clovny Skrevet 28. desember 2002 Del Skrevet 28. desember 2002 Etter mange leste innlegg kan jeg oppsumere at ikke alle tv'er takler s-video. De fleste sier da at en bør skaffe seg en ny tv eller koble via noe annet som støtter s-video (f.eks en video). Det finnes jo kabler som forandrer s-video utganger til composite (sammensatt), og hvis skjermkortet da kan skifte signaltype er jo problemet løst. Dette gjorde jeg nettopp med min søsters pc. Derimot har jeg et annet problem med min bærbar. Jeg har en fujitsu-siemens Amilo D med ATI mobility-radeon M6. Dette skjermkortet har ingen innstillinger som gir meg mulighet til å forandre s-video til composite. Kan noen hjelpe meg her, eller er dette per i dag umulig.... Clovny Lenke til kommentar
nikey Skrevet 28. desember 2002 Del Skrevet 28. desember 2002 se om du kan skifte via menen på tv'n. de fleste har sånn inngangs valg der du kan velge imellom composite, s-vhs osv. Ta også switch over til S-VHS, da får du farger Lenke til kommentar
baggiz Skrevet 28. desember 2002 Del Skrevet 28. desember 2002 se om du kan skifte via menen på tv'n. de fleste har sånn inngangs valg der du kan velge imellom composite, s-vhs osv.Ta også switch over til S-VHS, da får du farger Du e jo dum., Skift inne på instillingene til PAL fra NTSC!!!!! Da kommer det farger Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 28. desember 2002 Del Skrevet 28. desember 2002 se om du kan skifte via menen på tv'n. de fleste har sånn inngangs valg der du kan velge imellom composite, s-vhs osv.Ta også switch over til S-VHS, da får du farger Du e jo dum., Skift inne på instillingene til PAL fra NTSC!!!!! Da kommer det farger Nei, nikey er IKKE dum. Hvorfor skulle noe være stilt til NTSC? Jeg har hatt samme greia flere ganger selv, og problemet er å finne ut hvordan det skal stilles til S-vid på diverse tvilsomme TVer. Lenke til kommentar
Mac Skrevet 28. desember 2002 Del Skrevet 28. desember 2002 Dette problemet her jeg hatt mange ganger selv.. I mitt tilfelle så var det en av S-video kabelene jeg hadde som var av dårlig kvallitet.. jeg bare vrikka og dytta litt på den så fikk jeg farger.. Noen ganger er løsningen rå makt.. :wink: Lenke til kommentar
wizkid Skrevet 28. desember 2002 Del Skrevet 28. desember 2002 Jeg switcher TIL "sammensatt ut" / composite for å få farger på tv-ut via gf4'en min. Pass også på å bruke pal. Lenke til kommentar
clovny Skrevet 28. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2002 Jeg har test alt av innstillinger som Pal B, og sjekket tv'en for s-video og det støtter den ikke. MEN Det skal gå å sende composite signaler fra skjermkortet ut i en s-video kabel, for så å gå over i en overgang til composite (phono-kabel), så inn i en scart og inn i en tv som støtter composite og ikke s-video. Det er billigere å kjøpe en nytt skjermkort enn en ny tv...... Derfor lurer jeg på om det finnes noen måter å tvinge kortet til å sende composite signaler.... Jeg har tidligere gjort det med kort som støtter begge signaltypene (s-video og composite), men kun har s-video utak. Pluss at tv'en kun støttet composite. Clovny Lenke til kommentar
clovny Skrevet 28. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2002 Hvordan tvinge mitt ATI mobility Radeon M6 32MB skjermkort til å sende composite sognaler. Alle tips mottas med takk Clovny Lenke til kommentar
nikey Skrevet 29. desember 2002 Del Skrevet 29. desember 2002 fikk du ikke overgang ifra s-vhs til phono da? pleier å følger med sånt. Lenke til kommentar
