel, og det blir ofte litt tull når du ikke har det. Feks ved spenningsforskjeller i nettet opplevde jeg brudd i lyden som varte 1-2sek.

Bare det å slå på et lys i rommet eller naborommet gjorde utslag.

 

Til de fleste SB-kort kan du kjøpe en S/PDIF bracket. På denne sitter det både optisk og RCA-coax. Sist jeg sjekket kostet denne under hundrelappen.

 

Skal du ha gode analoge signaler ut av maskinen din tror jeg denne kan være noe å vurdere.

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=27961

Lenke til kommentar

Hei.

 

Digitalt audiosignal på 75 ohm kabel pleier å kunne overføres opp til 10m uten noe stort problem. Bruker selv en kabel med RG59 kabel på 10 meter mellom PC og forsterker uten problem.

Har du tilgang på loddebolt lager du dette enkelt selv.

 

Det billigste og letteste er å kjøpe en ferdig video kabel med RCA phono plugger på begge ender. Klipp av kabelen på midten, og monter da en 3,5mm plugg på hver avklippet ende. Sparer da jobben med å lodde ene pluggen som alt er der.

Så har du 2 stk ferdige kabler :D

 

Se f.eks. på denne 10 meter, da får du 2 på 5meter.

Så trenger du et par av disse 3,5mm.

Kan evt. velge en i plast hvis du vil ha det billigere.

 

Får da 2x5m for under 200kr pluss litt egeninnsats.

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...