MrUrge Skrevet 15. mai 2007 Del Skrevet 15. mai 2007 Er det lovlig å laste ned episoder av serier? Har hørt om noen som gjør det, men sett fra mine øyne burde det ikke være ulovlig, fordi det blir jo vist gratis på tv.. Ikke klikk mentalt bare fordi jeg spørr om det er lov eller ikke.. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 15. mai 2007 Del Skrevet 15. mai 2007 Gratis på TV, sier du? Ja, helt til du faktisk må betale lisens eller parabol/kabel-regninga di selv, så. Lenke til kommentar
MrUrge Skrevet 15. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2007 Ja ok da.. Men gratis for meg som bor hjemme.. Men er et lovlig eller ulovlig? Lenke til kommentar
Bamsebomsen Skrevet 15. mai 2007 Del Skrevet 15. mai 2007 Ja ok da.. Men gratis for meg som bor hjemme.. Men er et lovlig eller ulovlig? 8618326[/snapback] Det er copywrite på serier også, de lager jo DVD'er som inneholder alle serie episodene etterhvert. Så nei, det er desverre ikke det. Lenke til kommentar
MrUrge Skrevet 15. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2007 Ok, takk for svar.. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 I tillegg betaler vi når vi ser "gratis" kanaler som tv2 og TV3 og slike. Prisen vi betaler er reklame, og jeg synes det er altfor dyrt! Lenke til kommentar
Kieft Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Det burde være lovelig. Det er jo låv å ta opp programmer på vhs(?) og det er jo akuratt det samme du gjør når du legger serien på pcen. Eneste forskjellen er at det ikke er du som tar opp programmet, men en annen og han(/de) er så snill(e) at de deler det med deg siden du ikke gidder å ta det opp selv.. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Det burde være lovelig. Det er jo låv å ta opp programmer på vhs(?) og det er jo akuratt det samme du gjør når du legger serien på pcen. Eneste forskjellen er at det ikke er du som tar opp programmet, men en annen og han(/de) er så snill(e) at de deler det med deg siden du ikke gidder å ta det opp selv.. 8634381[/snapback] Så lenge det er noen som eier rettighetene til det du laster ned så er det brudd på rettighetene (som er beskyttet av lover i de fleste land i verden) med mindre annet er spesifisert av rettighetsinnehaver. Lenke til kommentar
Kieft Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Så lenge det er noen som eier rettighetene til det du laster ned så er det brudd på rettighetene (som er beskyttet av lover i de fleste land i verden) med mindre annet er spesifisert av rettighetsinnehaver. 8634506[/snapback] Vet at det er ulovelig, men alikevell. Det burde jo være lovelig så lenge det er lovelig å ta opp på vhs. Lenke til kommentar
Grievdus Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 er jo lovelig å ta det opp fra en dvd opptaker :S Lenke til kommentar
gorber Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Ja, det er lovlig å ta det opp fra en DVD-opptaker eller en VHS, men da har du allerede betalt prisen for å se programmet enten gjennom kabeltvavgiften, lisensen eller reklame. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Dessuten så har det seg slik at hvis du bruker bittorren og andre fildelingsprotokoller (HTTP og FTP er vel det eneste unntaket jeg kommer på) så laster man stortsett alltid opp noe til andre brukere, dermed bidrar man til å spre den aktuelle filen. Lenke til kommentar
The Norwegian Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Så lenge det er noen som eier rettighetene til det du laster ned så er det brudd på rettighetene (som er beskyttet av lover i de fleste land i verden) med mindre annet er spesifisert av rettighetsinnehaver. 8634506[/snapback] Vet at det er ulovelig, men alikevell. Det burde jo være lovelig så lenge det er lovelig å ta opp på vhs. 8634947[/snapback] Er en vesentlig forskjell. Det går under punktet om kopiering. Du kan ta backup (rip) av en dvd, men du kan ikke dele den eller laste ned, for da blir det ikke lovlig lengre. Det blir å ta en sikkerhetskopi for deg selv! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå