Gå til innhold

Toget tregere enn i 1982


Anbefalte innlegg

Det er vanvittig dyrt å bygge et "høyhastighetsbane" i Norge. Mye skyldes sikkerheten, men også fjell og fjorden som må forseres.

Det rare er at svenskene samtidig klarer å bygge til omtrent halve prisen :hmm:

 

Lhasa banen går forresten opp til 5200 moh og de bruker vognsett fra samme produsenten som flytoget/signaturtoget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er vanvittig dyrt å bygge et "høyhastighetsbane" i Norge. Mye skyldes sikkerheten, men også fjell og fjorden som må forseres.

8623081[/snapback]

Det er da kjent at det faktisk er billigere å bygge i den norske fjellheimen på grunn av at nærhet til grunnfjellet gir billigere grunnarbeid?

 

http://e24.no/makro-og-politikk/article1531081.ece

 

En kjent norsk/tysk jernbaneingeniør, Jørg Westermann, sa til og med en gang at det er billigere å bygge en tunnell på Vestlandet enn en tilsvarende dagstrekning på det tyske lavlandet.

Lenke til kommentar
Det er vanvittig dyrt å bygge et "høyhastighetsbane" i Norge. Mye skyldes sikkerheten, men også fjell og fjorden som må forseres.

8623081[/snapback]

Det er da kjent at det faktisk er billigere å bygge i den norske fjellheimen på grunn av at nærhet til grunnfjellet gir billigere grunnarbeid?

 

http://e24.no/makro-og-politikk/article1531081.ece

 

En kjent norsk/tysk jernbaneingeniør, Jørg Westermann, sa til og med en gang at det er billigere å bygge en tunnell på Vestlandet enn en tilsvarende dagstrekning på det tyske lavlandet.

8623160[/snapback]

 

Det koster ca. 100 mill pr. km dobbeltsporet maks 200 km/t jernbanetrase i Norge.

Tviler sterkt på at det koster like mye i Tyskland når det eneste man må gjøre er stort sett litt gravearbeid, grusing, drenering og overbygg.

Lenke til kommentar
Det koster ca. 100 mill pr. km dobbeltsporet maks 200 km/t jernbanetrase i Norge.

Tviler sterkt på at det koster like mye i Tyskland når det eneste man må gjøre er stort sett litt gravearbeid, grusing, drenering og overbygg.

8623184[/snapback]

Her er enda en kilde på at det faktisk er billigere i den norske fjellheimen:

 

http://www.norskbane.no/byggkost_n.htm

 

Og det anslaget du har på 100 mill per km var for Gardermobanen, som har helt andre grunnbehov og kostnader for grunnarbeid enn banebygging vil ha i Vestlandet feks. Så det kan ikke sies å være representativt hvor som helst i Norge.

Lenke til kommentar
Banedata er ikke utbygger eller myndighet på dette området, de er kun en interesseorganisajon. Du må derfor ta ting de sier med en klype salt  :)

8623209[/snapback]

Hvem/hva er Banedata? :) Aldri hørt om dem.

 

EDIT: For øvrig har jeg hentet fakta fra Norsk Bane. Og de har en norsk-tysk ingeniør som har utredet flere høyhastighetsbaner på "kontinentet" i ryggen. Så han burde da ha litt peiling :yes:

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Banedata er ikke utbygger eller myndighet på dette området, de er kun en interesseorganisajon. Du må derfor ta ting de sier med en klype salt  :)

8623209[/snapback]

Hvem/hva er Banedata? :) Aldri hørt om dem.

8623223[/snapback]

 

Jeg mente norsk bane ;)

 

Viktig å vite hvem som sier hva før du bestemmer deg på å stole på dataene.

 

Disse norsk tyske ingeniørene har gjerne gode kunnskaper om bygging av jernbane på kontinentet, men norske forhold er noe annerledes.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...