Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøpsloven; russekort fra Stokke trykk.

Jooakim

Anbefalte innlegg

En kompis av meg kjøpte russekort fra Stokke Trykk. Han bestilte de 25. april, men når han så han russ.no også solgte russekort, bestilte habn fra de dagen etter (26. april(). Han sendte derfor en mail tik [email protected] og [email protected], hvor han skrev at han ville avbestille. I dag fikk han russekortene, samt en regning på 250,-. Hvordan gjelder kjøpsloven her? som dere ser, så er det veldig lett å bestille ( http://www.stokketrykk.no/bestill_online ), og det er jo egentlig et heltidiotisk system som verken krever innlogging eller visa-kort-informasjon.

Beklager om det er noen skrvegeil, men jeg skriver med en hånd, da jeg brakk håndleddet i dag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke noe problem. Kjøp utenfor ordinært salgssted slik som internett, gir deg angrefrist på 2 uker.

Følger det ikke med informasjon om angrefristen, utvides denne tiden ganske mye

8618432[/snapback]

Men her er det jo da snakk om noe som er tilvirket og ikke en standard salgsvare. Dog kom jo de kortene såpass sent at en kan si at hensikten med kortene er nærmest borte da russetiden er ferdig 48 timer ca(?)

Jeg vil si han ikke er bundet av avtalen ettersom det ble avbestilt og kortene kom veldig sent.

edit; SOL79 var før meg, men jeg fikk bekreftet mine tanker =)

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Ikke noe problem. Kjøp utenfor ordinært salgssted slik som internett, gir deg angrefrist på 2 uker.

Følger det ikke med informasjon om angrefristen, utvides denne tiden ganske mye

8618432[/snapback]

Hei :hmm:

Jeg er ikke så sikker på det. Dette er et tilvirkingskjøp og har hjemmel i Angrerettslovens §11 2.ledd. Se nedenunder.

§ 11. Rett til å gå fra avtalen (angrerett)

Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til selgeren etter § 13 innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Ved fjernsalg løper fristen uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt.

For varer som skal tilvirkes eller tilpasses spesielt for forbrukeren løper fristen ved annet fjernsalg enn telefonsalg fra de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Fristen løper likevel ut senest 3 måneder etter at avtalen ble inngått.

Her henviser loven til kap. 3 som omhandler opplysningsplikt før avtaleinngåelse, og det er denne opplysningsplikten som er grunnlaget for en eventuell avbestilling. Jeg har saumfart trykkeriet sin hjemmeside og kan ikke se at de har oppgitt noen frister i det hele tatt og det er litt rart, tatt i betraktning at de selger spesialtilvirkede varer. Hvis det ikke er opplyst om slike frister, vil jeg anta at 3 måneders-fristen kan gjøres gjeldende (se §11 2. ledd siste punktum) :)

Endret av Gaidaros
Lenke til kommentar

Jeg savner noe håndfaste referanser fra de som har svart over meg. Slike svar gir ikke grunnlaget for trådstarters kompis å ha velbegrunnede krav mot selger.

Først av alt må jeg påpeke at det ikke er kjøpsloven som regulerer dette kjøpet som trådstarter spør om. For forbrukerkjøp gjelder forbrukerkjøpsloven. I tillegg er kjøpet dekket av angrerettloven pga. fjernsalg. Jeg forutsetter her at kjøpet er foretatt av en forbruker og ikke en bedrift.

Jeg vil anbefale at kompisen til trådstarter i utgangspunktet gjør gjeldene forbrukerkjøpsloven da dette er bedre økonomisk dersom han får gjennomslag for sine argumenter. Jeg skal forklare dette nedenfor.

Forbrukerkjøpsloven

Først må det dokumenteres at forbrukerkjøpsloven også gjelder ting som blir laget etter bestillingen og dette finner man i §2, punkt a).

§ 2. Lovens anvendelse i noen særlige forhold

Loven gjelder for

a) bestilling av ting som skal tilvirkes (tilvirkningskjøp)

Nå når vi vet at loven gjelder for denne type kjøp kan vi gå videre å se på hvilke rettigheter forbruker har ved avbestilling før levering. Jeg forutsetter at avbestillingen ble gjort dagen etter at bestillingen ble foretatt. I et slikt tilfelle vil jeg anta at produksjonen av kortene ikke var påbegynt. I lovens §41 er avbestilling før levering regulert.

