Gå til innhold

Temperatur på E6400 – for høy?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en Intel C2D E6400 med original kjøler. På kjøleren var det allerede kjølepasta når den ble åpnet som ny. Den er heller ikke klokket opp.

Temperaturen på CPU er på 48 grader IDLE og 59 grader LOAD.

Temperaturen på hovedkortet er på 37 grader IDLE og ca. 40 grader LOAD.

Noen mener dette er altfor høyt. Bør jeg ta av kjøleren, rense den og CPU for original pasta, og legge på ny kjølepasta?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Det er vanskelig å si hva som er for høye temperaturer.

Du må heller ikke ta andres uttallelser om emnet for facit. Mange har overhodet ikke peiling på temaet.

Det er fint om du forteller hvilket hovedkort du har.

Temperaturer er tall oversatt fra en sensor (motstand) plassert ett sted på hk'et/i socket ("CPU"-temp).

Det er også veldig smart å søke i forumet på stikkord som "temperatur", "Core 2", "høy", "problemer".

Du vil da høyst sannsynlig finne mye lesestoff som du kan fordøye litt før du eventuelt føler behov for flere svar som ikke allerede er gitt til de samme spørsmålene.

:)

Lenke til kommentar

Hei, det er et vanlig problem med 775 hovedkort at "skinnen" som holder cpu på plass lager dårlig kontakt fra kjøler til cpu! Jeg har fjernet denne og nå er det bare kjøleren som holder cpu på plass. da gikk jeg ned ca 10 grader! Prøv det :-) Lykke t!

Lenke til kommentar

Står vel mer om tipset til Qaracuck i en annen tråd. Kan nok hjelpe på endel det, om problemet ligger der. Vil uansett anbefale å prøve det enkleste og minst risikofyllte først; å legge på ny kjølepasta :)

Men 59 grader på load får meg til å tro at Qaracuck godt kan ha rett :)

Vil ikke si at 59 grader er kritisk, men temperaturen på CPU har gjerne en tendens til å stige noen grader etterhvert som det dannes et aldri så lite støvlag på kjøleribber osv. Tror du gjør lurt i å finne ut av det her før den tid kommer :)

Endret av Dummst
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...