Gå til innhold

Hjelp, harddisken er død!

Anbefalte innlegg

Dette var en kjempe flott artikkel ... Spørsmål til dere som bruker Getdataback, lasta dere den ned eller kjøpt dere det ? Link gjerne takk... to av mine disker røyk på søndagen... har prøve det meste... men har selv prøvd getdataback, men var bare trial, så jeg fikk ikke kopiert nokka før det kom opp sånn vindu der det sto, you have to buy the liscens... osv... men en link til der dere fant Getdataback, hadde vært kjempe flott...

Mvh LeeZarD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kommer det en/et oppfølgende test/detektivarbeide med kritikk (i en ny artikkel) om hva enkelte program kan hjelpe med, og hva de ikke klarer å få til Jørgen "enden" Fundingsrud ?

8619446[/snapback]

Uff, der satt du meg mot veggen. Jeg har egentlig puslet med denne saken i et års tid, så hvis jeg skulle driste meg på en oppfølger så kan ikke garantere at det ikke tar like lang tid :wee: Dette er egentlig litt utenfor kjerneområdet mitt, men jeg jobber jo med dette også i den andre jobben, og variasjon er bra :)

Dette stusset jeg litt over. Her er det vel et par faktafeil? Først og fremst, en sektor er normalt 512byte på dagens harddisker (wikipedia), og for det andre er normal cluster size eller blokkstørrelse 4kB ved NTFS og den kan være mellom 512byte (eller sektorstørrelsen) og opptil 64kB hvis jeg ikke husker helt feil.

8619568[/snapback]

Der tok du meg. Dette er rå kopiering fra en gammel artikkel (link nederst i faktaboksen). Jeg tror jeg er enig i default blokkstørrelse i NTFS ja, så jeg redigerer litt så faktaboksen faktisk inneholder fakta :)

Dette var en kjempe flott artikkel ... Spørsmål til dere som bruker Getdataback, lasta dere den ned eller kjøpt dere det ? Link gjerne takk... to av mine disker røyk på søndagen... har prøve det meste... men har selv prøvd getdataback, men var bare trial, så jeg fikk ikke kopiert nokka før det kom opp sånn vindu der det sto, you have to buy the liscens... osv... men en link til der dere fant Getdataback, hadde vært kjempe flott...

Mvh LeeZarD

8620281[/snapback]

Uh, du har lest retningslinjene angående piratkopiering? Vi liker ikke slikt på forumet, så jeg tviler på at noen kommer til å poste en link til et sted å laste ned ;) GetDataBack koster vel uansett bare lommerusk - i alle fall i forhold til nytteverdi og eventuell kostnad ved en datarekonstruksjon. Det er absolutt verdt pengene!
Lenke til kommentar
Har hørt at å fryse en disk med mekanisk feil i ett døgn kan få meltallet til å trekke seg såpass sammen at disken mirakuløst får liv igjen i noen minutter?

8618175[/snapback]

Er det ikke i 25 min den skal frysest?

8621840[/snapback]

Det er ikke en pizza. Bare temperaturen blir riktig så starter den nok. Man trenger ikke la den ligge i fryseren et helt døgn før den blir skikkelig kald.

Lenke til kommentar

Her så er det mer: "Ikke skriv over den hardisken, da vil du ikke kunne få det tilbake!",

mens på sikker sletting: "Du må skrive over minst 7 ganger for at data skal bli helt borte."

Får å si det sånn, så sier IBAS de aldri har greid å rekonstruere data som er

blitt overskrevet. Så ved en overskriving så er du fortapt/sikker.

Det IBAS derimot sier, er at det viktige er hva du sletter ikke hvordan.

For det kan ligge igjen grums her og der...

Endret av victoryseieren
Lenke til kommentar

bruker selv ddrescue på en disk akkurat nå. det har brukt 15 dager på å "gå over" 30 GB (av totalt 60)... det har redda ca 20 GB, og leser nå i ca 15 kb/s. men jeg tror ikke det er selve disken det er noe galt med egentlig. det virker som om det er elektronikken som monger seg. for hver gang jeg starter ddrescue suser den avgårde i ca 10-15 MB/s... :S

Disken var forresten fra en 12" PB, og jeg skulle akkurat til å ta backup når den krasja :/ var en del bilder og to videoprosjekter på den som ikke jeg har lyst til å starte på scratch fra, men nå har jeg gitt opp å redde alt fra disken uansett. Nå lar jeg den bli ferdig kun for å se hvor mye jeg faktisk redda.

har også prøvd med dd og dd_rescue men det var ddrescue som fungerte best (selv om jeg ikke har fått til reverse copying, tror ikke det er integrert i programmet)

Ellers vil jeg såklart anbefale TestDisk, det har redda meg i mange tilfeller (og det var disse folka fra cgsecurity som anbefalte ddrescue på sidene deres).

