Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Instrument og fysikk?

Anbefalte innlegg

Dette emne faller kanskje ikke under leksehjelp, men det går under fysikk som da er et skole fag.

Først vil jeg bare konkludere at lyd er vibrasjoner i luft, og høyden på tonen bestemmes av frekvensen på svingningene og jo raskere svingninger jo høyere tone. Om det blir slått på et trommeskinn som er kaldt vil tonen bli høyere enn om skinnet er varmt.

Da kommer spørsmålet mitt. Jeg spiller selv trompet og har merket at når jeg spiller på den når den er kald, blir tonen betydelig lavere!?

Det skjønner jeg ingenting av, for messing burde vibrere raskere når det er kaldt, altså høyere tone. Leppene vibrerer raskere når kalde, altså høyere tone. Lufta kommer kald ut av instrumentet, altså høyere.

Men tonen blir lavere? Noen som kan forklare dette for meg :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan vel ha noe med at metallet utvider seg når det blir varmt og "trekker seg sammen" når det blir kaldt. Hvis jeg ikke tar helt feil vil vel tonen bli lysere når trompeten trekker seg sammen og mørkere når den blir utvidet.

Samme med trommene. Er vel ikke skinnet men metallet rundt.

Lenke til kommentar

Ja.. Lufta blir lagd til lyd inne i trompeten ved hjelp av metallet. Atomene i metallet vibrerar seinare når metallet er kaldt, contra varmt metall. Kor kalde leppene dine er, har om veldig veldig lite til ingenting å seie.

Endret av aspic
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...