Gå til innhold

Selvmotsigelser, ekte, rett fra hebraisk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bare lurer på om det er noen som faktisk tror på røverhistorien om Adam og Eva, Noahs ark, det brennende treet eller landeplagene? Jeg kan skjønne at folk trodde på dette for lenge siden, da de var uvitendene og redde for større makter, men at folk den dag idag tror på historier som det? Come on, det skjønner jeg ærlig talt ikke. Å tro på Gud.. ja, jeg skal ikke si noe om det, men disse små historiene som står skrevet i den menneskeskrevne boka bibelen? I bibelen ble det skrevet en masse rare greier, men tror dere virkelig, helt seriøst, at noe av det der er Guds ord? Hvem har snakket med`Gud om jeg tør spørre? :whistle:

Lenke til kommentar
Jeg bare lurer på om det er noen som faktisk tror på røverhistorien om Adam og Eva, Noahs ark, det brennende treet eller landeplagene? Jeg kan skjønne at folk trodde på dette for lenge siden, da de var uvitendene og redde for større makter, men at folk den dag idag tror på historier som det? Come on, det skjønner jeg ærlig talt ikke. Å tro på Gud.. ja, jeg skal ikke si noe om det, men disse små historiene som står skrevet i den menneskeskrevne boka bibelen? I bibelen ble det skrevet en masse rare greier, men tror dere virkelig, helt seriøst, at noe av det der er Guds ord? Hvem har snakket med`Gud om jeg tør spørre?  :whistle:

8626567[/snapback]

Om man først tror på en allmektig Gud så hadde det vel ikke vært så vanskelig å tro på verken Adam og Eva, Noahs ark, brennende trær eller landeplager? Tenkt over "allmektig Gud" igjen. Nå kan jo vi aldri vite sikkert om dette er faktiske historier eller lignelser, men når det står såpass rett frem som det gjør så har jeg minst like stor grunn til å tro det er faktiske historier.

Lenke til kommentar

Som jeg skriver selv så tror jeg at det som står i Bibelen har skjedd slik det står, med mindre det står klart eller av andre grunner er naturlig å lese det som lignelser.

Men om andre kristne mener det kun er lignelser så kan jo ikke jeg på noen måte motbevise det, utenom å si meg uenig :)

Lenke til kommentar
Nå må du roe deg, me sjøl. Jeg tror heller ikke på bibelen, men det betyr ikke at jeg støtter selvmotsigelser som ikke er selvmotsigelser likevel.

8626428[/snapback]

Så støtt påstandene dine.

Niskivara har gått gjennom noen av disse. Her er flere:

Er det lov å skille seg?

5.mosebok 24:1-4:

Når en mann har tatt en kvinne til ekte, og han ikke bryr seg om henne lenger, fordi han har funnet noe ved henne som byr ham imot, kan han skrive et skilsmissebrev og gi henne og så sende henne bort fra sitt hus.  2 Sett nå at hun etter å ha flyttet fra ham går bort og gifter seg med en annen mann.  3 Hvis også han får uvilje mot henne og skriver et skilsmissebrev som han gir henne, og sender henne bort fra sitt hus, eller hvis han dør,  4 da kan ikke han som først skilte seg fra henne, ta henne til kone igjen etter at hun er blitt uren; for det er en styggedom for Herren.

Her sies det at en mann kan skille seg fra kona. Det står riktignok ikke noe om det er lov å gifte seg på nytt, men siden det ikke er noe forbud så antar vi det.

Markus 10:11-12:

Han sa til dem: «Den som skiller seg fra sin hustru og gifter seg med en annen, begår ekteskapsbrudd mot den første. 12 Og om en kvinne skiller seg fra sin mann og gifter seg med en annen, bryter hun ekteskapet.»

Her står det at den som gifter seg på nytt begår ekteskapsbrudd. Riktignok står det ingenting om å gifte seg på nytt i det forrige sitatet, men om det er lov med skillsmisse, hvordan kan det være ekteskapsbrudd? Dessuten er det å gifte seg på nytt tillatt ifølge femte mosebok.

Lukas 16:18:

18 Den som skiller seg fra sin hustru og gifter seg med en annen, begår ekteskapsbrudd. Og den som gifter seg med en fraskilt kvinne, bryter ekteskapet.

Enten har Jesus endret mening (hva? Gud endrer mening?) eller så har vi en selvmotsigelse.

Kan Jesus gjøre alt?

Matteus 28:18:

Da trådte Jesus fram og talte til dem: «Jeg har fått all makt i himmelen og på jorden. (...)»

Markus 6:5 (Jesus er på hjemstedet sitt):

Han kunne ikke gjøre noen mektig gjerning der; han bare la hendene på noen få syke og helbredet dem.

Den kristne må vise at det var logisk umulig å gjøre en mektig gjerning der, ellers er det en selvmotsigelse. Eventuelt må "all makt i himmelen og på jorden" ikke innbefatte å gjøre en mektig gjerning på sitt hjemsted, noe som unektelig ikke henger på greip.

Hvem drepte Goliat?