§ 41. Avbestilling før levering

Avbestiller forbrukeren tingen før levering, kan selgeren ikke fastholde kjøpet og kreve betaling. Hvis ikke noe annet følger av avtalen, kan selgeren i stedet kreve erstatning for tap som er en følge av avbestillingen.

Partene kan avtale en normalerstatning ved avbestilling (avbestillingsgebyr). Normalerstatningen kan ikke settes høyere enn det erstatning etter kapittel 11 normalt kan forventes å utgjøre.

Hvis det ikke er avtalt avbestillingsgebyr, utmåles erstatningen etter reglene i kapittel 11.

I og med at kjøpet ble avbestillt før tilvirkningen fant sted skulle ikke selger produsert kortene og jeg mener at bedriften må dekke de kostnader som er påløpt etter dette tidspunkt selv. Som det står i sitatet rett over her kan selger kreve et avbestillingsgebyr, og om de ikke har et fast gebyr for slikt skal dette utmåles etter kapittel 11, §52.

§ 52. Erstatningens omfang

Erstatning for kontraktsbrudd fra den ene parts side skal svare til det økonomiske tapet, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den annen part er påført ved kontraktsbruddet. Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av kontraktsbruddet.

Dersom mine antakelser er rett bør en kunne argumentere for at forbruker kun skal betale den tapte fortjenesten i gebyr. Dette fordi det ikke hadde påløpt noen kostnader ved produksjonen da avbestillingen fant sted.

Angrerettloven

Dersom en ikke ønsker å benytte seg av forbrukerkjøpsloven kan man gjøre angrerettloven gjeldende dersom den totale summen for vare + omkostninger er over 300 kr. Dvs. det er definert i §2 at kjøpt under 300 kr. er untatt fra loven.

§ 2. Unntak fra lovens virkeområde

Loven gjelder ikke for:

b) salg utenfor fast utsalgssted når den samlede kontraktssummen inkludert frakt- og tilleggskostnader som forbrukeren skal betale er under kr 300

Du sier at kompisen din har en regning på 250 kr. så jeg er redd for at kjøpet går under dette unntaket og at han bare har forbrukerkjøpsloven å støtte seg på. Dersom jeg tar feil er kjøpers rett til å angre definert i starten av kapittel 4.

§ 11. Rett til å gå fra avtalen (angrerett)

Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til selgeren etter § 13 innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Ved fjernsalg løper fristen uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt.

For varer som skal tilvirkes eller tilpasses spesielt for forbrukeren løper fristen ved annet fjernsalg enn telefonsalg fra de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Fristen løper likevel ut senest 3 måneder etter at avtalen ble inngått.

Som dere ser sier 2. avsnitt noe om spesielle hensyn ved varer som skal tilvirkes, og i dette tilfellet løper angrefristen fra ordrebekreftelsen er mottatt.

Ved bruk av angreretten ved tilvirkningskjøp kan selger kreve oppgjør for de ressurser som er lagt i produktet. Materialer og lønn antar jeg er helt vanlig.

§ 16. Oppgjør ved tilvirkningskjøp m.v.

Ved annet fjernsalg enn telefonsalg av varer som skal tilvirkes eller tilpasses spesielt for forbrukeren kan det avtales at tilvirkningen eller tilpassingen påbegynnes før angrefristen løper ut, med den virkning at forbrukeren ved bruk av angreretten betaler for utført arbeid og medgåtte materialer.

Slik påbegynnelse skal avtales særskilt. Påbegynnelse kan ikke skje før selgeren har gitt de opplysninger som kreves etter kapittel 3 på foreskreven måte.

Konklusjon

Jeg er veldig usikker på om angrerettloven i hele tatt kan brukes i dette tilfellet da verdien er såpass lav, men det kan sikkert noen jurister komme med bedre svar på. Ved diskusjon av avbestilling før levering ihht. forbrukerkjøpsloven og det at kortene aldri skulle vært produsert kan en sikkert komme til en løsning dersom bedriften innser at det er de som har gjort feil. Kjøper kan uansett være nødt å betale noe i gebyrer.

Summen der er snakk om er så liten at det er opp til trådstarters kompis å avgjøre hvor mye tid han gidder å bruke på dette. Om han blir sittende i f.eks. 5 timer til sammen for å spare 250 kr. er det kun 50 kr timen. Når kjøper tar kontakt med firmaet så prøv å legg merke til samarbeidsviljen til bedriften. Dersom de setter seg på bakbena er det vel egentlig best å bare betale de 250 kronene, kaste bort russekortene på småunger og heller bruke tiden sin på noe mer givende enn å krangle om småbeløp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...