cybervision_ Skrevet 15. mai 2007 Del Skrevet 15. mai 2007 Hvilket lydkort vil dere anbefale til Windows Vista, vil ha et rimelig og greit et som letter litt av trykket på CPU, men er det ikke slik at Creative+Vista=Fyfy? Hva er bra? Har anlegg til 40+ så jeg merker forskjell på bra og dårlig lyd. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 15. mai 2007 Del Skrevet 15. mai 2007 (endret) Om du har anlegg til over 40 000 ville jeg anta du hadde brukt S/PDIF, og da hadde det jo ikke vært noe signifikante forskjeller på lydkort når det gjelder lydkvalitet, men heller Vista-kompatibiliteten. Men jeg vil fraråde deg noe fra Creative: Hva du nå enn gjør, så ikke kjøp et Creative lydkort om du kjører vista. Ta en titt på forumet til Creative så skjønner du hvorfor. http://forums.creative.com/creativelabs/board?board.id=Vista 8615943[/snapback] Om du insisterer på å bruke analog tilkobling bør du rådføre deg med radiated. Han har mer peil på DACer og slikt enn meg. Endret 15. mai 2007 av skag1 Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Om du har anlegg til over 40 000 ville jeg anta du hadde brukt S/PDIF, og da hadde det jo ikke vært noe signifikante forskjeller på lydkort når det gjelder lydkvalitet, men heller Vista-kompatibiliteten. Men jeg vil fraråde deg noe fra Creative: Hva du nå enn gjør, så ikke kjøp et Creative lydkort om du kjører vista. Ta en titt på forumet til Creative så skjønner du hvorfor. http://forums.creative.com/creativelabs/board?board.id=Vista 8615943[/snapback] Om du insisterer på å bruke analog tilkobling bør du rådføre deg med radiated. Han har mer peil på DACer og slikt enn meg. 8620514[/snapback] Jeg bruker Creative Audigy 4 og Vista Ultimate, og det funker da greit nok. Ikke hatt noen problemer enda. Så jeg kan ikke helt se hvorfor man ikke skal bruke Creative sammen med Vista.... Pantera Lenke til kommentar
Agrippa Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 (endret) Hvilket lydkort vil dere anbefale til Windows Vista, vil ha et rimelig og greit et som letter litt av trykket på CPU, men er det ikke slik at Creative+Vista=Fyfy? Hva er bra? Har anlegg til 40+ så jeg merker forskjell på bra og dårlig lyd. 8620453[/snapback] Hvilket trykk på CPUen? Du vet at dagens innebygde lydkort kun bruker 1-3% i gjennomsnitt, ikke sant? Ellers finnes det ikke rimelige og greie kort med god lyd til PC, om du tenker å bruke de analoge utgangene. Hilsen Agrippa, som har anlegg til 280kkr og som hørte forskjell på god og dårlig lyd før han hadde anlegg i det hele tatt. Endret 16. mai 2007 av Agrippa Lenke til kommentar
cybervision_ Skrevet 16. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2007 Hvilket lydkort vil dere anbefale til Windows Vista, vil ha et rimelig og greit et som letter litt av trykket på CPU, men er det ikke slik at Creative+Vista=Fyfy? Hva er bra? Har anlegg til 40+ så jeg merker forskjell på bra og dårlig lyd. 8620453[/snapback] Hvilket trykk på CPUen? Du vet at dagens innebygde lydkort kun bruker 1-3% i gjennomsnitt, ikke sant? Ellers finnes det ikke rimelige og greie kort med god lyd til PC, om du tenker å bruke de analoge utgangene. Hilsen Agrippa, som har anlegg til 280kkr og som hørte forskjell på god og dårlig lyd før han hadde anlegg i det hele tatt. 8624159[/snapback] Ja, det er jo klart, men det var mer snakk om at jeg har elektronikk og høyttalere som er såpass gode at man faktisk kan merke forskjellen, man kan ikke det med mye annet. Takker for input Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Jeg bruker Creative Audigy 4 og Vista Ultimate, og det funker da greit nok. Ikke hatt noen problemer enda. Så jeg kan ikke helt se hvorfor man ikke skal bruke Creative sammen med Vista....8623981[/snapback] Jeg har ikke Creative selv, eller Vista for den del. Men kanskje problemene med Vista melder seg når man tar i bruk EAX og OpenAL med drivere og nåværende DirectX i Vista? Til vanlig DirectSound -> wave-render og output som enten analog eller digital (S/PDIF-formatert 2-kanals stereo eller AC3 pass-through) kan kanskje være problemfritt om det er dette du bruker Audigy 4 til. Forøvrig har jeg forstått at problemet i hovedsak gjelder de nye X-Fi-kortene, så det kan være dette som gjør ditt bruk problemfritt i Vista. Lenke til kommentar
Agrippa Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Ja, det er jo klart, men det var mer snakk om at jeg har elektronikk og høyttalere som er såpass gode at man faktisk kan merke forskjellen, man kan ikke det med mye annet. Takker for input 8624267[/snapback] Bevares, det var da så lite. :-) For min egen del ser jeg ganske enkelt ikke poenget med et lydkort over dagens innebygde løsninger med mindre man også legger penger i ordentlige høyttalere. Stort sett alt av høyttalere som er på markedet for PC kan uansett ikke gjengi 20Hv-20KHz tilnærmet frekvenslineært og hva er da poenget med å kjøpe et lydkort som har bedre output? Hvis du skal ha noe i nærheten av god lyd fra en PC vil jeg foreslå følgende kombinasjon: Onkyo Wavio Acoustic Energy Aego M Da har du lyd som mer enn matcher ethvert 4995,- anlegg fra Expert og lignende. 5.1 eller mer er mye verre. Med ørten kjipe 2" membraner og en 8" sub sier det seg selv (om man i det hele tatt vet noe om lydgjengivelse) at det blir et kjempehull i frekvensspekteret som bare iPod & MP3 generasjonen kan si høres ok ut. Lenke til kommentar
cybervision_ Skrevet 16. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2007 Vel, nå er planen å bruke mitt nåværende oppsett til denne saken, har et rimelig greit hjemmekinooppsett på rommet PCen skal stå i nemlig. Lenke til kommentar
Agrippa Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Da er'e jo bankers. SP/DIF ut og rett i forsterkeren. Done deal. Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Jeg bruker Creative Audigy 4 og Vista Ultimate, og det funker da greit nok. Ikke hatt noen problemer enda. Så jeg kan ikke helt se hvorfor man ikke skal bruke Creative sammen med Vista....8623981[/snapback] Jeg har ikke Creative selv, eller Vista for den del. Men kanskje problemene med Vista melder seg når man tar i bruk EAX og OpenAL med drivere og nåværende DirectX i Vista? Til vanlig DirectSound -> wave-render og output som enten analog eller digital (S/PDIF-formatert 2-kanals stereo eller AC3 pass-through) kan kanskje være problemfritt om det er dette du bruker Audigy 4 til. Forøvrig har jeg forstått at problemet i hovedsak gjelder de nye X-Fi-kortene, så det kan være dette som gjør ditt bruk problemfritt i Vista. 8625001[/snapback] Kanskje jeg var litt kjapt ute med å "friskmelde" lyddriverne....nå merker jeg endel "distortion" hvis jeg skrur opp lyden noen hakk. Ikke bra. Spesielt på musikk. Ikke fullt så mye i spill. Men man får da håpe at Creative kommer med bedre drivere etterhvert. Pantera Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå