Gå til innhold

Bredbånd for alle?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Må man være sær for å bo utenfor bomringen?

Må da skjønne at ikke alle kan bo der de vil!

Kunne selv tenkt meg en penthouse på aker brygge, men tviler sterkt på at det vil skje.

8624433[/snapback]

Snakker ikke om utenfor bomringen her, men de som bor de stedene som ble vist på programmet "Der ingen trodde noen kunne bo"

Syns det er ganske sært ja!

Lenke til kommentar

Det som få vet er at Telenor i flere år har trukket fiber opp til nye hus som bygges. Men det blir ikke koblet opp. Så har du et nyere hus er det god sjangs for at fiberen ligger i en liten krøll rett utafor huset ditt.

 

De har planlagt for fremtiden, men Telenor liker å melke mest mulig profitt ut av sine gamle teknologier før de lanserer neste teknologi.

 

Det er flere alternativer man kan benytte om man mangler adsl. Er dere 60-100 husstander kan dere søke Telenor om kundeinitiert utbygging.

 

Dere kan starte egen ISP. Lei internettfeed, kjøp DSLAM som koster fra 25.000 og oppover, betal linjeleie og housing + + og dere kan klare ihvertfall et non profit foretak.

 

ICE har dekning de fleste steder, med variable hastigheter fra time til time.

Lenke til kommentar
Det som få vet er at Telenor i flere år har trukket fiber opp til nye hus som bygges. Men det blir ikke koblet opp. Så har du et nyere hus er det god sjangs for at fiberen ligger i en liten krøll rett utafor huset ditt.

 

De har planlagt for fremtiden, men Telenor liker å melke mest mulig profitt ut av sine gamle teknologier før de lanserer neste teknologi.

Da er det bare å høre med Telenor om dette og se hva de sier om saken.

Lenke til kommentar
Uansett så er det kjempebra at det lages kapasitet nok til at alle får bredbånd.  Det er lett å hovere når man sitter med fiber eller adsl2+ selv, men det er faktisk ikke noe særlig å sitte i den enden hvor man ikke får bredbånd i 2007...

8624805[/snapback]

 

skriver under på den, er kanskje en uke siden jeg endelig ble koblet til, og har fortsatt rykninger når jeg får fra pcen med en download gående osv...

Lenke til kommentar
Skulle ønske at regjeringen hadde gitt noen kroner til Oslo, Akershus og Vestfold med klar beskjed om at de områder hvor det er meget godt utbygd, men kapasiteten er sprengt så må Telenor ta affære. Slik det er i dag, så kan ingen av de andre tilbyderne heller levere ADSL i Holter pga Telenor sitt system.

8624139[/snapback]

 

Dersom kapasitet er sprengt, da er det ikke godt nok utbygd. Men i de mest sentrale strøk er det selv i disse tilfeller en betydelig mulighet for at noen finner det økonomisk lønnsomt å øke kapasiteten.

 

Men det er helt klart at også i Akerhus og Vestfold (muligens også Oslo) finnes bygdelag/områder med så få husstander at det også her trengs eksterne incitamenter for å få "bredbånd" til alle.

 

Et annet tema:

Når det gjelder at all kabelegging i dag skjer med både kobber og fiber, men fiberen tas ikke i bruk, har nok ikke det så mye med melking av eksisterende infrastruktur å gjøre. Det har nok mest med at termineringskostnader og oppgradering av sentraler og infrastruktur fra sentral til stamnett koster såpass mye at den lille merprisen man kunne tatt for fiber ikke dekker merkostnadene pr dato. Hadde den vært liten, ville det ikke vært noen incitamenter økonomisk for å la være å gi dette tilbudet.

Lenke til kommentar

Kobbernettet er langt ifra utdatert.

Ngt. snakket jo åpent for ikke veldig mange måneder siden at mange av sentralene deres kan levere VDSL til kundene sine nå med en overføringshastighet på ca 130Mbit/s, men at de venter med dette siden ingen har behov for slik hastighet...

Dette sier jo sitt.

 

Mener at jeg har lest et sted at teoretisk makshastighet mellom to punkter på en kobber kabel er over 5Gbit/s.

 

Hvis dette stemmer så er det i allefall ikke noe vits i å stresse med å få lagt ut fiber til alle.

Endret av el-thorre
Lenke til kommentar
Må man være sær for å bo utenfor bomringen?

Må da skjønne at ikke alle kan bo der de vil!

Kunne selv tenkt meg en penthouse på aker brygge, men tviler sterkt på at det vil skje.

8624433[/snapback]

Snakker ikke om utenfor bomringen her, men de som bor de stedene som ble vist på programmet "Der ingen trodde noen kunne bo"

Syns det er ganske sært ja!

8624663[/snapback]

 

Blir ikke det temmelig bak mål og vise til dem da,det er folk med en spesiell livsstil og som neppe ønsker bredbånd på de fleste plassene :cool:

Lenke til kommentar
bare jeg som stusser på at de bruker 255 millioner kroner på ca 160000 folk? - Tror disse menneskene heller ville hatt en million hver......

8624999[/snapback]

 

De kommer ikke bare dem til gode,fordi problemet er som regel at de større sentralene er sprengt og dermed blir disse oppgradert og dette kommer alle tilgode,man slår med andre ord 2 fluer i et smekk, det forutsatt at kommunene bruker pengene til det de skal brukes til,men jeg frykter at en del av de blir brukt til helt andre ting desverre .

Lenke til kommentar

Er litt spesielt å lese om slikt når du arbeider med det til daglig. Jeg håper virkelig vi kan begynne å tilby bredbånd til alle personer i Norge. Men..det er mer enn bare utbygging som gjør at kunder ikke kan få bredbånd. Det kan være fullt i kabel, det kan være utjeveningskabel etc. Er ganske mye som kan forhindre produktleveranse til en privat kunde. De fleste leser sjeldent hele avslagsbrevet, så holdningen er "Jaja, typisk Telenor å ikke levere".

 

Vi får håpe at mer penger kan fjerne disse hindrene.

Lenke til kommentar

Det som overrasker med Telenor er jo at de har råd til å betale ut noen 10-talls millioner i bonuser til topplederne men ikke råd til å betale for at alle skal få tilgang til å kjøpe tjenester av dem "for det er ikke lønnsomt". Man må tydeligvis ha gått på BI for å synes det er helt greit.

Lenke til kommentar

En klar fordel med fiber er at du slipper å tenke på å installere et overspenningsvern på "Ethernet"/bredbåndskabelen (ummm, noen kaller det for telefonlinje ennå) inn fra telenettet i gaten.

Strøm trenger helst ett metallisk materiale for å vandre. I fiberkabelen benyttes det lys til transport av data. Men selvfølgelig må du tenke på å ha overspenningsvern på andre deler av utstyret, for eksempel på 230 V (der du henter strøm til PC-parken din).

Endret av G
Lenke til kommentar

er det ikke mye dyrere og koble opp fiber, så noen folk drev og kobla fiber utti streeten her ,, de måtte ( sveise ) vært kable, på en eller rar måte , tok en rar masking på vær kable, virket tidkrevende :p

 

men håper fibern kommer snart jeg , lei av og suge pupp på alle isp folka :D

 

hilsen fra tett bebyggd størk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...