ghjk Skrevet 15. mai 2007 Del Skrevet 15. mai 2007 Kjøpte et nytt Canon EF50 f/2.5 macro til min datter og er usikker på om det kanskje er defekt. Noen som har dette objektivet og kan bekrefte/avkrefte dette? Problemet er: Når kameraet ikke finner fokus så kjøres objektivet ut til uendelig. Så langt alt greit, men fokusmotoren stopper ikke der men forsetter å kjøre med en ubehagelig lyd som om fokusmotoren prøver å dra objektivet litt til, men stanger imot. Slipper jeg utløserknappen og trykker den inn igjen, så snur objektivet og fokusmotoren drar mot nærgrensen igjen, snur og kjører så mot uendelig og stopper på samme måte, dvs fokusmotoren forsetter å gå selv om objektivet er "i bunn" og ikke kan gå lenger. Er dette normal og ufarlig oppførsel når objektivet ikke klarer å fokusere eller vil fokusmekanismen gå opp i røyk med det aller første? Hvis objektivet er defekt, noen som vet om en slik feil lar seg fikse for en fornuftig pris? Objektivet er kjøpt i usa og det er vel ingen norsk garanti på det. Prøvd objektivet både på Canon 10d og 400d med samme oppførsel. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 15. mai 2007 Del Skrevet 15. mai 2007 Hvis du finner et papir som det står Canon International Warranty så skal du ha et års garanti, hvis du bare finner Canon Limited Warranty så gjelder den vanligvis bare i det landet objektivet ble kjøpt. Det koster ofte mellom 1000 og 2000 kr å reparere objektiver som ikke har alvorlige feil som er vanskelig å reparere. Lenke til kommentar
melwasul Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Tror ikke at man trenger Canon International Warranty-papiret. Jeg gikk til verkstedet og forklarte at jeg kjøpte objektivet mitt på nett. Og viset dem kvittteringen fra nettstedet, og de sa at det var helt i orden å reparere gratis. Gå innpå www.canon.no og se etter den nærmeste butikken der du bor. Og ring dem og spør Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 (endret) Eller ring rett til versktedet Camera & Videoteknikk www.camera.no siden de rep. Canon (og det meste andre) i Norge Tlf. 55 39 38 80 Åpent 8-17 man-fre Man kan sende dit som privatkunde også Endret 16. mai 2007 av jvc1986 Lenke til kommentar
bengh Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Har du prøvd å bevege litt på bryterne på objektivet som den som stiller om fra auto til manuell fokus og limit/full som jeg har på min Sigma 105. Kanskje der er så banalt som en dårlig kontakt eller en bryter som står i midtstilling. Kanskje kontaktene på objektivet trenger en rens med Q-tip dyppet i rødsprit/kondensfjerner. Som nevt før er det ikke altid så mye å spare på å kjøpe utenlands nettopp fordi slik som dette kan skje den beste Lenke til kommentar
ghjk Skrevet 18. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2007 Takker for svar. Tar objektivet med til Camera & Videoteknikk i åsane i Bergen og ser om de kan ta det som garantisak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå