Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

boot.ini problem ved omstart

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg fikk en infeksjon på disk (C:), i følge norman AV var navnet "Trojan Horse". Jeg leste litt om det og bestemte meg for å formatere og installere windows på nytt. Gjort det noen ganger, men når den starter på nytt for å fullføre installasjonen etter at den i installasjonsprogrammet har formatert og installert noen filer, får jeg erroren:

Ugyldig boot.ini-fil

Starter opp fra C:\WINDOWS\

så blir det omstart, og sånn går det om og om igjen.

Jeg prøvde å rebuilde den etter denne guiden http://support.microsoft.com/kb/330184

Men det forrandret ikke noe.

Hva skal jeg gjøre??

Endret av dj_j0tul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke godt å si hva det kan være, men jeg har noen ganger fått lignende feil på systemer det det har vært feil i filsystemet eller noe "gruff" i partisjoneringene - som kan komme av mange forskjellige grunner. Noen er ganske kreative i sine forsøk på å fucke opp smaskiner gjennom små programmsnutter, og noen ganger kan det rett og slett være noen programmer som har noen utilsiktede bugs. Jeg har også fått slike feilmeldinger fordi cd'en har vært dårlig, så jeg måtte bytte til en annen cd. Uansett så ville jeg først ha gjort dette:

Startet opp f.eks. Acronis sitt partisjoneringsprogram og sett om jeg fikk noen feilmeldinger på partisjonen, eller om partisjoneringen ser grei ut. Eventuelt fjernet den og laget en ny partisjon og formatert den. (Partitionmagic har jeg brukt i mange år og har syntes det var et kjempegodt program, men pussig nok fant Acronis sitt program en feil på en disk som ikke Partitionmagic fant.)

Har du ikke programmet over kan du iallfall prøve å slette installasjonspartisjonen når du installerer Windows, før du lager en ny og formaterer på den "sene" måten (som er grundigere) når du installerer. (hurtigformatering sletter bare filallokeringstabellene så vidt jeg vet, det kan være bra å formatere grundigere iblant).

Håper dette hjelper. Lykke til!

Lenke til kommentar
Det er ikke godt å si hva det kan være, men jeg har noen ganger fått lignende feil på systemer det det har vært feil i filsystemet eller noe "gruff" i partisjoneringene - som kan komme av mange forskjellige grunner. Noen er ganske kreative i sine forsøk på å fucke opp smaskiner gjennom små programmsnutter, og noen ganger kan det rett og slett være noen programmer som har noen utilsiktede bugs. Jeg har også fått slike feilmeldinger fordi cd'en har vært dårlig, så jeg måtte bytte til en annen cd. Uansett så ville jeg først ha gjort dette:

Startet opp f.eks. Acronis sitt partisjoneringsprogram og sett om jeg fikk noen feilmeldinger på partisjonen, eller om partisjoneringen ser grei ut. Eventuelt fjernet den og laget en ny partisjon og formatert den. (Partitionmagic har jeg brukt i mange år og har syntes det var et kjempegodt program, men pussig nok fant Acronis sitt program en feil på en disk som ikke Partitionmagic fant.)

Har du ikke programmet over kan du iallfall prøve å slette installasjonspartisjonen når du installerer Windows, før du lager en ny og formaterer på den "sene" måten (som er grundigere) når du installerer. (hurtigformatering sletter bare filallokeringstabellene så vidt jeg vet, det kan være bra å formatere grundigere iblant).

Håper dette hjelper. Lykke til!

8620386[/snapback]

Takk!

Jeg gjør som du sier. Poster resultatet av formatering og omformatering med slettet partisjon om ca 30 minutter.

Jeg kommer ikke inn i windows, så vidt jeg vet(?) så jeg får ikke brukt de programmene..

Tusen hjertlig takk! Håper du hjelper meg videre hvis det ikke løser seg!

Lenke til kommentar

Nytt problem. Disken står oppført som ca 130GB, ikke en gang halvparten av den egentlige kappasiteten inne i windows. I diskbehandling står det at hele disken er partisjonert, og i BIOS at kapasiteten er 400GB. Det er riktig kapasitet.

På den biten av disken som er borte er det mange viktige dokumenter... Hva gjør jeg?

Endret av dj_j0tul
Lenke til kommentar
Nytt problem. Disken står oppført som ca 130GB, ikke en gang halvparten av den egentlige kappasiteten inne i windows. I diskbehandling står det at hele disken er partisjonert, og i BIOS at kapasiteten er 400GB. Det er riktig kapasitet.

På den biten av disken som er borte er det mange viktige dokumenter... Hva gjør jeg?

8621044[/snapback]

Når du startet opp med windows cd'en så du flere partisjoner og du slettet bare den med Windows på? Nummer 1 antagelig? Gjorde du det skulle det ikke være noe problem ennå

Nå er du ihvertfall inne i windows? Og du brukte selvfølgelig NTFS filsystem? Diskbehandling viser 130 GB og ikke noe ledig plass? Da kan du f.eks. hente ned Acronis sitt partisjoneringprogram og se hva det viser om disken din. 30 dagers prøve?

