Gå til innhold

Siviløkonom: HiBU vs. BI ?

MadRos

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hm,okei. Bare følte jeg fikk plassen i Intl. Management kasta etter meg :)

8797101[/snapback]

De er nok raske til å sende ut tilbud om plass til de som kommer inn. De regner nok med at dere har nok å velge i. Ble det BI på deg da eller?

Lenke til kommentar
Hm,okei. Bare følte jeg fikk plassen i Intl. Management kasta etter meg :)

8797101[/snapback]

De er nok raske til å sende ut tilbud om plass til de som kommer inn. De regner nok med at dere har nok å velge i. Ble det BI på deg da eller?

8811382[/snapback]

Hvis jeg ikke har misforstått skal han ta masteren i USA.

Correct me if I`m wrong ;)

Lenke til kommentar

Hehe, stemmer det :)

Har gått 3 år på BI nå, så de har karakterene mine i systemet. Men alle som søker må sende motivasjonsbrev, og jeg fikk en mail fra administrasjonen om det manglet i søknaden min. Når jeg spurte om det var noen spesifikke spørsmål de ville ha besvart, fikk jeg til svar at det skulle være "et eller annet om dine mål om fremtiden. Vi må bare ha et motivasjonsbrev før vi kan sende ut kontrakten". Noe som på meg virket litt useriøst :)

Når det er sagt så henger master'n til BI fhv høyt, har jeg inntrykk av. Tror nok de fleste som går der er fornøyd.

Lenke til kommentar

Har gått 3 år på BI nå, så de har karakterene mine i systemet. Men alle som søker må sende motivasjonsbrev, og jeg fikk en mail fra administrasjonen om det manglet i søknaden min. Når jeg spurte om det var noen spesifikke spørsmål de ville ha besvart, fikk jeg til svar at det skulle være "et eller annet om dine mål om fremtiden. Vi må bare ha et motivasjonsbrev før vi kan sende ut kontrakten". Noe som på meg virket litt useriøst :)

Når det er sagt så henger master'n til BI fhv høyt, har jeg inntrykk av. Tror nok de fleste som går der er fornøyd.

8817682[/snapback]

Hehe, deler av administrasjonen på BI er det ikke mange som er imponert av. Dvs., de som har gått på offentlig skole før BI er som regel hoppende glade og fornøyde men alt, men det tilskriver jeg heller at de ikke er like vant til å syte og klage som de som har gått her lengre. Det motivasjonsbrevet tror jeg egentlig kun de bruker for å ha et beslutningsgrunnlag når det er mange søkere med tilnærmet like gode resultater. Kommer man med A i snitt fra en kjent skole tror jeg nesten det holder å skrive at man vil gå på BI pga. de lekre damene.

Lenke til kommentar

8817682[/snapback]

Hehe, deler av administrasjonen på BI er det ikke mange som er imponert av. Dvs., de som har gått på offentlig skole før BI er som regel hoppende glade og fornøyde men alt, men det tilskriver jeg heller at de ikke er like vant til å syte og klage som de som har gått her lengre. Det motivasjonsbrevet tror jeg egentlig kun de bruker for å ha et beslutningsgrunnlag når det er mange søkere med tilnærmet like gode resultater. Kommer man med A i snitt fra en kjent skole tror jeg nesten det holder å skrive at man vil gå på BI pga. de lekre damene.

8817947[/snapback]

Hehe, ja kan nok stemme det :) Har B i snitt fra BI's egen intl. markedsføringslinje, og siden jeg søkte master i internasjonal markedsføring har det nok en sammenheng med det du sier.

Lenke til kommentar

NoviKana, har du fått noe inntrykk av hvordan arbeidsmarkedet er for en med fullført utdanning innen internasjonal markedsføring? Bachelor eller master...

Hva slags typer jobber er det vanlig å få med denne utdanningen, og hvor lett er det å få jobb med henholdsvis en bachelor eller en master i ryggen?

Lenke til kommentar
NoviKana, har du fått noe inntrykk av hvordan arbeidsmarkedet er for en med fullført utdanning innen internasjonal markedsføring? Bachelor eller master...

Hva slags typer jobber er det vanlig å få med denne utdanningen, og hvor lett er det å få jobb med henholdsvis en bachelor eller en master i ryggen?

8826900[/snapback]

Sorry, har ikke søkt på jobber en gang, så vet ikke hvordan man stiller ifht master. Men har hørt fra bl.a. Orkla at de ikke vurderer andre enn master i dag, siden det er mange som er utdannet bachelor i øk.adm og markedsføring.

