Gå til innhold

Pute av stål

Anbefalte innlegg

Dette er et litt søkt spørsmål, men here goes:

Lå oss si at jeg klarer å lage en perfekt kopi av puta mi, slik den ser ut når jeg ligger med hodet på den, av stål. Puta av stål holder også samme temperatur som den ekte puta.

Ville jeg ha merket noe forskjell mellom den ekte puta og den av stål, om hodet mitt ligger nøyaktig slik det gjorde i den ekte puta, og jeg holder hodet helt stille?

Endret av Tharos_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Artig spørsmål. Jeg tror du ville ha merket ganske stor forskjell. Hode ville blitt truffet av en mye hardere flate, enn det den gjør med dun. Det ville vært ubehagelig.

Men så tenker jeg lissom, hvis den allerede er tilpasset seg hode (har komprimert seg), og du ligger der, og på magisk vis blir puta til stål.

Jeg tror ikke jeg hadde gått for en slik pute XD

Lenke til kommentar
Men så tenker jeg lissom, hvis den allerede er tilpasset seg hode (har komprimert seg), og du ligger der, og på magisk vis blir puta til stål.

Ja, det er akkurat det der jeg lurer på. Puta ligger jo helt stille, jeg ligger helt stille.

Dun eller stål, hva blir forskjellen?

Lenke til kommentar
Stål har høyere varmekapasitet enn dun. Selv om temperaturen er lik dunputen vil den føles kaldere eller varmere enn puten, avhengig av hvordan temperaturen er i forhold til din egen kropsstemperatur.

8618005[/snapback]

Ok ok, det skjønner jeg. Men det var ikke temperaturforskjeller jeg var ute etter.

Det var, øh, konformiteten? Komforten? Æsj, jeg finner ikke helt ordet, men du/dere skjønner sikkert hva jeg sikter etter.

Lenke til kommentar
Stål har høyere varmekapasitet enn dun. Selv om temperaturen er lik dunputen vil den føles kaldere eller varmere enn puten, avhengig av hvordan temperaturen er i forhold til din egen kropsstemperatur.

8618005[/snapback]

Ok ok, det skjønner jeg. Men det var ikke temperaturforskjeller jeg var ute etter.

Det var, øh, konformiteten? Komforten? Æsj, jeg finner ikke helt ordet, men du/dere skjønner sikkert hva jeg sikter etter.

8618058[/snapback]

Bare en liten bevegelse vil være smertefull, du beveger deg ganske mye mens du sover. Bare det at du slapper av litt mer i nakkemusklaturen vil føre til at du ligger ubehagelig, fordi tyngepunktet ditt vil forflytte seg.

Lenke til kommentar

What?! Jeg skal vel ikke lage en stålversjon av puta mi! Det får gale kunstnere og denslags ordne. :)

Nei, jeg ville kun vite om det egentlig ble noen forskjell for hodet mitt, om puta var av dun eller stål. Jeg ligger helt stille, og glem temp. som en faktor.

Ville jeg kjent forskjellen?

Lenke til kommentar

Når du ligg stille med hovudet på puta så kviler hovudet på puta. Sidan den er "elastisk" vil den trekke seg saman ganske mykje og ligge i press heile tida. Ei pute av stål vil du aldri klare å presse saman, lar du hovudet kvile på den vil du ikkje få den same komforten fordi stålet ikkje er elastisk. Skal du ikkje føle ubehag må du halde houvdet oppe sjølv, og då er heile poenget bortevekk.

Lenke til kommentar
Når du ligg stille med hovudet på puta så kviler hovudet på puta. Sidan den er "elastisk" vil den trekke seg saman ganske mykje og ligge i press heile tida. Ei pute av stål vil du aldri klare å presse saman, lar du hovudet kvile på den vil du ikkje få den same komforten fordi stålet ikkje er elastisk. Skal du ikkje føle ubehag må du halde houvdet oppe sjølv, og då er heile poenget bortevekk.

8620140[/snapback]

Aha, så du vil kjenne forskjellen, pga. at dunputa "stritter" imot?

Lenke til kommentar

Jaja, både stoffet i putevaret samt fjærene er mjuke og elastiske. Når dei blir lagt under trykk blir dei pressa saman og lager eit spenn. I tillegg så sprett dei tilbake når du flytter på deg. Om du får pressa ned stålputa vil den aldri sprette opp igjen.

