Gå til innhold

Hjelp, harddisken er død!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil anbefale de som ikke har hatt diskkrasj ennå, men finner korrupte data til å vurdere et produkt ved navn SpinRite 6.0

Du kan også ha nytte av programmet dersom harddisken din nå tilsynelatende er helt frisk. Forklaring nederst her:

http://www.grc.com/sr/spinrite.htm

( http://grc.com )

Omtale (engelsk):

http://www.kickstartnews.com/reviews/utili...pinrite_v6.html

Programmet SpinRite hevder å kunne redde ut data og lagre de på ett annet sted på samme harddisk, for så å markere området som har skade som uleselig i filtabellen. Hvis dataene i det hele tatt lar seg lese ut, så burde dette programmet kunne benyttes som verktøy før du så kopierer dataene over til ny harddisk som er mer pålitelig. Hovedpoenget med programmet er at du kan kjøre det før du mister dataene. Kremt, kremt - det tar kanskje mer enn et halvt døgn på en 80 Gigabyte S-ATA harddisk (det er 5 nivåer å skanne med).

Programmet arbeider langsomt fordi det jobber på en måte som her beskrevet:

Leser dataene, skriver forskjellige ting til akkurat det stedet på harddisken som den leste litt data fra. Skriver og skriver en del ganger til samme punkt på harddisken. Programmet analyserer og stiller en diagnose. Finner det feil så flyttes dataene. Slik har jeg forstått at virkemåten er. Men det er utrolig kjedelig å se på. Typisk noe du slår på. Venter ett døgn for så å kikke innom for å se hvordan det gikk.

Programmet er dessverre ikke Freeware. Men så kan du bruke det på så mange disker og PC'er du lyster til etterpå (tror jeg) uten at du bryter lisensvilkårene.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jepp, det er ofte mulig å hente ut data fra en disk ved nedfrysing (eller oppvarming). Angående kondens så er det lett å unngå ved å legge disken inni en plastpose før man tar den ut av fryseren. Det er kun når kald disk møter varm og fuktig luft det oppstår kondens, men ligger den inni en plastpose så hindres den varme fuktige lufta fra å møte disken og man unngår kondens.

En jeg kjenner oppdaget at disken hans ikke ville spinne opp når den var kald (tidlige morgener med kalt på gulvet, men etter noen timer når PCen var godt varm og fikk en omstart så ville den starte. Han tok hintet om at temperatur innvirket på disken og la merke til at det skulle mer og mer til for at disken startet. Da han for siste gang skulle sjekke at han hadde kopi av alt som lå inne på den så måtte han ty til hardere metoder for å starte disken om igjen. Etter et kvarter i ovnen på 100'C var disken anslagsvis 70-80 'C og da ville den starte. På med grytevottene og plugg inn disken.

Ellers så hører man jo ofte om disker som trenger lavere temperatur for å spinne opp.

Lenke til kommentar

Har vært med på er å tilte disken litt, og se om det går da.

Andre tips:

- Vurder om du egentlig tar risken på å prøve å gjenopprette selv, særlig dersom du er på jobb: Dersom dataene er veldig viktige peker det mot å sende disken til IBAS el.l. straks, for å ikke risikere å ødelegge de mer. Spør gjerne brukeren hva de ønsker: Å prøve å berge data nå, eller å sende disken til profesjonelle og betale for sikker gjenoppretting. Få eventuelt underskrift.

- Boot fra en live-cd eller sett disken inn i en maskin som på forhånd er satt opp for recovery. Dersom disken har 2 minutter igjen å leve, ønsker du å bruke de på å berge viktige filer, ikke boote operativ-systemet ditt.

- Vurder hva som er det viktigste. Ta recovery på det først.

Når det gjelder recovery av slettede filer, så kan du også bruke pc inspector file recovery. Det er gratis, og fungerer fint, selv om brukergrensesnittet kan ta litt tid å forstå. Jeg har brukt det flere ganger.

Husk også at du ikke installerer slike tools på den partisjonen der den slettede filen var. Dersom du gjør det er det stor sannsynlighet for at du overskriver filene du skulle berge, og da er IBAS neste så vidt jeg vet. (Poenget er at når du sletter en fil, så blir filen som regel ikke slettet, plassen blir bare merket som ledig i systemet. )

Endret av erit01
Lenke til kommentar
Jeg brukte SpinRite uten at det hjalp ...

