Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL's lave virkelige hastighet i forhold til den høye rekla


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skaffet meg telenor ADSL 704/128 kb/s for et par mnd siden, og skjønte fort at jeg ikke fikk de 704kb/s jeg trudde jeg skulle få. Men jeg fikk i stede en virkelige ADSL hastigheten på rundt 560kb/s. Noe som gjorde meg ganske irritert. Jeg begynte da å undersøke ”hvorfor det var sånn?” og fant det ut, men mine tanker gikk fort mot ISDN som skal ha en teoretisk hastighet på 64 kb/s, men du fikk jo aldri det (pga. At resten brukes til forskjellige andre ting), men her var aldri tapet mer en på ca 5-6kb/s så man tenkte ikke så mye på det da. I ADSL så er jo tapet mye mye større på ca 150kb/s:-(. Så jeg luerer derfor på om det er noen som kan forklare hva dette tapte går til, og om det i hele tatt ”er/burde være” lov å reklamere med 704kb/s når man ikke kan få det i de hele tatt. Uansett så synes jeg at vi må gjøre noe med dette tapet?? Er ikke akkurat moro å kjøpe en Ferarri til to mill, for så å ta en prøve tur der du finner ut at denne Ferarrien har like mange hestekrefter som en Lada.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

car1man, jeg tror du har misfortstått:

 

for det første:

 

8 kilobits = 1 kilobyte

 

64 kilobits = 8 kilobyte

 

Når han som begynte diskusjonen skrev sin hastighet, som var over 500 kilobit, virker det som om du trodde at han mente bytes, og da skrev du hva 704/8 er lik, alltså 88, og mente at han hadde bra hastighet, men det hadde han ikke, fordi at han hadde over 500 kilobits, det han betaler for er 700 kilobits, skjønner du?

 

hastighet singel linje isdn: 64 kilobits = 8 kiloBYTES, men dette lå man nærmest aldri på, men man lå faktisk på rundt 7,5 kiloBYTES noe som tilsvarer en overhead (hastighets tap pga protokoll-tap eller lignende) rundt -> 1/16, altså ca 6,25% av den "opprinnelige" hastigheten.

 

Men så har vi adsl da, med tcp/ip protokollen, hvorpå man skal beregne en overhead på 10%-15%, alltså noe som tilsvarer, i ditt tilfelle:

 

704/100 x 15 = 105,6

704/100 x 10 = 70,4

 

704 - (105,6+70,4)/2 = 615,9

704 - 176/2 = 615,9

 

Dette skal være gjennomsnittet blant 704/128 kbit adsl brukere ifra telenor, ut ifra DERES utsagn.

 

Og dette skal være med gode tcp/ip drivere. Jeg personlig ligger på ganske nøyaktig 600 kilobits, og jeg skal ha 704 kilobits (som tilsvarer 88kiloBYTES)

 

Og JA, jeg er skuffet, skuffet over at Telenor ikke har regnet med at den vanlige forbruker ikke tenker over slikt når de bestiller internett, de vil ha hastigheten på det dem kjøper, selv om de ikke har kunnskapene til å minske tapet. Og jeg synes også at Telenor, og andre selskaper skal fikse dette, ved å kanskje gi oss heller 10-15% mer, slik at alle opplever den hastigheten som det står i reklamen.

 

(Og en annen ting er at 704 kbit linjen er den med MINST overhead, virker det som, 1024/256 kbit linjen har vist ca 20% overhead, helt fryktelig synes jeg!!!)

 

Dette tilsvarer jo som om at man kjøper en bil, og det står at bilen har 200 hestekrefter. Men det som ikke står er at du må installere bedre reimer, og sånt for å i det hele tatt nærme deg 200 hestekrefter... skjønner? Eller at dette bare gjelder hver 13 gang du starter bilen, eller for eksempel at du må tute 4 ganger, gire 7 ganger, lese instruksjonsboken og åpne alle dører før den starter opp og gir 200 hestekrefter... helt tåpelig, ikke sant? :razz:

 

Eller at du kjøper 2 kilo mel, men får bare 2 kilo basis til å male mel, noe som igjen blir mindre enn 2 kilo ferdig mel, jaja, dette er USLE eksempler.

 

Allikevel, vi kan ei klandre Telenor, eller hvilken som helst annen operatør for dette, om vi, kundene bare hadde orientert med alle andre kundene om dette, kunne vi ha TVUNGET, ja jeg sa faktisk tvunget, operatørene til å skifte praksis.

 

Så hvorfor ikke klandre oss selv, istedet for Telenor.

 

Og, foresten, jeg vet at dette er en lang diskusjon, hvorpå mange fjortisster og drittunger kaster ut utsagn som -> Telenor suger, SDSL ifra Catch eier, bb vil jeg også ha, osv osv osv, så hvorfor ikke la oss glemme det denne gangen, kan vi ikke i stedet diskutere hvordan vi kan forandre dette?

 

Jaja, godt nytt år! :smile:

 

_________________

Abit KT7A

Duron 700mhz @ 960mhz (Taisol vifte)

640 megabyte 136mhz sdram

Geforce 3 TI 200 @ 245(core)/495(mem)

Terratec DMX Xfire 1024

80 gigabyte WD Caviar

Dual boot - Windows 98/Windows 2000 Pro

ADSL 1024/256 snart, har fortsatt 704/128 kbits linje, snufs :sad:

 

[ Denne Melding var redigert av: kjello2 på 2001-12-27 02:09 ]

Lenke til kommentar

Hei

Blir gjerne med på en diskusjon om hvordan ja...er ingen fjortis , men bråker kanskje like mye...er 40+

Dette med at telenor (og andre leverandører) ikke gir hva som loves er håpløst. De sier at det blir noe tap...OK det. Men si det da i reklamen...Og ikke minst...De greide å øke linjehastigheten når det var mange som klaga...stadig skriving på nettet , itavisen feks. JEg fikk øket min hastighet fra 278 til 329 etter dette , men det er jo fortsatt ikke nok i forhold til lovnaden.

Det er stadige noen som sier , også her på hardware, at det må bli noe tap..JEg ler det skal likevel være slik at jeg ser min "lovte" hastighet ..

 

Roger

[email protected] som stadig sender klagemail til Telenor etter testing av linja. UTEN Å FÅ SVAR.

Lenke til kommentar

Quote:


walestr skrev (2001-12-27 10:49):


Det er stadige noen som sier , også her på hardware, at det må bli noe tap..JEg ler det skal likevel være slik at jeg ser min "lovte" hastighet ..



 

Det som er problemet er at veldig mange bestiller adsl uten å vite at det ikke er en eneste adsl levrandør i norge som leverer med båndbreddegaranti så sant men ikke bestiller en bedriftsløsining som gjerne er intill dobelt så dyr som en vanlig privat løsning. (eksempel, se på prislistene hos Bluecom.no)

 

Jeg prøver på ingen måte å forsvare Telenor. Jeg synes de leverer et j****g dårlig produkt, men dersom de hadde lagt seg 830kbs (704+15% overhead) ville noen fått mer enn 704kbps fordi de har mindere enn 15% overhead, mens andre ville fått undet 704kbps fordi de ha mer enn 15% overhead. Unasett ville det garantert også her blitt syting fordi alle ikke får nøyaktig samme hastighet.

 

Problemert slik som jeg ser det er prisen. Hadde man betalt omtrent halparten hadde man kanskje gitt litt blanke i ate det er litt forskjell på hva folk får.

Lenke til kommentar

Sitter på en 704/128 Kbps linje fra Telenor. Tidligere viste målinger på itavisen og online en nedlastningshastiget ganske stabilt mellom 590 og 600 Kbps. Etter mitt syn, ikke det jeg betaler for og det Telenor har reklamert med.

 

Men etter at Telenor har startet med "juletilbudet" sitt har jeg ved jevnlige målinger i hele desember ligget i området 500-550 Kbps. Dette skyldes nok ikke at "overheaden" har økt, tror heller at det har sammenheng med flere kunder. Og jeg får enda mindre av det jeg betaler for.. :sad:

Lenke til kommentar

Virker som om Nextgentel ikke har så store problemer som Telenor har med å levere? Har selv 1024/512 linje fra Nextgentel og så langt så (avhengig av hvor jeg henter ned filer fra) har jeg hatt en jevn overføring på ca 115kb/s noe som ikke er så ille akkurat (på 1mbit).

 

Ellers så vet jeg ikke hvor pålitelig testen til itavisen.no er; hver gang jeg tester linja min på den påstår den at jeg har ca 5000kbit i overføringshastighet ?

 

Jaja... kjapt nok uansett i alle fall :smile:

 

-Cefwyn-

Lenke til kommentar

Jeg har 704/128kbps linja til Telenor og høyeste jeg har fått på itavisen er 598kbps. Ellers opplever jeg aldri hastighet over ca. 75 kB/s. Mine kompiser har 640 linja til Nexgentel og de får stabilt 600kbps, noen ganger over..

 

Det jeg har hørt er at Nexgentel skrudde opp hastigheten til sine adsl kunder da de så at folk var misfornøyd. Jeg har flere ganger klaget til Telenor etter jeg hørte at folk fikk sin hastighet skrudd opp, men blir alltid bedt om å pinge hit og trace der. Hver gang jeg gjør det hører jeg ikke noe mer fra de. Har noen her fått sin hastighet forbedret?

 

Slik jeg ser det skifter jeg til Nexgentel pronto når bindingstiden går ut i mai. Dette fordi hos nexgentel får du bedre hastighet ned samt opp, og dette til en billigere penge. I tillegg har de bedre kundeservice.

 

Tror målgruppa til Telenors adsl satsing er familier, "gamlinger" og andre folk som gir f, eller ikke vet, at de får mindre enn hva de betaler for. Tipper de ikke bryr seg om noen av oss skriker litt høyt..

Lenke til kommentar

Jeg har 384128 linje fra Telenor. på itavisen.no får jeg rundt 280kbps.... men på download ligger jeg på 42-43 kb sekundet og noen ganger 46-47.... på en 384kbps-linje skal man jo ha 48kb sekundet i dl.. (uten å regne med ting som kan sakke ned litt, som den kontrollinformasjonen som Telenor sender) hvorfor får jeg 270kbps på itavisen når jeg har 42kb i dl (som tilsvarer 336kbps??

Lenke til kommentar

Jeg vil komme med mine erfaringer når det gjelder hastigheter på ADSL: Jeg hadde først NGT Bravo (640 ned 384 ut) På raske servere lastet jeg ned filer på rundt 68-70 kbytes/s.. hastighet ut har jeg ikke fulgt med på men jeg mener det var omtrent det jeg var lovet.. Så fikk jeg tilbud om Delta tilknytning via Universitetet i Bergen..(2mbit inn 640kbit ut) Og her fikk jeg beviset på hvor god(?) nettet til NGT er: jeg lastet ned Mandrake linux distr. fra uninet.no og fikk max 130Kbytes/s!!! Jeg klarte ikke å maxe inn... For å sjekke om linjen var "handikappet" startet jeg en nedlastning fra et annet sted i norge.. Etter en stund lå hver DL på rundt 100kbytes/s hver.... Men den VPN løsningen til UIB stinker... JEg mister ofte forbindelsen som jeg gjorde med modem så nå er det tilbake til gode gamle NGT Bravo tilknytningen som var alltid tilgjengelig! Jeg kjørte ping script på linux serveren min i lange tider og aldri hadde den "nedetid".. Pinget 3 store servere med 1/2 times intervall.. Etter 3 måneder stoppet jeg scriptet uten at linjen hadde vært nede! Og det kuleste med hele NGT løsningen er hvor enkelt det er... Jeg har brukt support til NGT i forbindelse med denne UIB affæren og jeg må si til nå har ikke noe skuffet meg..(bortsett fra selve UIB tilknytningen som jeg ikke syntes holdt mål, kan ikke ha server heller på UIB tilknytningen, noe jeg kan med Bravo tilknytningen) Håper noen hadde nytte av dette? PS: er det noen som har tegnet isdn abbo. bare for å få billigere telehor adsl abbo? et godt eksempel på mafia metoder...

Lenke til kommentar

Er enig med alle her at når man har kjøpt en vare skal man forvente at den blir levert. Men er det ikke slik at om trafikken på nettet er stor vil hastigheten synke og visa vers? Når jeg er på nettet om natten og besøker servere som er i Europa er hastigenten høy - ikke hundre prosent 704 Kb, men så nært at det kan godtaes. Dagtid suger hastigenten noe forferdelig. Om en person men 1024 Kbit kopler seg opp mot min FTP med 128 kbit ut, kan han ikke forvente 1024 Kbit ned. Tilbud og etterspørsel. Er det ti tusen mennesker som logger seg på en spillserver blir det problem om serveren ikke har stor nok linje til å mate de sultne ülvene (Planetarion). Konklusjon min er at man i ytterst få tilfeller vil få hastigheten man betaler for på grunn av den konstante bruken av nettet. Hadde jeg vært det eneste mennesket i verden som hadde tilgang til internet ville det vært noe annet. Om det hadde vært gøy er en helt annen ting...

Lenke til kommentar
Gjest mafister

jeg har 704/128 kbps linjen fra telenor og skjønner ikke hva dere klager på. jeg får mellom 70-72 kbpd når jeg laster ned fra nettet. i kazaa blir det verre, der oppnår jeg jeg max 65 kbps hvis jeg har flaks. men det kommer jo av at man må finne en fil som mange brukere deler, for da kan man oppnå det man kan få i dl.

 

men telenor er forsatt telehor/stjelenor/telenor

kjært barn har mange navn

:grin:

Lenke til kommentar

jeg skjønner ikke hvorfor telenor ikke får ut fingra.. folk betaler dyre dommer for dritt linjer, ikke får vi det vi er lova heller, jeg sitter på en nextgentel 640 linje, jeg skal i teorien ha 80kb inn og 48 ut.. men nei da, her sitter vi med 65 inn å 40 ut.. hvorfor kan dem ikke gjøre sånn at vi som kunder/forbruker får det vi betaler for ?

 

Tenke på sånn som det er i japen eller hvor det nå er, privat personer betaler nesten "ingenting" for en 150Mbit's linje inn til eget hus, her betaler vi 700 til 1000 kroner på 1 Mbit.. dette er noe jeg ikke synes er riktig..

 

Bor ikke vi i ren rike oljestaten Norge da ? vi som er så rike, burde jo ha orntli internet tilgang, men akk nei, det har vi dog ikke.. gir meg over jeg..

 

Jeg er nok en slags entusiast, kjører my FTP server o.l, har ikke mye penger, derfor går det i nextgentel.. .. uansett, fiber til folket.. billigere og raskere linjer, = glade kunder som da igjen gledlig betaler for det de skal ha..

 

 

Housey

Lenke til kommentar

Hei igjen

En her spør om noen har fått forbedret sin linje...JEg har det ..den var på 278 og na leser jeg opp til 329. Greit nok at dette ikke er en sen linje for surfing og nedlastingen tar kasnkej noen minutter lengre...som jeg sikkert har tid til. MEN jeg har bestilt en linjespeed på 384...og da så!

 

Det syntes som om at telenor ikke tar hensyn til hver og en av oss , men når ITavisen skrev om deres håpløse fart ....da ble det gjort noe. Det viser seg da at vi som er telenorkunder..Må få de store mediene til å skrive om hvor dårlig farten/(linjene deres er.

Det at vi får enda dårligere fart når telenor selger ab. på tilbud gjør det jo til et nytt poeng for mediene.

Test linjene og klag til telenor.....

 

Roger

[email protected] med bindetid!!

Lenke til kommentar

jeg har nexgentel abbonemang 640/osv men kjørte ett patch fra pcpitstop.com so økte datapakke utsendinga på maskinen eller no? for å få høyere hastighet på adsl-abbonemanget jeg har og her er resultatet=

 

ITavisen.no speedometer resultat:

 

IP-adressen 213.145.180.34 lastet ned 977621 Bytes

på 3.68 sekunder.

 

Nedlastingshastighet: 2125 kbit/s.

 

(23/9/01: Utregningen er nå endret, 1kb = 1000b, ikke 1024

Hastigheter blir derfor nå 2,4% bedre, som er mer korrekt)

så allt jeg kan si er at jeg har en hastighet som er 3 ganger høyere enn hva jeg skulle hatt??? ikke har jeg tenkt å klage men det er deilig å ikke ha blitt lurt for en gangs skyld

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...