Det er også en god ide å sjekke enhetsbehandling for å se om det mangler drivere til noe. Mass-storage etc..

Lenke til kommentar

Kan ikke tenke meg at du mister data når du installerer SP2...Den vil jo bare vise den rette størrelsen på disken din da...men som sagt så kan jeg ikke gi noen garanti siden jeg ikke vet hva du har gjort tidligere....For alt jeg vet så har du slettet deler av disken din...

Lenke til kommentar
Kan ikke tenke meg at du mister data når du installerer SP2...Den vil jo bare vise den rette størrelsen på disken din da...men som sagt så kan jeg ikke gi noen garanti siden jeg ikke vet hva du har gjort tidligere....For alt jeg vet så har du slettet deler av disken din...

8621208[/snapback]

Flott! Men tidligere besto den av to deler Disk C og D, men hele disk D er borte. Slettet den ikke. Du mener da med SP2 vil disk D komme frem?

Lenke til kommentar
Jeg har ikke hørt om noe slikt tilfelle heller.

8621247[/snapback]

Det betyr at disken (partisjon D og C) min er i orden

8621442[/snapback]

C på 130 GB er den opprinnelige størrelsen på C? Da er den andre der og data kan hentes med et eller annet program. Pussig at den er borte, men et partisjoneringsprogram vil kunne se feil som vi ikke ser i windows. Bare pass på at du ikke formaterer den siste delen eller gjør noe som helst med den før du finner ut hva som har skjedd med den.

Jeg har gjort lignende mange ganger og det virket bra hver gang. Mulig noe har skjedd med "Extended"-partisjonen din slik at maskinen ikke ser den logiske stasjonen D. Et partisjoneringsprogram lar deg bedre se hva som er på disken din. Husk at du bare skal se "Primary" bare etter C drevet ditt og "Extended"-delen, resten skal være "Logical" hvis du ser drevene i et partisjoneringsprogram. Hvis det står Primary etter D drevet ditt vil den ikke vises når du starter opp. Bare sånn i tilfelle du dukker borti ting og tang...

Endret av JA
Lenke til kommentar
Jeg har ikke hørt om noe slikt tilfelle heller.

8621247[/snapback]

Det betyr at disken (partisjon D og C) min er i orden

8621442[/snapback]

C på 130 GB er den opprinnelige størrelsen på C? Da er den andre der og data kan hentes med et eller annet program. Pussig at den er borte, men et partisjoneringsprogram vil kunne se feil som vi ikke ser i windows. Bare pass på at du ikke formaterer den siste delen eller gjør noe som helst med den før du finner ut hva som har skjedd med den.

8621548[/snapback]

Jeg tror ikke C sin opprinnelige størrelse er 130GB, nermere 200GB..

Lenke til kommentar

Du får prøve Acronis eller noe? Hadde du kun slettet C når du installerte windows, kan den nesten ikke ha noen større størrelse etterpå. Det er bra at den er mindre..:-) Det betyr bare at du ikke har brukt all tidligere tilgjengelig plass som ny partisjon når du installerte igjen. Jeg repeterer meg selv, men det er viktig..:-) - Ikke gjør noe med resten av disker før du er sikker på hva du gjør. Hent Acronis eller noe annet som kan se på partisjonene dine, evt program for å gjenopprette data fra slettede partisjoner. Søk etter BootCD på Google så får du se hva som dukker opp? :innocent:

Lenke til kommentar
Du får prøve Acronis eller noe? Hadde du kun slettet C når du installerte windows, kan den nesten ikke ha noen større størrelse etterpå. Det er bra at den er mindre..:-) Det betyr bare at du ikke har brukt all tidligere tilgjengelig plass som ny partisjon når du installerte igjen. Jeg repeterer meg selv, men det er viktig..:-) - Ikke gjør noe med resten av disker før du er sikker på hva du gjør. Hent Acronis eller noe annet som kan se på partisjonene dine, evt program for å gjenopprette data fra slettede partisjoner. Søk etter BootCD på Google så får du se hva som dukker opp?  :innocent:

8621815[/snapback]

takk!!

Lenke til kommentar
Du må ha en slip-streamet XP CD med SP2 på.

Nytelse

8622220[/snapback]

Vet ikke helt om det er nødvendig så lenge man kan legge inn drivere till masselagring med diskett eller cdrom under oppstart, men det gjør det jo lettere å installere servicepacks på en gang sammen med Windows. Jeg har et hovedkort som tydelig støtter diskett-filosofien..men det er greit så lenge jeg har en cd som kan lage en ny diskett hvis den første går i stykker.. :)

Hadde uansett en side om slip-streaming som interesserte kan se her:

http://www.young-andersen.dk/WindowsXP.aspx

Noe som passer bedre kan være nlite i så fall.

http://www.nliteos.com/nlite.html

Det synes jeg er et spennende program.. :)

Endret av JA
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...