Gå til innhold

Pute av stål

Anbefalte innlegg

Eksempelet med fjærene i bilen er jo et dynamisk system. Sammenligningen ville heller vært at stålsylindre ville gjort akkurat samme jobben som fjærene mens bilen stod i ro i garasjen, evt. når man kjører på helt strak, fin vei og fjærene ikke har noen bevegelse uansett.

Edit: Drar bort i langhelga så dette blir siste svar fra meg :)

Endret av dravisher
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Wlffrsether: Det er jo ingen energi som går med på å holde puta komprimert. Dette er jo en 100% statisk situasjon. Det er ingen bevegelse i hverken stålputa eller den vanlige puten.

8625354[/snapback]

Om jeg ikke husker helt feil fra fysikktimene, så er det nettopp det det er. Vi må ikke glemme at vi har gravitasjon her på jorda, som alltid vil være der, uansett hvor rolige vi er. Energi er heller ikke avhengig av bevegelse.

"Hodeenergien", om vi kaller den det, virker ned på puta. Puta må da virke med lik kraft tilbake, iflg. fysikkens lover. Men, siden puta ikke er i stand til dette i sin opprinnelige form, så vil noe av energien gå med på å komprimere puta, helt til puta er i stand til å motvirke kreftene som går mot den. Og hva skjer når du løfter hodet opp fra puta igjen? Jo, puta eser opp igjen siden det ikke er noen kraft som virker på den lenger. Den energien oppstår vel ikke sånn plutselig?

Nok en gang; jeg er ikke helt stødig på de presise utrykkene innen fysikken nå til dags, så jeg beklager om det ikke er helt korrekt formulert, men jeg mener fortsatt at det jeg vil frem til, er riktig.

Lenke til kommentar

Det jeg tenker om dette er at du trolig ikke ville merke noen forskjell i mykhet hvis puten momentant ble forvandlet fra dun til stål mens du lå helt rolig på den, men derimot ville du selvsagt merket det svært godt så snart du beveget hodet det aller minste. Du ville nok også ganske snart merke at stål har forskjellig varmeledningsevne fra dun, og dét selv om du faktisk lå helt i ro.

Lenke til kommentar

Jeg orker ikke lese hele tråden, for etter de første innleggene å dømme er det mye tull på gang!

For det første forklarer du ikke presist nok hvordan du lager puta di. En tynn, tynn stålfolie fylt med stålull kan nok føles ganske behagelig. Jeg regner dog med at du mente en massiv (eller ihvertfall veldig hard) stålpute.

Here goes:

Kroppen misliker høyt trykk, og trykk er definert som kraft/areal! Grunnen til at harde ting gjør mer vondt enn myke ting når de blir presset mot kroppen, er at de ikke deformeres like mye, og dermed påfører de harde tingene den samme kraften, men over et mye mindre areal.

Puta vil altså yte samme kraft mot ditt hode uavhengig av utforming. Men det er vanskeligere å få et stort areal av hodet ditt mot stålputa samtidig - derfor høyere trykk. Dette gjør vondt.

Hvis du hadde klart å lage en avstøpning i stål som perfekt omkranser hodet ditt - altså at du har et hull i stålputa som hodet ligger perfekt oppi - ville du kanskje fått til en behagelig stålpute. Men bare for denne liggestillingen.

Lenke til kommentar

Hmm... det går vel også an del blodårer som gjør at ting ligger og pumper og beveger seg. altså ikke en helt statisk situasjon. Jeg tror du ville kjent forskjell... For at dette skal være 100% statisk må alle muskler være helt stille og ingen blodårer beveger seg, kort sagt du må være død, og da bryr du deg nok ikke om hvor komfortabel puta føles :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...