Gå til innhold

Digitalt Videokamera til 2-3 k?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Canon sine billigste videokamera kan ikke akkurat regnes som... spesielt gode. Så fort det blir litt dårlig lys, så begynner bildet å hakke. Og det noe fryktelig også.

 

Det er mye bedre å gå for et Panasonic i denne prisklassen. Er stort sett de som anbefales og som vinner tester. GS80 er ikke et dumt valg da det har optisk bildestabilisator :)

Lenke til kommentar
DRV-HC27e koster 2400 hos komplett og har billedstabilisator også.
Ikke optisk, kun elektronisk. Panasonic'en har optisk bildestabilisator, som så absolutt er å foretrekke. Elektronisk kan redusere bildekvalitet, og fungerer heller ikke like bra.

 

Panasonic er et trygt valg i denne klassen, og i motsetning til Sony, så råder det ikke full forvirring med tanke på batterier og sære, egne standarder. Sony er veldig flinke til å lage nye batterityper hele tiden, så ingen butikker gidder å ha alle på lager, og ladere må antakeligvis spesialbestilles da det ikke er spesielt lønnsomt å ha 20 forskjellige ladere på lager. Det finnes såkalte multiladere (Hähnel Ultima) til alle merker, som tar alle batterier som noen gang er laget til det merket. Untatt for Sony... de har for mange batterier til at multiladeren klarer å støtte det, så den støtter bare noen.

 

Og standardene til Sony er helt på trynet da de går mot det meste av standardutstyr på markedet. At de aldri lærer...

 

Neida, jeg er ikke Sony-motstander. Foreldrene mine har en Sony LCD TV som er den beste jeg noen gang har sett (jeg anbefalte den til de) og jeg har en Sony LCD monitor jeg er veldig glad i.

Lenke til kommentar

Er i markedet for videokamera selv og GS80 ser ut som et bra valg, men ...

 

Har begynt å kikke på JVC Everio GZ-MG130

Koster 3999 på Expert.

Ser at sensoren ikke er en slik megapikselsensor og da burde den vel levere veldig gode bilder siden mange MP fort gir støy.

Den mangler optisk stabilisator etter det jeg kan se, men kanskje ikke krise!!?

Filene fra Everio er i DVD format og trenger ikke konverteres, bare brennes ut på DVD uten mye styr.

 

Gir Everio mye bedre bilder enn GS80 eller bare litt bedre?

(har funnet ut at begge kamerane har en sensor som ikke er en megapikselsensor))

En fin ting med Panasonicen er prisen... Ikke noe big deal å evt pensjonere den om et par år for å kjøpe noe annet.

 

Har sett flere JVC kamera med lysstyrke på f1.2... Fristendes...

30x zoom er ikke viktig for min del. 10-15x høres bra ut. At kamera har litt mer vidvinkel enn de fleste kamera skader heller ikke.

 

Noen anbefalinger?

Endret av Rivers
Lenke til kommentar
Hvis du har den minste tanke om å redigere det, så ikke kjøp med harddisk, dvd plate eller minne kort! Det er Mini DV tape som er best!

8679998[/snapback]

Sant, men etter det jeg har sett så leverer DVD-opptageren min veldig gode resultater på halvparten av full bitrate og Everio tar opp i DVD-format såvidt jeg kan se (men den kaller det noe annet).

Tror ikke det hadde blitt noe stort problem med redigeringen sålenge opptaket er i best DVD-kvalitet (9-10Mbps).

 

Men nå har jeg fått tilbud på et Panasonic GS60 [leif... GS27 var det] til 2050kr. Den har ikke optisk stabilisator, men jeg regner ikke med å bruke den så mye i teleenden uansett :)

 

 

 

:ph34r: Innlegg nummer 1000 :fun:

Endret av Rivers
Lenke til kommentar

Det er nettop det med DVD kvalitet som er minuset. Mpeg2 (DVD format) komprimerer videoen slik at en time tar ca. 2,4 GB, mens DV-AVI er koprimert slik at en time tar ca 14 GB, derfor sier det seg selv at det lønner seg å redigere i DV-AVI.

 

Mpeg2 er uansett et format beregnet på fremvisning og ikke redigering.

Lenke til kommentar
Har begynt å kikke på JVC Everio GZ-MG130

Koster 3999 på Expert.

Er ikke dette et av de ganske så kraftig utskjelte harddisk-videokameraene fra JVC? I følge hva jeg har hørt, så har de skrekkelig dårlig bildekvalitet, og jeg har enda til å gode å se et JVC kamera få en av de 50% første plassene i noen som helst test (i motsetning til Panasonic som alltid ligger der).
Men nå har jeg fått tilbud på et Panasonic GS60 til 2050kr. Den har ikke optisk stabilisator, men jeg regner ikke med å bruke den så mye i teleenden uansett
Så fort du nærmer deg 5x zoom, så kan stabilisator gjøre ganske mye forskjell uansett. Jeg ville anbefalt GS80 fremfor GS60.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...