GetDataBack NTFS har også redda meg et par ganger :) (men det er treigt! kjør testdisk først for å se om det hjelper :) )

Lenke til kommentar

Syntes denne biten ble litt forvirrende:

Når en død sektor oppdages av den interne logikken, flyttes umiddelbart dataene i sektoren til en ny sektor. Harddiskens filtabell oppdateres slik at sektoren markeres som død og filplassseringen oppdateres. Problemet er at operativsystemets filsystem ikke blir oppdatert på samme måte.

Hvis disken selv flytter en sektor så er det helt usynlig for operativsystemet. OS spør bare om data fra et bestemt sektornummer (LBA), dette nummeret vil ikke forandre seg selv om den fysiske lokasjonen på diskplaten forandres.

Det er i tillegg en mekanisme i filsystemet som holder styr på dårlige sektorer. Chkdsk kan oppdatere en tabell over defekte sektorer som OS skal holde seg unna.

Hvis man har fått defekte sektorer i filsystemet (som chkdsk rapporterer) så hjelper det ikke å formatere på nytt. Men man kan kjøre et diagnoseprogram fra diskprodusenten som skriver til alle sektorene (sletter hele disken). Da vil dårlige sektorer bli luket bort av disken selv. Når man så lager ny partisjon og formaterer så er det ingen defekte sektorer i filsystemet.

Lenke til kommentar

Kjerringa klagde fælt her om dagen over at maskina hennes til tider hang seg helt opp.

Jeg kjørte en chkdsk /f som resulterte i BSOD-loop ved boot. Jeg skrudde ut disken og satte den inn i et USB-kabinett og fyrte opp Get Data Back. Jeg hadde brukt programmet før med stort hell og var overhodet ikke redd for at dokumenter og bilder skulle være tapt for alltid. Mine bedre halvdel delte ikke min stoiske ro for å si det mildt..

Get Data Back reddet filene og forholdet :)

Kanskje hun vil begynne å bruke minnepinnen jeg ga henne til å dobbeltlagre oppgavene hun skriver i fremtiden..?

Lenke til kommentar

Jeg får av og til BSOD med noe nv_sata (nvidia sata kontrolleren/driveren). Når jeg restarter maskinen så finner den harddisken men den klarer ikke laste os. Står noe sånn som "unable to load os" elns. Da må jeg opp med kabinettet, fikle litt i ledningene til denne harddisken, så skrue på pc'en og da funker den. Merkelig problem, virker som en løs kontakt. Men det skjer ikke på de 9 andre hardiskene jeg har i det samme midi-kabinettet. Dette er Raptor 74 GB som jeg bruker til os btw, så ingenting som jeg er redd for å miste på den. Syns det er merkelig uansett, for den finner harddisken i bios, men klarer ikke lese fra den.

Lenke til kommentar
Det er i tillegg en mekanisme i filsystemet som holder styr på dårlige sektorer. Chkdsk kan oppdatere en tabell over defekte sektorer som OS skal holde seg unna.

Hvis man har fått defekte sektorer i filsystemet (som chkdsk rapporterer) så hjelper det ikke å formatere på nytt. Men man kan kjøre et diagnoseprogram fra diskprodusenten som skriver til alle sektorene (sletter hele disken). Da vil dårlige sektorer bli luket bort av disken selv. Når man så lager ny partisjon og formaterer så er det ingen defekte sektorer i filsystemet.

8623987[/snapback]

Den mekanismen i filsystemet har en øvre grense for hvor mange registreringer den kan ha for feil på harddisken. Hvis det er en ordentlig gammel harddisk og den får veldig mye "Bad blocks" så er det faktisk mulig å fylle det registeret opp. Dersom det er fullt blir disken ubrukelig, tror jeg. Jeg mener du kan vekke til live disse "Bad blocks" med en "low level format" av harddisken, men det er ikke å anbefale å vekke til live slike dårlige lokasjoner på harddisken.

Dersom du kjører verktøyet (som tidligere nevnt) SpinRite "jevnlig nok" (definisjonsspørsmål), så kan du komme slike "feller" som ligger på harddisken din, i forkjøpet. I overgangen mellom fullt fungerene lagringspunkt på harddisken din og til det blir dødt, så er det mulig for SpinRite å kjenne dette. Metoden som blir brukt er å skrive om og om igjen en stund på lagringspunktet som en analysemetode. Dataene hentes først ut fra stedet, og er du heldig får du hentet "det" ut før SpinRite skriver til den "markeringsmekanismen" (som forteller harddisken at den skal styre unna for framtiden).