Prøvde deretter "GetDataBack Data Recovery for NTFS" etter anbefalning fra en kollega, og fikk "mirakuløst" gjennopprettet alle de 500GB med tapt data  :cool:

8618423[/snapback]

det er ett mirakel program :love:

Lenke til kommentar
Jeg brukte SpinRite uten at det hjalp ...

Prøvde deretter "GetDataBack Data Recovery for NTFS" etter anbefalning fra en kollega, og fikk "mirakuløst" gjennopprettet alle de 500GB med tapt data  :cool:

8618423[/snapback]

Jo, Spinrite gjør forarbeidet før andre programmer så gjør det "disse" kan få til.

Poenget er at det er få programmer som går så grundig til verks og faktisk flytter dataene vekk fra det "nesten skadete/dårlige" stedet på disken til ett friskere ett. Så kan du kjøre ett program som fikser opp i det logiske med filallokeringstabeller, hvor gjerne ting tilsynelatende ser slettede ut.

Det du forteller om minner meg mer om at harddisken er sunn og frisk men at dataene har "kommet vekk fra foreldrene". Undelete hadde en jo til og med i MS-DOS, bare for å nevne det. Slik MS-DOS sletter data er å overskrive den første bokstaven i filnavnet på filallokeringstabellen. Undelete ser filen, og tilbyr deg å komme fram med, eller dikte opp en innledende bokstav på filnavnet. Men som enden skriver om i artikkelen, så er det viktig her og ikke bruke disken før en har kjørt disse "undelete" programmene en måtte like.

Det samme problemet som med fillakoringstabellen kan en se med Master Boot Record (MBR), hvor gjerne hele partisjoner ser ut til å ha forsvunnet/blitt slettet. Men så kan ett UnPartition-type program fikse opp i det også.

Bruker du SpinRite først, før du tukler med "halvprofesjonelle" programmer så har du muligens større sannsynlighet for å få tilbake en større prosentandel data.

Med Undelete fra MS-DOS på FAT-systemet så vil ikke den kunne redde data fra skadete sektorer særlig bra. Og det jeg er redd for, er at en del andre programmer i programvarejungelen, også i våre dager kan lure brukeren til å tro, at de sitter på et mirakelprogram.

Men for all del, hvis harddisken skrangler og du er nokså sikker på at den vil ta kvelden så er det bedre at IBAS med sin stive timelønn gjør jobben. De har tross alt "clean room", og eksperter til oppgaven. Og det er ikke ment som sarkasme, og heller ikke som ironi! :)

Begrensningen med SpinRite er nok en gang mellom funksjonell harddisk og hvor harddisken starter og bli uleselig, men at harddisken fint kan lese noe data og ikke har tegn til svikt av mekanikk og elektronikk. Vanlige folk kan gjerne ha problemer med å vite når ting virkelig svikter. Derfor fungerer nok SpinRite som forebyggende programvare. Forhåpentligvis lager SpinRite også en rapport som kan gi deg indikasjoner på hvor frisk harddisken din er nå. S.M.A.R.T systemet som moderne harddisker har er ikke til å stole på, hevder Steve Gibson når han prøver å frelse oss med SpinRite programvaren. :!:

Steve virker å være en oppegående og artig kar. Selv hevder han at han er en "dinosaur", fordi han fremdeles koder nesten all programvaren sin i Assembler. Altså en utdøende art.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg har personlig reddet all data fra en disk som var totalt uleselig med kjølespray.

Her skrev jeg om det den gang .... link.

Bildet er fjernet fra serveren nå, men tror jeg har det på jobbpcn enda, så kan laste det opp på nytt senere.

Jeg hadde egetlig ikke trodd at det skulle funke, så jeg gjorde det mer eller mindre bare for moro skyld, så jeg dreit i alt som hette kondens, og mirakuløst nok funket det!

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Kommer det en/et oppfølgende test/detektivarbeide med kritikk (i en ny artikkel) om hva enkelte program kan hjelpe med, og hva de ikke klarer å få til Jørgen "enden" Fundingsrud ?

Endret av G
Lenke til kommentar
for de som bruker linux så er vel det beste recovery programmet:

dd rescue: http://www.garloff.de/kurt/linux/ddrescue/

fungerer vel egentlig for alt ettersom det gjør sector til sector kopier.

8619472[/snapback]

Sector til sector kopier sier du. Det kan nesten høres ut til å være et backup-program da, eller? Har det flere funksjoner en kopieringen? Her er en svakhet, men det er "fair" at de forteller om begrensningene også:

The output file naturally will have holes in it, of course. You can write a log file, to see, where all these errors are located

Jeg ville personlig ha prøvd SpinRite i et tilfelle som dette, og kanskje sluppet å måtte lese en slik logg-fil dersom en er veldig heldig. SpinRite hevder å kunne redde mer av dataene en brorparten av sine konkurrenter (Oj, jeg står i fare for å gjenta meg selv). Litt snikreklame fra Steve Gibson her:

NASA har visstnok ved ett tilfelle lastet opp SpinRite i håp om å berge mest mulig data fra en satelitt. Høres ut som en typisk amerikaners måte å skryte på. Men det skader vel ikke å ha det på "CV-en sin" akkurat.

SpinRite må tas for hva det er. Det er i kategorien harddisk-oppfriskningsprogram

SpinRite vil ikke forandre på filallokeringstabeller og Master Boot Records. Det vil heller ikke foreta en nødvendig backup av programmene. Til dette må du bruke andre egnede verktøyer som det allerede har blitt nevnt flust av i denne tråden. SpinRite må sees på som et verktøy som "masserer" den harddisken du har. Slik at du kan utnytte dens levetid bittelitt lenger, og også at du ikke så lett risikerer å tape data som ligger på harddisken. Men for all del ikke glem å ta backup, da en eldre harddisk har ennå større sannsynlighet for å ryke, enn en ny og innkjørt harddisk.

Backup kan du ta manuellt med vanlige kopieringsprosedyrer i etterkant av SpinRite-bruk, og eventuell bruk av korrigeringsprogramvare som rydder opp i tabeller og Records (lister).

Endret av G
Lenke til kommentar

som en tommelfingerregel vil jeg si: ikke begynn med noe hvis man ikke vet 101% sikker hva man gjør. selv om programmene er "idiotsikre" er ikke alltid brukerene det.. gjør du feil med ett av de ovenfornevnte programmene, eller om du ikke vet hva som fysisk skjer med disken... la noen som kan det gjøre jobben for deg..

Endret av dominus
Lenke til kommentar
En harddisk er delt opp i flere forskjellige enheter. Data lagres i bit, men å holde orden på mangfoldige milliarder bit på en harddisk ville være en umulig oppgave. Harddisker behander derfor ikke bit for seg selv, men hånderer en sektor av gangen.

Sektor

Sektoren er den minste logiske delen av en harddisk, på typisk 4 KiB (standard NTFS). En sektor kan inneholde kun én fil, men en fil kan gå over flere sektorer. En fil på 5 KiB i NTFS vil dermed oppta to sektorer.

Spor og sylinder

En harddisk er videre delt inn i flere spor. Et spor er rett og slett "en runde" på harddisken, og et spor består av en mengde sektorer. Består harddisken av mer enn én plate eller om platene har data på begge sider, så vil en sylinder være alle sporene på samme plassering på alle platene.

Blokk

Selv om den minste enheten på en harddisk er en sektor, er det normalt med nye operativsystemer og harddisker at data leses som en blokk. En blokk er en samling sektorer, bestående av normalt 32 eller 64 KiB. Økt ytelse er hovedårsaken til bruk av blokker fremfor enkeltsektorer.

Dette stusset jeg litt over. Her er det vel et par faktafeil? Først og fremst, en sektor er normalt 512byte på dagens harddisker (wikipedia), og for det andre er normal cluster size eller blokkstørrelse 4kB ved NTFS og den kan være mellom 512byte (eller sektorstørrelsen) og opptil 64kB hvis jeg ikke husker helt feil.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Sector til sector kopier sier du. Det kan nesten høres ut til å være et backup-program da, eller? Har det flere funksjoner en kopieringen? Her er en svakhet, men det er "fair" at de forteller om begrensningene også:

The output file naturally will have holes in it, of course. You can write a log file, to see, where all these errors are located

Tror poenget med ddrescue er å berge det som berges kan : ) Fordelen med ddrescue er at det bruker noen smarte algoritmer for å finne alt som er håp om å berge, også mellom ødelagte områder på disken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...