Du vil kjenne forskjell fordi dunputa blir pressa saman, noko stålet ikkje blir.

Lenke til kommentar

8620140[/snapback]

Men når puten er pressa ned, ligger den jo iro, så hvis du legger hodet ditt der da, må det vell bli det samme??.. er jo egentlig logisk. ike at logikk er svater på alt, men klarer ikke fårestille meg noe annet:P

Lenke til kommentar

Kort og mulig upresis oppsummering: Den energien som ellers ville ha gått med på å komprimere puta, vil ikke kunne komprimere stålputa siden den ikke er elastisk og vil derfor komme i retur/virke i motsatt retning, altså mot hodet ditt.

Så nei, det vil ikke være det samme med ei stålpute.

Noen kan sikkert skrive en mer presis og vitenskapelig korrekt beskrivelse av hva som skjer og hvorfor det skjer.

Lenke til kommentar

Må si meg uenig med Zeph og Wlffrsether (hvis jeg forstår dere riktig). Hvis man tar en perfekt avstøpning av en pute mens du hviler hodet på den (avstøpning i stål, betong eller et annet hardt stoff) så vil det ikke være noen forskjell hvis man legger hodet ned i avstøpninger på eksakt samme måte. Om dette er praktisk mulig er jo en annen sak. Antagenligvis vil det være veldig vanskelig å legge hodet på akkurat samme måte ned i en avstøpning, og selve avstøpningen ville kanskje heller ikke vært så enkel å lage.

Wlffrsether: Det er jo ingen energi som går med på å holde puta komprimert. Dette er jo en 100% statisk situasjon. Det er ingen bevegelse i hverken stålputa eller den vanlige puten.

Lenke til kommentar

Kreftene fra hodet presser sammen puta. Eller mener du at puta di har samme fasong uansett om hodet hviler på den eller ikke? :)

Newtons begevelseslov sier at hver handling har en lik og motsatt rettet mothandling.

Når hodet hviler på puten av stål, dytter stålputen tilbake på hodet med massen av hodet ganget akselerasjonen (tyngekraften).

Når hodet hviler på puten med dun, får du inn en ny variabel, nemlig fjærkraften til puten. Hvor mye kraft puten dytter tilbake på hodet med, avhenger derfor av fjæringen i puten.

Lenke til kommentar
Kreftene fra hodet presser sammen puta. Eller mener du at puta di har samme fasong uansett om hodet hviler på den eller ikke? :)

Newtons begevelseslov sier at hver handling har en lik og motsatt rettet mothandling.

Når hodet hviler på puten av stål, dytter stålputen tilbake på hodet med massen av hodet ganget akselerasjonen (tyngekraften).

Når hodet hviler på puten med dun, får du inn en ny variabel, nemlig fjærkraften til puten. Hvor mye kraft puten dytter tilbake på hodet med, avhenger derfor av fjæringen i puten.

8625446[/snapback]

Jeg kan ikke se at vi får inn noen ny variabel (som du sier det). Puten er bare veldig flink til å forme seg slik at vektfordelingen er "behagelig". Når puten har tatt denne formen så er det i prinsippet ingen forskjell mellom puten og en stålklump med akkurat samme fasong.

Faktisk blir dette illustrert sånn ca. av tempur-puter og madrasser. Slike puter er i utgangspunktet ganske harde (spesielt hvis det er litt kjøligere i rommet). Men hvis man gir dem litt tid så former de seg veldig godt etter kroppen din. Hvis man så endrer posisjon så merker man igjen at puten er ganske hard, helt til den har tatt en ny passende form. Materialet er selvsagt ikke steinhardt, men det illustrerer til en viss grad poenget mitt syns jeg.

Skal ikke si meg skråsikker på saken, men jeg kan enda ikke se noen god grunn til at en dunpute skal være mer behagelig enn en stålpute når begge har eksakt samme form :)

Lenke til kommentar
Når puten har tatt denne formen så er det i prinsippet ingen forskjell mellom puten og en stålklump med akkurat samme fasong.

Jo, forskjellen er at puten fjærer, mens stålet ikke gjør det (i vesentlig grad hvertfall). Om du sammenligner med en bil, du kan ikke bytte ut fjærene med stålsylindre med samme form, og forvente at bilen skal ta imot like lite krefter fra veien som med fjærer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...