Det er langt fra umulig å få seg jobb i Kina om man har vært der da...egentlig bare et spørsmål om hvor mye man har lyst, og om man gidder oppsøke potensielle arbeidsplasser. Min oppfatning er hvertfall den at man får jobb med bachelor i dag, men man må ville noe, være litt frempå og selge seg selv på intervju. Bare slik jeg tenker da...har ikke vært på et eneste intervju selv ;)

Lenke til kommentar
Dette er nok marginalt. Har du gode karakterer fra HiBU så kommer du foran søkere fra BI og NHH med litt dårligere resultat.

Jeg tror egentlig mye av det samme. Om du er siviløkonom fra BI, HiBu eller gjennom som meg Bodø, betyr ikke all verden. Har du gode karakterer, OG (viktig) er en person som er personlig egnet til stillingen vil du har større muligheter enn en som har gode karakterer, men som er en drittsekk.

BI, NHH, Bodø og Agder får litt gratis, men kun hvis den som ansetter kommer fra samme skolen.

8637191[/snapback]

Det er igurnn usant; man driver med normalfordeling av karakterer; dvs, man sikter på C som snitt på enhver eksamen. Alle eksamnene jeg har sett ved UiB, har C i snitt... Så NHH, som krever 56-57poeng, vil ha en mer kompetent studentmasse -> Vanskeligere å få toppkarakterer, men selv en C fra NHH må ansees som ganske godt.

Men det kan jo hende arbeidsgiver ikke vet hvordan dette fungerer, og setter en A student fra HiBu fremfor en B student fra NHH ...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 10 år senere...

Heisan.
Vet denne tråden er 10 år gammel, men lurer på noe. Når man tar Økonomi og Ledelse i Hønefoss (Høgskolen i Sørøst-Norge), er det svært likt Økonomi og administrasjon? Jeg tenker på siden det er ledelse i navnet, så ser jeg for meg at studentene må ha foredrag, lære seg å snakke foran hele klassen, osv. Jeg vurderer å ta master i siviløkonom, altså økonomi og ledelse i Høgskolen i Sørøst-Norge (HSN), men jeg er litt for rolig, liker ikke å snakke i gjenger og er veldig introvert. Jeg har ikke planer om å bli sjef, men f. eks en økonom / alminnelig ansatt i et firma. Burde jeg gå denne veien, har noen erfaringer hvordan det var?

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke svare på hvordan økonomi og ledelse er i forhold til økonomi og administrasjon på HSN. Antakelig er det mye overlapp mellom studiene. Du finner sikkert studieplanene på nettsidene deres og kan sammenlikne hvilke kurs du må gjennom.

Når det gjelder.det å snakke foran klassen, må du nok være forberedt på noe av det i et økonomistudium. På mitt eget studium har det ikke vært mye av det, men kanskje drøyt én gang i semesteret i snitt. Da jeg valgte fordypning i samfunnsøkonomi og finans på master, var det noe mer enn på bachelor. De som tok økonomistyring og revisjon på master, ga derimot uttrykk for at de ikke hadde muntlige presentasjoner eller eksamener. Det er mulig at det varierer mellom ulike studiesteder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-400411

Heisan.

Vet denne tråden er 10 år gammel, men lurer på noe. Når man tar Økonomi og Ledelse i Hønefoss (Høgskolen i Sørøst-Norge), er det svært likt Økonomi og administrasjon? Jeg tenker på siden det er ledelse i navnet, så ser jeg for meg at studentene må ha foredrag, lære seg å snakke foran hele klassen, osv. Jeg vurderer å ta master i siviløkonom, altså økonomi og ledelse i Høgskolen i Sørøst-Norge (HSN), men jeg er litt for rolig, liker ikke å snakke i gjenger og er veldig introvert. Jeg har ikke planer om å bli sjef, men f. eks en økonom / alminnelig ansatt i et firma. Burde jeg gå denne veien, har noen erfaringer hvordan det var?

Økonomi og administrasjon/ledelse er det samme...

Lenke til kommentar

Generelt tips er å ikke lese så mye ut av navnet til skole og studie. Se på kursplanene og sammenlikn, det vil gi deg best info om hva studiet dekker. Så er det sikkert anmeldelser, forum, etc. som kan si hvor godt studiet EGENTLIG dekker det, hvor gode forelesere er, osv.

Litt på siden, så leste jeg for mye ut av skolenavn når jeg søkte på skoler i USA, og tenkte det var en indikasjon på hva skolen fokuserer på. Det er det i mange tilfeller ikke i det hele tatt, har jeg lært i ettertid :)  Jaja!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...