Første Samuelsbok 17:22-23:

22 David la sakene sine fra seg hos ham som hadde tilsyn med trenet. Så sprang han bort til fylkingen, fant brødrene sine og hilste på dem. 23 Mens han stod og snakket med dem, kom tvekjemperen, filisteren Goliat fra Gat, opp fra filisternes fylking og holdt den vanlige talen sin, så David hørte på.

Første Samuelsbok 17:50-51:

50 Slik vant David over filisteren med slynge og stein. Han felte filisteren og slo ham i hjel, enda han ikke hadde noe sverd i hånden. 51 David sprang bort til filisteren, tok sverdet hans og drog det ut av sliren og drepte ham. Så hogg han hodet av ham.

David.

Andre Samuelsbok 21:19:

19 Enda en gang kom det til slag med filisterne ved Gob. Elkanan, sønn av Ja’are-Orgim fra Betlehem, felte da Goliat fra Gat, som hadde et spydskaft så tykt som en vevbom.

Elkanan, sønn av Ja'are-Orgim fra Betlehem.

Enten så må David være lik Elkanan, eller så er det en selvmotsigelse.

Endret av Me sjøl
Lenke til kommentar
Dessuten er det å gifte seg på nytt tillatt ifølge femte mosebok.

Jamen er det virkelig det gamle testamentet som er gjeldende da? :) De gamle lovene er vi vel ferdige med. Vi lever ikke lenger under loven men under guds nåde. Og guds nåde er vel uendelig stor, så man kan bryte de gamle lovene så det monner etter seg.

Endret av Databamse
Lenke til kommentar
Det med Noah's ark er jo ikke bare selvmotsigende, men det er en helt tullerusk historie spør du meg.

Hvis vi ser på antall dyrearter i verden, som er 1.7 millioner, og han tok en hann og en hunn, det blir 3.4 millioner dyr, så kan man begynne å lure på hvordan noah fullførte dette. Ja jeg vet at mange er insekter, men likevel, mange insekter dør også av flom.

Hvor befant Noah seg da han begynte å sanke inn dyrene, svømte han over til australia for å hente de ekslusive dyreartene som lever der? Svømte han over til Amerika for å hente de ekslusive dyreartene som er der? Svømte han over til Afrika for å hente de ekslusive dyreartene som er der? Hvordan fikk han samlet dyrene? Det er meg et under.

Ikke nok med det, en elefant må ha 150 kg mat daglig, hvis flommen varte i 42 dager så må en hann og en hunn elefant ha tilsammen 300 kg mat daglig, som blir 300 x 42 = 12600 kg mat til bare TO elefanter, med andre ord 12.6 tonn mat bar han inn i arken bare for elefanten. Så har vi 3.4 millioner andre dyr som også skal ha mat, så han må ha vært ekstremt flink til å hente inn mat. Ikke nok med det, han må også sanke inn enorme mengder drikkevann.

Et annet spørsmål jeg stiller meg, altså: Enten må Noah ha vært verdens beste jeger eller tar jeg feil når han fanget inn geparden som løper i 120 km/t på flatmark? Hvordan fanget han flodhesten? Hvordan fanget han hyener, løvene, sjiraffer, sebra, gorilla, apekatter og alle livsfarlige villhunder? Han skal ha vært ekstremt dyktig.

Oppsummere: HVEM var Noah? Hvis vi skal se på alt det han foretok seg, så må han ha vært: Verdens beste jeger. Verdens beste dyrefanger. Verdens beste skipper. Verdens beste skipsbygger. En ekstremt god tømrer. En ekstremt god navigatør. Ekstrem planlegger. Verdens beste dyrepasser. Ekspert på ekskrement og all den livsfarlige giftgassen som kommer fra all dritten som dyra driter i båten, han må ha vært en god bonde som måkker ut møkk og piss til 3.4 millioner dyr på et daglig basis samtidig som han skal styre båten og navigere båten.

Jeg kunne sikkert nevnt tusen ting til med denne historien..

8618474[/snapback]

Det er jo ikke noe problem for en mann på nærmere 600 år må du da skjønne! DUH! :p

Lenke til kommentar
Gud er jo allmektig, så han fikk det nok til.

8618668[/snapback]

Jeg tror ikke det var noen storflom. Ifølge bibelen så trodde dem at jorden var flat. Det som er så moro med det, er at hvis en eller annen tufs fra bibelen, slik som f.eks Noah, seilte ut av kurs, vekk fra kysten, sånn at kyststripen forsvinner av synet, så tror han at jorden er oversvømt, siden han i utgangspunktet tror at jorden er flat :) Det var nok det som skjedde, at han kom ut av kurs vekk fra kysten, så trodde dem at jorden var oversvømt, men det som egentlig skjedde var bare at jorden var rund og at dem rett og slett ikke kunne se kysten pga det.

8618721[/snapback]

Myten om Noahs Ark er etter alt å dømme en kopi av eposet om Gilgamesh med små forandringer, Noahs Ark ble aldri bygget.

Lenke til kommentar
Dessuten er det å gifte seg på nytt tillatt ifølge femte mosebok.

Jamen er det virkelig det gamle testamentet som er gjeldende da? :) De gamle lovene er vi vel ferdige med. Vi lever ikke lenger under loven men under guds nåde. Og guds nåde er vel uendelig stor, så man kan bryte de gamle lovene så det monner etter seg.

8629097[/snapback]

Gud er allvitende, men skifter mening? Det henger ikke på greip.

Lenke til kommentar

At et allvitende vesen kan skifte mening er passe dumt. Den eneste forklaringen jeg kan komme på er at Gud er dum; han sitter på masse kunnskap, slik som noen autistiske saventer med superminne gjør, men han har ikke hjernekraft nok til å prosessere den. Det må være derfor han hele tiden skifter mening.

Lenke til kommentar

8629213[/snapback]

Han druknet hele kloden og skiftet mening angående dét, hvorfor skulle det ikke henge på greip?

8629274[/snapback]

Hvis gud er allvitende, ville han allerede før syndefloden ha visst at han kom til å ombestemme seg, og det visste han helt fra starten av. dvs, at gud ikke ombestemte seg. det var planen hans å slakte alle sammen...

Lenke til kommentar

8629213[/snapback]

Han druknet hele kloden og skiftet mening angående dét, hvorfor skulle det ikke henge på greip?

8629274[/snapback]

Hvis gud er allvitende, ville han allerede før syndefloden ha visst at han kom til å ombestemme seg, og det visste han helt fra starten av. dvs, at gud ikke ombestemte seg. det var planen hans å slakte alle sammen...

8629352[/snapback]

Guds planer om Jesus på korset var allerede lagt før vi ble skapt, skal vi tro skriften. Men dette er vanskelige greier, vi forstår ikke engang halvparten av hva som sies, så det blir dumt å spekulere i om gud er innhabil eller ikke.

Jeg vet hva du mener, men jeg tror likevel IKKE at det varp lanlagt å drukne alle sammen. Han angret jo det, og du vet selv hva du føler når du angrer; Jo når du angrer, så har du gjort noe uten å tenke særlig over hva du gjorde, så gud må ha vært sinnsyk i gjerningsøyeblikket :!:

Endret av Databamse
Lenke til kommentar
Guds planer om Jesus på korset var allerede lagt før vi ble skapt, skal vi tro skriften. Men dette er vanskelige greier, vi forstår ikke engang halvparten av hva som sies, så det blir dumt å spekulere i om gud er innhabil eller ikke.

Jeg vet hva du mener, men jeg tror likevel IKKE at det varp lanlagt å drukne alle sammen. Han angret jo det, og du vet selv hva du føler når du angrer; Jo når du angrer, så har du gjort noe uten å tenke særlig over hva du gjorde, så gud må ha vært sinnsyk i gjerningsøyeblikket  :!:

8629381[/snapback]

Hvis Gud angret, da er ikke gud allvitende.

hadde han vert allvitende, hadde han visst at han kom til å angre, og ikke gjort det.

Hvis gud da er allvitende, så er han bare en som har en merkelig fetisj for å drepe folk på mange forskjellige måter.

Jo flere han dreper på en gang, jo frakkere orgasme får han :p

Lenke til kommentar
Hvis Gud angret, da er ikke gud allvitende.

hadde han vert allvitende, hadde han visst at han kom til å angre, og ikke gjort det.

Hvis gud da er allvitende, så er han bare en som har en merkelig fetisj for å drepe folk på mange forskjellige måter.

Jo flere han dreper på en gang, jo frakkere orgasme får han :p

8629538[/snapback]

Nå har ikke jeg påstått det motsatte, jeg bare stilte et spørsmål i motsatt retning, jeg vil ikke forsvare noe jeg ikke har lyst engang å forsvare, så derfor legger jeg spørsmålet om hans allvitende fullstendig åpent. Når det er sagt, hvordan skal vi definere allvitende? En som vet hvordan man skal klare å knyte de mest moderne sko som kommer på markedet om tusen år, en som vet når sola slokner?

Kanskje han visste at han kom til å angre, han visste jo at han måtte sette noah til å bygge en båt lenge før han druknet verden. Og hvis gud kjente seg selv, så burde han ha visst om han kom til å angre eller ikke. :cool:

Lenke til kommentar
ikke sant.

Hvis vi sier han er allvitende, da må jo gud ha en fetish for å slakte folk...

8629632[/snapback]

Hvorfor kan han ikke ha en "fetish" for å elske mennesker, siden han gjør begge deler? Du velger det minst positive av disse to og gjør det mest negative gjeldende.

Lenke til kommentar
ikke sant.

Hvis vi sier han er allvitende, da må jo gud ha en fetish for å slakte folk...

8629632[/snapback]

Hvorfor kan han ikke ha en "fetish" for å elske mennesker, siden han gjør begge deler? Du velger det minst positive av disse to og gjør det mest negative gjeldende.

8629690[/snapback]

Han lager mennesker, for så å slakte de igjen. jeg syntes ikke det er så veldig snilt...

Men så har han jo skapt flere enn han har drept...

Gud er rar :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...