clovny Skrevet 30. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2002 Nei jeg fikk ikke overgang, men jeg har kjøpt en. Kjøpte først en på komplett data. Den fungerte ikke. Kjøpte så en ny på Biltema (ja, tro det eller ei), og den fungerer. Bekreftelsen på at den fungerer er at den viser sort/hvitt, mens den fra komplett viser sort skjerm. Jeg har vel nå lest gjennom det som er skrevet om dette problemet her på forumet. Jeg har oppfattet det slik: Jeg gidder ikke gå inn i det tekniske. Det finnes i dag hovedsaklig to signaltyper et skjermkort sender til en tv. 1. Composite (sammensatt signal) 2. S-video Stort sett alle tv'er støtter composite, mens bare de nyeste støtter s-video. Det er når tv'en ikke støtter s-video at en får sort/hvit tv. Det finnes flere løsninger. Ny tv Nytt skjermkort En omformer (f.eks en video som støtter s-video og koder om signalet før den kommer til tv'en) Eller en løsing som jeg er ute etter: En billig kabel og litt software for signalforandring. Jeg vet ikke om det er mulig, men håper at det finnes hjelp i forumet. Jeg lurer også på om det er mulig å sende composite signaler gjennom en s-video kabel. (Da vil vel en kabelovergang være unødvenig). Clovny Lenke til kommentar
Jan Roger Skrevet 30. desember 2002 Del Skrevet 30. desember 2002 Jeg lurer også på om det er mulig å sende composite signaler gjennom en s-video kabel. (Da vil vel en kabelovergang være unødvenig). Ja det er mulig å kjøre composite signal gjennom en s-video kabel. Jeg har et gf4-kort hvor jeg kan velge hvilket signal som skal sendes ut. Med ditt ATI-kort vet jeg ikke. Dersom du har flere scart-kontakter på tv'en kan det være at en av de takler s-video, og ikke den andre. Noen tv'er har også 2 "kanaler" på en scart-inngang. Feks av2 og av2-y/c, det betyr i dette tilfellet at den ene "kanalen" takler s-video signal, mens den andre bare takler composite.. Jan Roger Lenke til kommentar
clovny Skrevet 31. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2002 Jeg skal skrive mail til ATi og fujitsu-siemens å spørre om programvare/drivere. Det skulle jo være mulig å lage en driver som løser dette. Jeg lurer derimot nå også på noe annet. Vil innstillingene ntsc og pal være avgjørende om en har farger eller ikke? Vil ikke dette bare enten gi bilde eller sort skjerm? Og at det er composite og s-vhs som avgjør om en får farge eller ikke? Clovny Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 31. desember 2002 Del Skrevet 31. desember 2002 Vil innstillingene ntsc og pal være avgjørende om en har farger eller ikke? Det kan det så absolutt. TV signaler er i bunn og grunn sort/hvitt. Fargene kommer som et "separat" signal, og NTSC / PAL er to måter å kode dette fargesignalet på. Så hvis du sender et NTSC signal til en TV som bare skjønner PAL, så får du sort/hvitt. Composite er et signal hvor sort/hvitt og farger kommer på samme ledningen. Med S-Video kommer fargene på en separat ledning. Sort/hvitt signalet er i grunnen det samme. Så du kan sende et signal fra en S-Video utgang til en kompositt inngang, og da få sort/hvitt. Lenke til kommentar
Poppen Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Heisan! Jeg har heller ikke tv med S-video inngang. jeg løste dette med å bruke en scart kontakt med Svideo inngang på! Kanskje det vil funke for deg og? Lenke til kommentar
clovny Skrevet 2. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2003 Jeg har endelig fått farger på tv'en min. Det viste seg å ikke være noe hokus pokus. Jeg skaffet meg en noen klabler og testet de en for en. Ut fra pc s-video, inn i en scartovergang (som både hadde s-video og composite inngang) og inn i tv'en. Utgangen på pc'en er 7-pins, mens kabelen var 4-pins. Den gikk over til composite og var 10 meter lang. Uten å gjøre noe forandringer på skjermkortets innstillinger kom fargene. Enkelt å greit. Er det virkelig så enkelt at med rette kabel så forvandles et s-vhs signal til composite? Jeg trodde det førte til kortslutning..... Clovny Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 Er det virkelig så enkelt at med rette kabel så forvandles et s-vhs signal til composite? Jeg trodde det førte til kortslutning..... Joda, det høres greitt ut det. Forklaringen er jo som jeg skrev tidligere i denne posten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå