Gå til innhold

BEST Geronimo PIII-450MHz RAM problem

Anbefalte innlegg

Har en gammel PIII laptop (Best Geronimo PIII 450MHz), som jeg tenkte jeg kunne bruke til litt lett surfing etc. når jeg er på tur....

Kjøpte den for et par hundrelapper, og har nå prøvd å installere mer RAM, men det ser ikke ut til at den klarer å registrere de nye brikkene riktig.

Satte inn 2 stk. brikker a' 256MB (originalt fra en Toshiba laptop), men det ser ut til at denne PC'en bare klarer å "se" den ene siden av brikkene, og jeg får dermed en total på 256 MB (med bare den ene brikken installert får jeg 128 MB)...

Det er noen DIP-switcher ved siden av RAM-brikkene, men jeg har ingen anelse om hva de forskjellige bryterene gjør...har prøvd litt, men så langt har jeg "bare" fått skrudd av <quick boot>, endret skjermstørrelsen, etc, men ikke fått den til å registrere "hele" RAM brikka.

Dette var visstnok en av de mest solgte laptopene i Norge rundt år 2000 (ref. Dinside.no), men her ligger det ingen teknisk informasjon, og det er ikke så lett å finne noe informasjon på Google med dette navnet :cry:

(får "bare" treff ang. Apache Geronimo av forskjellige varianter.... :no:

Er det noen som har en manual gjeldende denne PC'en ?

...eller "bare" informasjon om denne DIP-switchen, eller hva som kan være galt...?

På forhånd takk !

Lyra_66

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen som kjenner noe til denne maskinen ?

Har forresten funnet ut at dette er samme maskin som Clevo 2820, samt en hel del andre "merker", men disse er jeg usikker på hvilket nummer som følger (2820 er erstattet...:-/)

...men i alle fall...Clevo er produsenten...

Fikk tak i ny BIOS derfra, men denne hadde ingen innvirkning på¨maskinens evne til å "se" all RAM'en :-/

...og i manualen sto det ingenting om de aktuelle switchene....men det sto: <*(Only 256MB SO-DIMMs which use 16Mx8bit memory chips can fit.)>

Mine brikker har 32Mx64bit....og det er muligens her feilen ligger, men er usikker på om de i manualen henviser til hva som fysisk får plass, eller på hva maskinen er i stand til å "se"

Gode forslag mottas med takk.

Lyra

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...