Gå til innhold

Fotografering med blits - tips og triks

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har et Eos 400D kamera, og har nettopp gått til innkjøp av en 430EX canonblits. Jeg er veldig godt fornøyd, men det er noen ting jeg ikke helt har skjønt;

For eksempel når jeg er i blenderprioritetsmodusen m/ blits aktivert innendørs (mørke omgivelser), velger kameraet naturligvis liten lukkerhastighet (10-15 i mitt tilfelle). Blitsen fyrer og bildet blir bra. Men i grønn automodus får jeg så og si akkurat samme bilde (samme farger, lysstyrke mm.) bare at nå er lukkern 1/60! Altså i grønn modus får jeg raskere lukker, men allikevel omtrent samme bilde som i Av modus, bare i Av modus må jeg ha treg lukker. Hvorfor er det slik? Burde ikke Av sette litt høyere lukker?

Og jeg har også forstått det slik at om det er mørkt, har ikke lukker så mye å si, da blitsen er den delen som fryser bildet, stemmer dette? Tatt dette i betraktining, hvordan oppfører Av seg med blits?

Kan ikke huske å ha lest om dette i kompendiet. Om dere vet om gode linker ang. fotografering med blits, sleng den gjerne med =)

På forhånd takk =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strobist står høyt i kurs: http://www.strobist.blogspot.com/

Jeg kan ikke svare for hvorfor Canon velger lange lukkertider i kombinasjon med blitz i blenderprioritet. Nikon defaulter til 1/60 (konfigurerbart i D70 og høyere) også i A, om man ikke spesifikt velger slow sync. Jeg gjetter på at Canon forventer at du bruker M om du er ute etter kontroll, og i A velger å eksponere etter det tilgjengelige lyset, med blitzen til å eksponere hovedmotivet.

Som du har skjønt (ikke mange som gjør det!), så er lukkertider mer eller mindre uinteressante når blitzen er primærlyskilde, siden den effektive lukkertiden blir like lang som blitzblinket (gjerne i området 1/1000 avhengig av blitz og effekt). Det er ikke dermed sagt at lukkertiden er helt uinteressant, siden lengre lukkertider lar belysningen ellers, f.eks lamper i rommet, sette sitt preg på eksponeringen.

Et litt dårlig (og forfyllet på vei hjem fra bryllup... :)) eksempel på lang lukkertid med blitz:

135937090-M.jpg

Her er lukkertiden 1/5 sek, men "hopperen" er rimelig skarp fordi han er eksponert utelukkende av blitzblinket. Lysene fra byen i bakgrunnen har fått tid til å avtegne seg som streker. Hadde jeg brukt 1/500, så hadde bakgrunnen blitt nesten sort (muligens noen svake lyspunkter) i stedet, men det hadde altså ikke hatt noen som helst effekt på hopperen.

Edit: Rettet opp i innlegget etter Oceanborns innlegg under.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Hvor legges dette valget inn?

8617557[/snapback]

På min D200 er valget e2 i custom settings ("blyantmenyen") - "Flash Shutter Speed". Man kan sette verdier mellom 1/60 og 30 sek. Hvor det er på D80 vet jeg ikke, men jeg er ganske sikker på at det er der.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Hvor legges dette valget inn?
På min D200 er valget e2 i custom settings ("blyantmenyen") - "Flash Shutter Speed". Man kan sette verdier mellom 1/60 og 30 sek. Hvor det er på D80 vet jeg ikke, men jeg er ganske sikker på at det er der.
Takk.

På D80 er det valg nummer 22 under Custom settings.

Lenke til kommentar
Kan også gjøres under blyantmenyen 21 på D70(s).

8620044[/snapback]

Jøss! Jeg har hatt D70 i 2 år uten å legge merke til det valget! :) Jeg trodde jeg kjente det huset ut og inn...

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Det står i manualen din, men jeg siterer:

Av mode lets you set the depth of field by specifying the lens aperture. The camera then chooses a shutter speed ranging from 30 seconds to the camera’s X-sync speed, in order to expose the background correctly. If that means the shutter speed is some really low value so that you need to use a tripod to avoid camera-shake blur, so be it. In dark conditions, therefore, Av mode works in slow sync mode.

ALT du vil vite og mer til om blitsfoto med Canon EOS http://photonotes.org/articles/eos-flash/

Lenke til kommentar

Så det var skrevet litt om det tidligere her, men akkurat hvor "kjapp" er blitser? Hvis det varierer, tenker jeg først og fremst på feks 430EX. Når jeg sier kjapp, mener jeg "lukkerhastighetkjapp". Altså, om jeg har lav lukkerhastighet, hvor fryst blir motiver som fanges av blitsen? 1/1000?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...