Gå til innhold

Bredbånd for alle?

Anbefalte innlegg

GnoMiz: Hva er utdatert med ADSL?

Hvilke bruksområder er det vanlige folk ikke får dekket gjennom ADSL?

8618794[/snapback]

Sikkert mange som tenkte sånn da DVD'ene kom. For ikke å snakke om datamaskinene. De tippet jo på at man trengte ca 4 i verden eller hva det var. Fiber er dyrt ja, men vi er jo ett av verdens rikeste land, hvorfor har da svenskene som har mye mindre penger enn oss fiber i store deler av landet?

8620016[/snapback]

Vi er også verdensmestere i å sløse. Sverige bruker pengene sine smartere enn oss.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fiber er dyrt ja, men vi er jo ett av verdens rikeste land, hvorfor har da svenskene som har mye mindre penger enn oss fiber i store deler av landet?

8620016[/snapback]

Fordi kommunene i samarbeid med det private næringslivet har betalt det. Staten har så og si ikke betalt noe av den store bredbåndsutbyggingen i Sverige.

Endret av TEE
Lenke til kommentar
Vi er også verdensmestere i å sløse. Sverige bruker pengene sine smartere enn oss.

8620059[/snapback]

Jepp, så hvorfor bygger vi ut ADSL da? Og ikke fiber?

Må tenket framover.

Og TEE, mye rett i det du skriver, men hvor er det komunene sine for pengene sine fra? Det blir jo fordelt med statsstøtte og skatter. Skatter og avgifter er intektskilden til staten også.

EDIT: Mulig jeg er helt på bærtur nå... :hmm:

Endret av GnoMiz
Lenke til kommentar

Må tenket framover.

8620136[/snapback]

Riktig. Og her er sosialistene trangsynte. Unnskyld at jeg sier det, men det mener jeg faktisk, at vi må satse på et bredbåndsnett som er dimensjonert for fremtiden, ikke fortiden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
vi må satse på et bredbåndsnett som er dimensjonert for fremtiden, ikke fortiden.

og et moderne nett om f.eks. 50 år er hva ?

(Antagelig må du opp på noe som gir minimum 100 Tbps pr husstand)

Lenke til kommentar

Må tenket framover.

8620136[/snapback]

Riktig. Og her er sosialistene trangsynte. Unnskyld at jeg sier det, men det mener jeg faktisk, at vi må satse på et bredbåndsnett som er dimensjonert for fremtiden, ikke fortiden.

8620153[/snapback]

Har vi bare sosialister her i landet??

Må vi vel ha siden de borgerlige partier også satser på samme systemet,eneste forskjellen er vel at de vil bruke mindre penger og ergo ikke gi det til alle engang :hmm:

Lenke til kommentar
Har vi bare sosialister her i landet??

Må vi vel ha siden de borgerlige partier også satser på samme systemet,eneste forskjellen er vel at de vil bruke mindre penger og ergo ikke gi det til alle engang  :hmm:

8620284[/snapback]

Det er sosialister, eller kommunister om du vil, som nå sitter i regjering. Vet om et parti som sier dette:

I stedet for å bygge Tetra, GSM-R, UMTS, bredbånd, digitale satteliter og digitalt bakkenett hver for seg, burde nettverkene samordnes.
Lenke til kommentar

Må tenket framover.

8620136[/snapback]

8620153[/snapback]

Ja vi må tenke på fremtiden, og ikke bygge ut noe som allerede nå er "gammelt".
Lenke til kommentar
Det er sosialister, eller kommunister om du vil, som nå sitter i regjering. Vet om et parti som sier dette:
I stedet for å bygge Tetra, GSM-R, UMTS, bredbånd, digitale satteliter og digitalt bakkenett hver for seg, burde nettverkene samordnes.

8620336[/snapback]

Hvilket parti? Endelig noen som snakker fornuft :ohmy:

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

jeg hoppet over de fleste sidene her så om det har vært oppe før, beklager.

mener å ha lest noe om at når det blir bygget nye hus for tiden så legger telenor fiber. men fiberen er ikke koblet til fordi telenor mener det ikke finnes noen tjenester enda som krever den slags båndbredde.

og når en snakker om adsl, så tror jeg heller de mener dsl generellt. adsl har på samme måte som mp3 blitt en slags fellesbenevnelse for data over telenettet.

fikk meg en overraskelse her om dagen. ngt klarte å levere dsl der tidligere firma hadde gitt opp. noe av grunnen til dette er fordi ngt benyttet adsl2+, som jobber på andre frekvenser en tidligere varianter av adsl. leste forøvrig litt om adsl2+ på wikipedia, og der sto det at adsl2+ støtter bundling. altså at en kan kjøre flere kanaler/linjer sammen for å øke båndbredden enda mer.

greit nok, det havner alltid i bakleksa vs fiber, siden fiber har en spinnvill båndbredde pr fiber vs omtrent det meste.

men altså, hva skulle denne ekstra båndbredden blitt brukt til? HD film on demand? beklager, men da er ikke linja største problemet, for jeg har enda til gode å gå til innkjøp av HD tv eller tilsvarende.

hvor mye en mediafile ønsker å tro det, så er de fortsatt en liten del av underholdningsforbrukerne her i landet.

Lenke til kommentar

8620059[/snapback]

8620136[/snapback]

Det er samme grunn som "blondina" 1 uke før lønninsdag: "Nå har jeg sløst i 3 uker asså og er blakk, hvorfor kan jeg ikke bare sløst den siste uka også?"

Lenke til kommentar

en annen sak, og beklager om jeg tråkker noen på føttene nå, er at jeg ofte får en oppfattelse av at hva folk tenker på som bredbånd er 50% over det dem til enhver tid har selv.

så dere som synger om fiber og 100mbit++, sitter dere på studenthybel med ethernet i veggen?

Lenke til kommentar

Kobber nette er gammelt!

Og fiber har da mange flere muligheter enn bare bredbånd.

NTE leverer telefoni, tv og bredbånd allerede i dag, og har gjort det i en god stund.

Og kobber må oppgraderes før ellers siden, om ikke akkurat nå, så vil kapasiteten være for lite (om den ikke er den allerede). Så hvorfor bruke masse penger på å vedlikeholde og ”utbedre” et allerede aldrende kobbernett?

Der jeg kommer fra har hele bygda gått samme, samlet penger, underskrifter, og laget et budsjett med stor vekt på dugnad. Det som manglet var ca 1 million av staten eller fylkeskommunen da. Her var det også medregnet en stor kostnadsbit pr husstand. Men hva fikk vi av staten? Ingen ting!

Dette er snakk om flere ting, dårlig distriktspolitikk, satsing på teknologi som er aldrende og i det lange løp vil være en dårlig satsing.

Lenke til kommentar
Kobber nette er gammelt!

Og fiber har da mange flere muligheter enn bare bredbånd.

NTE leverer telefoni, tv og bredbånd allerede i dag, og har gjort det i en god stund.

Stemmer. Har en kamerat som jobber i NTE. Og han fortalte om disse planene allerede for et par år siden. De satser hardt på fiber og er storkunder hos Cisco. Det er det som nytter, ikke annenrangs DSL-teknologi som bare er en måte å få det eldgamle telefonnettet til å vare et par tiår lengre.

Lenke til kommentar

hmm, jeg ser visse har nevnt stamnettet. eller backbone om en vil ;)

mener å ha lest noe om at for å få hsdpa på plass så må linjene inn til mobilsentralene oppgraderes for å håndtere den økte hastigheten.

og en liten tanke angående ideen bak denne pengestøtten. det er ikke umulig at det ikke først og fremst er farten som politikerne vil til livs, men minutt/mengde priser. glem ikke at utenom dsl eller tilsvarende alltid tilkoblede linjer så er alternativet som oftest å betale etter bruk.

med andre ord, etter hvert som mer og mer av offentlige norge flytter over på nettet ("alt inn", "min side" osv) så kan dem ikke ha at folk vegrer seg mot å bruke disse i tilfelle dem blir sittende lenge og opparbeider seg en stor regning. og dette fordi nasjonen norge etter hvert krever at det blir gjort pr nett fordi da sparer nasjonen penger/ansatte.

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

en kan begynne å lure kor alle pengane som vi betaler i avgifter og skatter. Men, Norge er Norge. blir nok sånn så lenge vi har halvkommunister ved roret (min meining, og er ikkje meint for å starte diskusjon)

Så lenge Telenor som sitter i førerstolen, kjem også prisane til å vere sånn som dei er no. Syns det burde vere Staten som eiger alle linjene, slik at ADSL firmaer slepper å betale linje leige. da kan en redusere alle priser i alle ledd ganske kraftig. Telenor fortjener ikkje all den makta dei har

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...