Thorsen Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Skal du pirke så har Simen1 rett, men Ki standarden er allerede mislykket. De fleste lærebøker i data og digitalteknikk bruker totalsystemet når de referere til Kilo og Mega. Og standarden er allerede innarbeidet. Selv om den kanskje ikke stemmer med "pirkebrillene". Egen erfaring er at Ki standarene forvirrer mer, en den retter opp i forvirring. Men men la oss ikke kjøre oss fast i det. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Skal du pirke så har Simen1 rett, men Ki standarden er allerede mislykket. IEC-standarden er ganske ny og det tar lit tid før den blir innarbeidet. Den er på ingen måte misslykket, men har oppklart en god del problemer allerede. Stadig flere programvleverandører og maskinvareleverandører bruker denne standarden. De fleste lærebøker i data og digitalteknikk bruker totalsystemet når de referere til Kilo og Mega. Og standarden er allerede innarbeidet. Selv om den kanskje ikke stemmer med "pirkebrillene". SI-standarden er veldig godt innarbeidet ja. Den ble først etablert på 1700-tallet og er nesten enerådende i verden nå. Men amerikanerne er dessverre ett av de landene som henger lengst etter og bruker fortsatt grader farenheit, tommer, miles osv. Det er et utrolig tungvint system som heldigvis er på vei ut i det minste i de tekniske og vitenskapelige miljøene i USA grunnet fordelene med SI. Men hvis du refererer til kilo=1024 så tar du helt feil. Det er ikke noen standard i det hele tatt. Det er en uvane omtrent på linje med at folk sier dekdektiv i stedet med detektiv eller kilometer når de egentlig mener kilometer per time. Egen erfaring er at Ki standarene forvirrer mer, en den retter opp i forvirring.8714398[/snapback] Mulig du har sånn erfaring. Jeg har den motsatte. Det er jo ganske tydelig bare i denne tråden at folk ikke helt vet hva som menes. Da er det godt å kunne skille på betydningen ved å skrive de to ulike betydningene ulikt. Jeg vil si at det er viktig at folk følger standarder og ikke utvikler sine egne kvasi-standarder (som egentlig ikke er offisielt standardisert noen plass). At feilen går igjen i flere lærebøker er svært skuffende. Selv om bøkene er fra tiden før IEC-standarden kom så burde man absolutt ikke skapt kaos ved å kalle 1024 for 1000 osv. En gang i tiden gikk det greit fordi 1024 var de største tallene man opererte med digitalt (hullkort-maskinene sin tid) men da visste alle involverte at man egentlig mente 1024 når man sa på sleng "kilo". Den tiden er for lengst forbi og uvanen har bredd seg til vanlige folk som ikke vet at det er underforstått at bruken av kilo, mega osv egentlig er feil i de sammenhengene det som oftest skrives feil. Det er dette som skaper kaos. Derfor er det viktig å rydde opp før ennå flere får den samme uvanen og ennå mer forvirring oppstår. Lenke til kommentar
petterl Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Update: Rettet det som Simen1 skrev. 8713456[/snapback] La meg få lov å pirke litt jeg også. >>Byte - En serie av 8 bits. Historisk sett finnes det unntak, selv om de sikkert er døende. >>Kilobinær - 1024 bytes (2^10) En Kilobinær (Ki) er 1024, ikke 1024 bytes. En kilobinær byte (KiB) er derimot 1024 bytes. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 (endret) Update: Rettet det som Simen1 skrev. 8713456[/snapback] >>Byte - En serie av 8 bits. Historisk sett finnes det unntak, selv om de sikkert er døende. 8736666[/snapback] Det er på lang vei dødt. En byte kunne være annet enn 8 bit før, men da ble det som regel kalt et maskinord eller lignende (maskinordene er 32 bit på dagens 32-bits prosessorer og 64 på 64-bits prosessorer.) Jeg tror ikke det er noen arkitekturer i bruk i dag hvor en byte ikke er 8 bit. Alt fra Intel 8008 og MOS 6502 til dagens Core 2 Duo har bytes på 8 bit. Endret 30. mai 2007 av Jaffe Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Kan du ikke slenge med Octal og Hex med det samme!? Lenke til kommentar
Bakke Skrevet 16. august 2007 Forfatter Del Skrevet 16. august 2007 Octal er vel ikke så viktig innen programmering, men hex finner du her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=772090 Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 Har begynt å friske opp matten og å sette meg mer inn i ulike tallsystem. Jeg har ingen problemer med å legge sammen to binære tall, men er det mulig å legge sammen tre binære tall samtidig? Finnes det noe system for det? Vet ikke om det har noen hensikt, er mest bare nysgjerrig . Har heller ikke sett noen eksempler på det. Forøvrig så var jeg ikke klar over at ulike tallsystem kunne være så morsomt! Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 For å svare på mitt eget spørsmål så kan jeg bekrefte at det ikke er noe problem å summere flere tall samtidig. 1 Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 23. juli 2016 Del Skrevet 23. juli 2016 Nei, det fungerer på samme måte som når vi summerer flere tall slik vi lærte på barneskolen. Konseptet med "5 i mente" osv. er det samme. Eneste forskjellen er at når du summerer binært, så kan du aldri få mer enn 1 i mente Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå