perottol Skrevet 15. mai 2007 Del Skrevet 15. mai 2007 Hei, Har en 94-mod Opel Astra 1.8 som har begynt å lugge når jeg kjører. Noen dager er bedre enn andre, men stort sett så lugger den. Verst er det rundt 2500 o/min. Skiftet plugger for ca 8 mnd siden (biltema). Motorlampa lyser ikke. Noen som har tips til hvordan jeg kan begynne å eliminere og finne ut hva som er galt? Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 15. mai 2007 Del Skrevet 15. mai 2007 Lyser motorlampa med bare tenning på? Skjer mye tull med opel så er ikke sikker her. Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 15. mai 2007 Del Skrevet 15. mai 2007 Lyser motorlampa med bare tenning på? Skjer mye tull med opel så er ikke sikker her. 8619766[/snapback] Er ikke akkurart tull med opel for å si det slik. Men det kan være en ide å skifte alle tennplugg kablene og helle på en dyserens... Er det ved belastning når den lugger? Lenke til kommentar
UnZane Skrevet 15. mai 2007 Del Skrevet 15. mai 2007 Typisk tegn på slitte motorfester... Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Lyser motorlampa med bare tenning på? Skjer mye tull med opel så er ikke sikker her. 8619766[/snapback] Er ikke akkurart tull med opel for å si det slik. Men det kan være en ide å skifte alle tennplugg kablene og helle på en dyserens... Er det ved belastning når den lugger? 8623187[/snapback] Plugg kabler er en svakhet ja. Det er også EGR ventil, kamføler, map-føler, lambdasonde, toppakning, brente ventiler osv. Alle de feilene gir motorfusk og er helt vanlige! Ta en titt på pluggene og kablene først. Hvis motorlampa ikke lyser med bare tenning på. er enten pæra gått og da vil den gå i nødprogram ellers så er styreenheten defekt. Slitt motorfester vil merkes ved igangsetting/motorbrems/giring. Skal ikke lage rykk og napp v/2500 omd Lenke til kommentar
perottol Skrevet 16. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2007 Hei, takk for masse svar, og nå skal jeg svare dere: - Ja, motorlampa lyser når tenningen slås på - Motoren lugger ofte ved kaldstart, det virker på meg som om den tidvis går på tre sylindre, men etter ei stund blir det bedre, dog ikke helt bra, lugger i ny og ne. - Pluggledninger har jeg aldri skiftet, men vil disse "gå seg til" når motoren er kjørt varm da? Vil jeg klare å lese ut noe nyttig data fra styreenheten selv om motorlampa ikke lyser ved kjøring? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 - Pluggledninger har jeg aldri skiftet, men vil disse "gå seg til" når motoren er kjørt varm da? 8623807[/snapback] Er de dårlige er de følsomme for fukt og varmen fra motoren vil tørke dem. Tennplugg kabler er slitedeler og feil på disse kan gi mange problemer så bare bytt dem. Lenke til kommentar
perottol Skrevet 16. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2007 Takk for svar, da skal jeg se å få bytte dem. Følsomme for fukt kan høres riktig ut i mine ører, ved væromslag merker jeg mer lugging enn andre dager. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Sjekk at pluggene ser fine ut Bytt pluggkabler Bytt fordelerlokket og rotoren Lenke til kommentar
Ggg Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 - Motoren lugger ofte ved kaldstart, det virker på meg som om den tidvis går på tre sylindre, men etter ei stund blir det bedre, dog ikke helt bra, lugger i ny og ne. 8623807[/snapback] Dette minner om symptoma som eg hadde på min (1,6). Blei verre etter kvart og til slutt gjekk den kun på 3 sylindrar og då merkar du det godt. Traktorlyd ved kaldstart, elendig drag og høgt forbruk. Eg måtte bytta coil, men det kan vera fleire av dei andre tinga som er nevnt over. Coil er smådyrt, så prøv pluggar, pluggledningar o.l. først. Lenke til kommentar
Longtime Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Du har en 8 ventiler motor du? C18NZ. solide motorer dette. Men det går noen fordelerlokk av og til, delenummer 1211276, dyrt men akseptabelt på opel-deler.no. De andre el. delene er lite feil på på denne motoren, men pluggkabler kan være dårlige, spesielt hvis du har skiftet plugger selv og har dratt litt hardt i ledningen Lenke til kommentar
pian Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Hmm, lignende problem på min 2001 1.4 astra. Feilsøkte litt og kom ingen vei. Bytta plugger. Ingen endring. Sjekka tenningsmodulen og den virka ok. Fant tips om EGR ventil på nett, virka ganske likt: vondt å starte av og til, lugger mellom 2-2.5k omdreininger. Fikk byttet ventilen i går og problemet virker å være borte Vel anvendte 2400 kr det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå