Gå til innhold

Inspiron 9400 vs. XPS M1710

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal kjøpe meg laptop, og valget står mellom følgende:

Inspiron 9400:

2 Ghz

7900Gs

2 GB 667 Mhz minne

tre års ulykkesforsikring og hjemmeservicepakke

Pluss McAfee, sekk m.m.

XPS:

akkurat det samme, bare TrueLife skjerm og 3 års onsite service med complete care.

XPSen er 100 kr dyrere (20681)

Hva lønner seg å kjøpe?

Noen med erfaringer om Inspiron? Jeg har hørt rykter om at dell ikke klarer å lage holdbare laptoper? Stemmer dette?

Skal jo ha Pcen i hvertfall tre år...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

XPSen vil nok vinne når du skal bruke 20k på pc'en. det skal være bedre byggekvalitet, bedre vifter og lys og annet stasj. men du ahr gjort begge unormalt dyre. dells forsikringer er et pengesluk, du har jo 5 år "garanti på hardware feil ved norsk lov uansett.kan vel få billigere forsikringer andre steder tror jeg

Lenke til kommentar

Hvilke andre steder kan jeg få forsikring?

Hvis Pcen min blir ødelagt etter garantien (som er et år, tror jeg), må jeg da betale alt selv, eller kan jeg få det dekt?

På XPS koster Complete Care og on site service nesten 5000! Er det mulig...

Lenke til kommentar

Loven sier at maskina skal holde i fem år, og fabrikkasjonsfeil skal dermed dekkes av produsenten. Eksempel: hvis hovedkortet ditt går etter to år, blir det dekket, siden det er ment å holde lenger. Slitedeler og skader forårsaket av brukeren (eksempel: du mister maskina i bakken, og disken blir ødelagt). Rett meg gjerne hvis jeg tar feil, er ikke ekspert på området.

Sitter selv på en Inspiron som er snart to år, og jeg har ikke hatt problemer med byggekvaliteten. Hadde selv bare garanti for ett år. Husk at garanti bare er et utvidet ansvar produsenten påtar seg mot noen tusenlapper fra deg, du er sikret fra loven om maskina ikke skulle tilfredsstille kravene.

Lenke til kommentar

Garantien du har ifølge kjøpsloven dekker ikke ulykkeshendelser eller "med vilje"-handlinger, bare slikt som rimeligvis kan vurderes som fabrikasjonsfeil. Viktig å huske om du bruker dette argumentet er at det er du som forbruker som må nevne kjøpsloven spesifikt, det kan ikke agenten du snakker med gjøre.

Det andre aspektet med kjøpslov vs kjøpt garanti er at den gjelder bare forbrukere. Dvs kjøper du gjennom firma eller lignende, så gjelder den ikke.

Det tredje er at du ved hevding av kjøpslov ender opp på default-servicen til Dell, som er å ta maskinen inn til et service-verksted (dersom Dell må bytte noe..kan du bytte selv så blir delen bare sendt til deg), og reparasjonen kan fort ta et par uker. Du kan derimot kjøpe utvidede garantier som lar deg få reparasjon på stedet, iløpet av et par dager etter at du ringer supporten.

Ulykkeshendelser dekkes også av forsikringen som kalles CompleteCare, det eneste aberet der er at det finnes en maksimal grense for hvor mye denne forsikringen kan brukes.

Så det er ikke helt riktig å kalle ekstra forsikring unødvendig, men på den annen side har man veldig godt vern fra kjøpsloven sin side i Norge.

Loven sier at maskina skal holde i fem år, og fabrikkasjonsfeil skal dermed dekkes av produsenten. Eksempel: hvis hovedkortet ditt går etter to år, blir det dekket, siden det er ment å holde lenger. Slitedeler og skader forårsaket av brukeren (eksempel: du mister maskina i bakken, og disken blir ødelagt). Rett meg gjerne hvis jeg tar feil, er ikke ekspert på området.

Sitter selv på en Inspiron som er snart to år, og jeg har ikke hatt problemer med byggekvaliteten. Hadde selv bare garanti for ett år. Husk at garanti bare er et utvidet ansvar produsenten påtar seg mot noen tusenlapper fra deg, du er sikret fra loven om maskina ikke skulle tilfredsstille kravene.

8624849[/snapback]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...