Nå referer jeg til MS-DOS alderen igjen:

Scandisk var et verktøy (kommando), som sørget for å skrive "Bad blocks" inn i det omtalte registeret. Men Scandisk var kun i stand til å søke etter feil på harddisken, men ikke i stand til å redde data fra dårlige sektorer. Den dumpet det den kunne redde fra de friske sektorene, og da ble det garantert huller/mangler i dataene dersom dataene lå strødd over et sted som Scandisk under sitt søk markerte som "Bad block".

En skal ikke glemme MS-DOS verktøyet Scandisk sånn helt, for FAT benyttes ennå, og såvidt meg bekjent så finnes det ingen filsystemer som kan arbeide med svake punkter på harddisken på den måten SpinRite gjør dette. Derfor er FAT filsystemet et høyst aktuellt eksempel selv nå i 2007, selv om det er det filsystemet som ble benyttet av MS-DOS, Windows 3.x. og litt på Win9x. En type FAT benyttes fremdeles i flashminne og minnepenner den dag i dag.

Endret av G
Lenke til kommentar
...Jeg mener du kan vekke til live disse "Bad blocks" med en "low level format" av harddisken ...

8625580[/snapback]

Det er en slik "low level format" jeg er inne på. Det går bare ut på å skrive null til alle sektorer.

Når da dårlige sektorer forsvinner så tolker jeg det slik at disken selv har fjernet dem, ikke at de er 'vekket til live'.

Vi snakker nå om dagens generasjon av disker. Det var nok ikke slik før i tiden.

De tidligste diskene kom med en lapp som listet alle dårlige sektorer, så kunne man manuellt legge dette inn i OS. Verden går heldigvis framover.

Lenke til kommentar
Ganske mye styr med endel av metodene, personlig synes jeg det er vesentlig enklere og tryggere å kjøre backup :) Om det er fysiske feil så er man på tynn is, selv om kreative metoder potensielt kan redde deg.

AtW

8627403[/snapback]

Så du ikke at jeg skrev at backup er for pingler? :wee:

Har sett folk som nesten har vært på gråten når de har kommet inn til oss med harddisker med 4-5.000 bilder som er død...

Lenke til kommentar
Har hørt at å fryse en disk med mekanisk feil i ett døgn kan få meltallet til å trekke seg såpass sammen at disken mirakuløst får liv igjen i noen minutter?

8618175[/snapback]

Får bare henge meg på resten her og bekrefte at det virker (i enkelte tilfeller) Jeg frøs den ned en time eller to i en plastpose, så var det bare å plugge i, å fyre i gang. Måtte gjenta prosessen et par ganger før jeg hadde fått ut alle viktige data :)

Lenke til kommentar

Min erfaring er at harddisker er ganske robuste. De tåler og bli åpnet i ett vanlig rom, ett lite støvfnugg vil ikke ødelegge data.

Har fikset to bærbardisker ved og åpne de og smøre navet og spinne diskene rundt. Tror det var forseglingen rundt navet som var ødelagt slik at det har tørket ut og disken har "kilt" seg.

Neste gang skal jeg prøve og fryse de ned først.

Ove B-)

Lenke til kommentar

Aiai, nå har OS disken min med bilder og dokumenter tatt kvelden uten forvarsel. Vel den er ikke helt død, men den klarer ikke starte windows. Den finner den i bios, holder på å starte windows, men maskinen rebooter seg når windowslogoen skal gå på - og sånn looper den :(

Noen som vet hva det kan være?

Lenke til kommentar
Aiai, nå har OS disken min med bilder og dokumenter tatt kvelden uten forvarsel. Vel den er ikke helt død, men den klarer ikke starte windows. Den finner den i bios, holder på å starte windows, men maskinen rebooter seg når windowslogoen skal gå på - og sånn looper den :(

Noen som vet hva det kan være?

8646043[/snapback]

Det er nesten garantert et softwareproblem!

Lenke til kommentar

RIP: En av mulighetene er at du kan ha fått deg virus.

Har du prøvd å trykke F8 tidlig i starten en del ganger inntil du havner i en meny? Der kan du gå tilbake til "siste gode .." pluss at du kan gå inn i Safe Mode og gjøre en del saker.

Lenke til kommentar

Tingen er den at jeg kommer ikke så langt. Kommer ikke inn i safemode - kunne ikke engang boote i wincd engang.

Men tok ut 2 av rambrikkene, og fikk installert windows på en annen disk - men den gamle disken er fortsatt trøblette.

Så håper bare jeg får no liv i den, er jo 5000 bilder jeg kommer til å savne hvis ikke :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...