Yom Skrevet 15. mai 2007 Del Skrevet 15. mai 2007 (endret) Hei! Jeg er ikke sikker på om dette er dette er det korrekte forumet å poste i, men da er det bare å si ifra, så skal jeg slette posten. Jeg har fått i oppgave å forklare betydningen av disse tre ordtakene: - En fugl i hånda er bedre enn ti på taket EDIT: Ikke veien, men bekken. - Det er ikke verdt å gå over bekken etter vann - Brent barn skyr ilden Selv har jeg kommet opp med noe jeg tror kan være betydningen av disse, men jeg skulle gjerne hatt litt respons. Mine forslag: Brent barn skyr ilden Dersom man erfarer noe ubehagelig / smertefullt ønsker man som regel ikke å oppleve dette igjen. Dette henger i hop med at små barn husker slike situasjoner veldig godt? En fugl i hånda er bedre en ti på taket Betyr at man skal ta til takke med det man har i stedet for å tenke på det som man kunne ha hatt. (Noen som vet om det var Ivar Aasen som skrev ned dette fra en av sine reiser i landet?) Det er ikke verdt å gå over bekken etter vann ? Takker for alle svar! Endret 15. mai 2007 av Yom Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 15. mai 2007 Del Skrevet 15. mai 2007 "En fugl i hånda er bedre enn ti på taket" Når du først har fått det du vil ha, ikke ofre det for å få noe bedre. Lenke til kommentar
Yom Skrevet 15. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2007 "En fugl i hånda er bedre enn ti på taket"Når du først har fått det du vil ha, ikke ofre det for å få noe bedre. 8619736[/snapback] Ok, takker! Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 15. mai 2007 Del Skrevet 15. mai 2007 "En fugl i hånda er bedre enn ti på taket"Når du først har fått det du vil ha, ikke ofre det for å få noe bedre. 8619736[/snapback] Tvilsom tolkning. Det handler ikke om å få det man vil ha. Hvis du har en fulg i hånden så har du den. Det er sikrere å slå seg til ro med noe man har enn å satse den du har i hånden på at du klarer å fange flere hvis du går etter de som er på taket. Ordtaket sier at man skal slå seg til ro med det sikre, fremfor noe som kan være mer lønnsomt, men desto mer usikkert/risikabelt. Lenke til kommentar
Yom Skrevet 15. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2007 (endret) Supert! Jeg tar alt til meg. "Det er ikke verdt å gå over veien etter vann", litt det samme som, "gresset er ikke grønnere på den andre siden"? Endret 15. mai 2007 av Yom Lenke til kommentar
Jonnar Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Å gå over bekken etter vann: Har kanskje noe å gjøre med at man ikke skal komplisere ting for mye for å få samme resultat? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå