The Stig Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Der var det endelig noen som har skjønt det! - Sony, har som beskrevet over, mange flere jern i ilden en PS3. De har utrolig mange produkter ute på markedet, og spill er bare nok en del av sortimentet. Klart, at de taper på punktet vil selvfølgelig være negativt, men de er dermed ikke automatisk rævkjørt av den grunn. Lenke til kommentar
Laze Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Der var det endelig noen som har skjønt det! - Sony, har som beskrevet over, mange flere jern i ilden en PS3. De har utrolig mange produkter ute på markedet, og spill er bare nok en del av sortimentet. Klart, at de taper på punktet vil selvfølgelig være negativt, men de er dermed ikke automatisk rævkjørt av den grunn. 8624990[/snapback] Det er vel ikke det at hele Sony går konkurs man er redd for, men at sjefene skal konkludere med at spillavdelingen (eller rettere sagt; konsollproduksjonsavdelingen) koster mer enn den smaker ... vi forbrukere lever gode tider nå som det er tre store aktører i konsollmarkedet (selv om Nintendo har distansert seg litt fra de andre nå ...), det hadde vært leit hvis Sony-styret bestemte seg for å dra en SEGA, og konkluderte med at videre produksjon av egne konsoller ble for dyrt, slik at MS ble stående igjen som den eneste cutting-edge-tech konsollprodusenten. Lenke til kommentar
Darth MToffy Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 I det øyeblikket det dukker opp en slik nyhet, er gjengen med gamertag i siggen laus. Det er temmelig transparent om du spør meg. 8624902[/snapback] Hehehe det der er rimelig likt motsatt da.. Se på hvem som tilfeldigvis ikke synes dette er noen nyhet i denne tråden og jammen med så har de fleste av dem PSN-id i siggen Samme gamle gjengen som alltid vrir enhver negativ sak om Sony til enten å være FUD eller faktisk positivt på ett vis. Forskjellen er vel at f.eks meg selv og de fleste andre, med gamertagm, ikke nevner konkurs som ett alternativ her. Det er PSN-gøtta som skriker mest om at dette ikke vil skje. At man er interessert i konsoll-markedet og derfor synes det er interessant(ikke bra, men interessant) at Sony går med underskudd har da ingenting med om man har gamertag i siggen eller ikke.. Jeg mangler f.eks PSN-id i siggen min fordi PS3 enda ikke har ett spill som har pirret lysten nok til at en slik ID har oppstått for meg enda.. Får man derfor ikke lov til å kommentere sony fordi man ikke har PSN-id i siggen sin? Dobbeltmoralen lenge leve. Lenke til kommentar
XtaZ Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 (endret) Der var det endelig noen som har skjønt det! - Sony, har som beskrevet over, mange flere jern i ilden en PS3. De har utrolig mange produkter ute på markedet, og spill er bare nok en del av sortimentet. Klart, at de taper på punktet vil selvfølgelig være negativt, men de er dermed ikke automatisk rævkjørt av den grunn. 8624990[/snapback] Det er vel ikke det at hele Sony går konkurs man er redd for, men at sjefene skal konkludere med at spillavdelingen (eller rettere sagt; konsollproduksjonsavdelingen) koster mer enn den smaker ... vi forbrukere lever gode tider nå som det er tre store aktører i konsollmarkedet (selv om Nintendo har distansert seg litt fra de andre nå ...), det hadde vært leit hvis Sony-styret bestemte seg for å dra en SEGA, og konkluderte med at videre produksjon av egne konsoller ble for dyrt, slik at MS ble stående igjen som den eneste cutting-edge-tech konsollprodusenten. 8625117[/snapback] Synes bare det hadde vært fint jeg om MS og Nintendo satt igjen mens Sony kuttet ut PS. Nintendo får ha de nyskapende ideene sine for seg selv som de faktisk får til å fungere bra. Spillprodusentene hadde fått en konsoll mindre å bruke tid på å utvikle til som gjør at ting kommer fortere til de andre konsollene. Sony kunne heller ha gjort som sega å bare blitt spill produsent de også å sluppet Ratchet & Clank, God of War og alle andre spill de har rettighetene til på Nintendo og Xbox istedenfor. Tror de hadde tjent bedre på det. Og alle krokhånda PS fanboys som har vokst opp med PS kontrollen kan bare bruke adapter å koble kontrollene sine istedenfor. Og ikke minst så hadde det kansje blitt slutt på den værste biten av konsollkrigen Nintendo er ikke en stor del av denne krigen akuratt å de gjør det jo bra på egenhånd (hehe) Endret 16. mai 2007 av XtaZ Lenke til kommentar
Mala Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 (endret) Nei eg vil gjerna ha 3 aktører på markedet, takk gud for at MS kom inn med sin Xbox(dog hadde eg ingen intresse for denne i sin tid). MS ville kjørt teknologi/ grafikk kjøret åleine i mens Nintendo hadde kjørt sitt løp alla Wii tenker eg. Denne knivinga i mellom Sony og MS er bare noe vi som forbrukere tjener på meiner no eg. Dog må man spa opp mange lapper for å sikre seg alle godbitene Håper og tror at PS merket vil henge med oss noen generasjoner til ihvertfall. Endret 16. mai 2007 av Mala Lenke til kommentar
Knebel Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 @Darth MToffy, Si meg, hvor ofte ser du slike som meg drive oppsøkende virksomhet mot det negative ved eks. vis å gå inn i "nok en 360 brent" tråd og hype dritten ut av hele tråden? Lenke til kommentar
BioNor Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 (endret) [Med all respekt og melde, men sammenligningen med Commodore er direkte tøvete. Commodore satset alt på en hest og tapte. Det er ikke snakk om at Sony er størst og den leksa der. Saken er den at Sony er et verdensomspennende konsern men langt mer enn et jern i ilden. Det hele står og faller ikke på konsollsegmentet som er det de fleste her inne tydeligvis tror. PS3 er en liten del av kaka. Krisemaksimeringen av situasjonen er også direkte tøvete. Du fremstiller folk som har en annen forståelse av dette som naiv og blåøyd. For å snu litt på det, tror jeg at det mangles fullstendig gangsyn for tiden når det gjelder hyping av "Bad Sony News", for det er det vi snakker om her. I det øyeblikket det dukker opp en slik nyhet, er gjengen med gamertag i siggen laus. Det er temmelig transparent om du spør meg. Jeg har sagt det før, og sier det igjen: Sony selger en konsoll med tap også taper de penger? WTF? 8624902[/snapback] Som jeg sa, Sony går neppe konk på samme måte som Commodore, det var heller ikke poenget. Sony består av mange forskjellige avdelinger og hvis en av disse går med dundrende underskudd år etter år, så kan det få konsekvenser for den ene avdelingen, i dette tilfellet SCE. Ta Aker som et annet eksempel, går Aker Stord med røde tall over lengre tid, tar det ikke lang tid før denne avdelingen enten blir solgt eller i verse fall lagt ned. Sony leker ikke butikk eller driver med veldedighet for din og min skyld, så å gjemme seg bak "et stort multinasjonalt selskap" hjelper fint lite så lenge den aktuelle avdelingen ikke bidrar til noe annet enn røde tall. Selv Sony har en smertegrense og hvor langt fra eller nærme de er vet kun Sony selv. Jeg tror heller ikke SCE forsvinner med det første, men man må da kunne se enkelte faremomenter som har drevet andre selskaper ad undas gå igjen, uten å være med i noen "gjengen med gamertag", kan man ikke? Er det sånn at avataren min utelukker at jeg kan eller ha lyst til å eie en PS3? Hadde jeg hatt pengene til det(som jeg snart har), så kan jeg garantere deg deg at det hadde stått en PS3 under tv sammen med min PS2 og 360. Jeg har, overraskende nok sikkert, ikke et brennende ønske om se Sony og Playstation falle da dette kun går utover meg som forbruker, og det tror jeg du er helt enig i. De fleste vet at at konkurranse er det som driver utviklingen, så uten spesielt Sony og i det siste MS, så hadde vi muligens sittet her idag med en SNES, eller SNES2 om vi hadde vært heldige, alle mann. Men for all del, jeg har jo Xbox Gamertag som avatar, så alt jeg har skrevet er nok sikkert bare...er det FUD du kaller det? Endret 16. mai 2007 av BioNor Lenke til kommentar
Darth MToffy Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 @Darth MToffy, Si meg, hvor ofte ser du slike som meg drive oppsøkende virksomhet mot det negative ved eks. vis å gå inn i "nok en 360 brent" tråd og hype dritten ut av hele tråden? 8625273[/snapback] Ikke ofte? Men det er det absolutt mange andre som gjøre.. For så vidt veldig off-topic her.. Ta en titt på en "er det mange 360 som går i stykker?"-tråd og du vil se noen kjente fjes der Jeg vil også påpeke at jeg personlig leser og skriver i masse forskjellige tråder om Sony(og MS og Nintendo) og hvis du leser innleggene mine så er jeg langt ifra å alltid være negativ mot Sony og PS3. Jeg _prøver_ å være objektiv selv om det mange ganger kan bli litt vanskelig når man ser hva noen folk klarer lire av seg om favorittkonsollen(gjelder alle konsoller).. Til info så kan jeg si deg at jeg på dette tidspunktet ifjor var like "negativ" mot 360 siden jeg da syntes den manglet spill og var særdeles uinteressant. Jeg har ventet på PS3/360 siden det etterhert sagnomsuste E3 2005 jeg, dessverre har ikke PS3 levert opptil forventningne mine enda og ja jeg har spilt en del på den da jeg har flere kompiser som har handlet den. At jeg har gamertag i signaturen min og skriver i en tråd om Sony bør ikke ha noe som helst å si. Du kan anngripe meningene og uttalelsene mine men vennligst hold deg for god til å ty til herkseteknikker ala "haha se på signaturen, de kan ikke ha noe vettugt å tilføye her". Det slår bare tilbake på deg selv. Menmen kanskje på tide å la stigmatisering av begge sider her ligge og faktisk diskutere saken uten å måtte hentyde at alle som ikke deler samme oppfatning enten hyper, fud'er, troller etc? Vi vet at noen synes det er totalt uinteressant at Sony kanskje går med ett stort underskudd pga PS3, men det betyr vel ikke at vi som synes dette er interessant skal få lov til å diskutere dette på en saklig måte!? Lenke til kommentar
Knebel Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 (endret) @Bionor: 1. SCE går ikke kontinuerlig med underskudd. De går med underskudd i år. PS2 og PSP tjener de penger på. En artikkel om at de går med underskudd i år, hvilket er naturlig når man selger med tap betyr ikke at man har gått med underskudd i en årrekke eller at det ikke er tatt rom for. Om man skulle kjøre resonnementet ditt ovenfor eksempelvis MS og xbox, ville ikke du hatt gamertag i dag.. 2. Det er ytringsfrihet i Norge, og man er selvsagt berettiget til å mene og synes hva man vil. Om man har, ikke har penger til eller tenker å kjøpe PS3 er greit nok det. Men jeg synes det er forunderlig hvor mye arbeid dere legger i å svartmale noe som er svart i utgangspunktet om man snakker figurativt. Det er de samme som går igjen og igjen som driver oppsøkende virksomhet når det gjelder slik svartmaling. Og jeg tillater meg faktisk å kalle det for det det fremstår som. Ved å fremstå med en kontinuerlig negativ holdning til "motparten" setter man egentlig normen selv for hva det er man kommer med. Spesielt når man lar de som har en motsatt mening fremstå som naive ogt blåøyde. Jeg har nok selv en del historie når det gjelder dette. Etter en ferie gikk jeg forøvrig i meg selv, og avstår stort sett fra slike diskusjoner i tråder som i utgangspunktet ikke interesserer meg. Endret 16. mai 2007 av Fhj Lenke til kommentar
BlastyTrasty Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 (endret) SnipI det øyeblikket det dukker opp en slik nyhet, er gjengen med gamertag i siggen laus. Det er temmelig transparent om du spør meg. 8624902[/snapback] hehe er visst bare de som har gamertag i siggen som tror/håper sony går konk 8624951[/snapback] Kjapp du. Endret 16. mai 2007 av dark by design Lenke til kommentar
Tharos. Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Jeg tror snart konsolldelen av forumet må deles opp i egne forum/nettsteder med egne innlogginger. Helst med serienummeret til sin respektive konsoll. :!: "Frykter stygge tap for Sony" -Ja, kan hende de går med tap. Nei, jeg håper ikke de legger ned hele ps3-greia, for den har potensiale den også. Nei, jeg håper ikke Sony går konkurs, for de lager en del bra elektronikk. Ja, jeg syns denne diskusjonen er både avspora og egentlig lite interessant. Just my $250.000.000 Lenke til kommentar
trydis Skrevet 16. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2007 Selvsagt håper vi ikke de går konk. PS3'en har stort potensiale, de trenger bare å få ræva i gir og gi ut bra innhold samt redusere prisen noe. Eventuelt gi potensielle kjøpere følelsen at den virkelig er verdt prisen, noe jeg ikke synes den er i dag. Lenke til kommentar
BioNor Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 (endret) @Bionor: 1. SCE går ikke kontinuerlig med underskudd. De går med underskudd i år. PS2 og PSP tjener de penger på. En artikkel om at de går med underskudd i år, hvilket er naturlig når man selger med tap betyr ikke at man har gått med underskudd i en årrekke eller at det ikke er tatt rom for. Om man skulle kjøre resonnementet ditt ovenfor eksempelvis MS og xbox, ville ikke du hatt gamertag i dag.. 2. Det er ytringsfrihet i Norge, og man er selvsagt berettiget til å mene og synes hva man vil. Om man har, ikke har penger til eller tenker å kjøpe PS3 er greit nok det. Men jeg synes det er forunderlig hvor mye arbeid dere legger i å svartmale noe som er svart i utgangspunktet om man snakker figurativt. Det er de samme som går igjen og igjen som driver oppsøkende virksomhet når det gjelder slik svartmaling. Og jeg tillater meg faktisk å kalle det for det det fremstår som. Ved å fremstå med en kontinuerlig negativ holdning til "motparten" setter man egentlig normen selv for hva det er man kommer med. Spesielt når man lar de som har en motsatt mening fremstå som naive ogt blåøyde. Jeg har nok selv en del historie når det gjelder tok meg selv i å holde på på dette viset. Etter en ferie gikk jeg forøvrig i meg selv, og avstår stort sett fra slike diskusjoner i tråder som i utgangspunktet ikke interesserer meg. 8625635[/snapback] Tråden heter "Frykter stygge tap for Sony" og det er det jeg diskuterer. Jeg svartmaler overhodet ingenting, men diskuterer mulige konsekvenser for SCE dersom det forsetter slik som idag. Jeg har ikke engang negativ holdning, men en liten interesse i å diskutere en whatif-situsjon, noe som mer eller mindre er utgangspunktet for hele tråden. Jeg syntes derimot det forsatt er naivt å tro at et selskap/avdeling ikke kan gå konkurs på bakgrunn av at det er "et av verdens største medie konglomerat", når det finnes mer enn nok av eksempler på det motsatte. Det er ikke ofte jeg er med en slik type diskusjon, men jeg ble med engang satt i bås på bakgrunn av en avatar, og automatisk "en som graver frem dritt om Sony" siden jeg så på hva som kunne komme til å skje. Endret 16. mai 2007 av BioNor Lenke til kommentar
Knebel Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Så det legitimerer at du selv kan henge ut de som mener det motsatte av det du mener som blåøyde og naive? Lenke til kommentar
BioNor Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Jeg henger ikke ut noen som helst. Jeg sier tanken på at et selskap ikke kan gå konkurs basert på størrelse og størrelse alene, er naiv. Lenke til kommentar
Knebel Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 (endret) Jeg henger ikke ut noen som helst. Jeg sier tanken på at et selskap ikke kan gå konkurs basert på størrelse og størrelse alene, er naiv. 8626040[/snapback] Du sier ikke det vet du.. For all del, jeg tviler på Sony vil lide samme skjebne, men det får være grenser for hvor naiv og blåøyd man kan være, spesielt når det er basert på tidligere suksesser og hvordan ståa er akkurat nå... 8626040[/snapback] Med all respekt for dine synspunkter synes jeg personlig at det er en temmelig absurd fremstilling du har her. Ja, dersom Sony kun hadde drevet med konsoller alene hadde ikke størrelsen hatt noe og si på om manglende salg skulle føre til at man skulle gå konkurs. Men det er ikke slik det ligger an. Sony har mange jern i ilden og underskudd (som til dels er forventet) i en avdeling er ikke så graverende dersom man har overskudd i flere andre. Endret 16. mai 2007 av Fhj Lenke til kommentar
BioNor Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Så var det tilbake til start. Jeg snakker om SCE og ikke Sony som helhet, selvom også Sony naturligvis også, om høyst usannsynlig,kan lide samme skjebne som Enron. Hjelper det forøvrig hvis jeg hadde skrevet "tenke" i stedenfor "være"? Poenget er nøyaktig det samme... Da stikker jeg fra jobb, så får vi heller diskutere technicalities ang. innleggene mine ved en senere anledning...ha en fin 17.mai! Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Det er ikke snakk om at Sony er størst og den leksa der. Saken er den at Sony er et verdensomspennende konsern men langt mer enn et jern i ilden. Det hele står og faller ikke på konsollsegmentet som er det de fleste her inne tydeligvis tror. PS3 er en liten del av kaka. Krisemaksimeringen av situasjonen er også direkte tøvete. Du fremstiller folk som har en annen forståelse av dette som naiv og blåøyd. For å snu litt på det, tror jeg at det mangles fullstendig gangsyn for tiden når det gjelder hyping av "Bad Sony News", for det er det vi snakker om her. I det øyeblikket det dukker opp en slik nyhet, er gjengen med gamertag i siggen laus. Det er temmelig transparent om du spør meg. Jeg har sagt det før, og sier det igjen: Sony selger en konsoll med tap også taper de penger? WTF? 8624902[/snapback] Nettopp, Sony er et verdensomspennende konsern med mange jern i ilden. Om et jern blir for lunket eller direkte fryser til is i ilden, ser vel konsertnet at de ikke helt tjener penger på det og kan i værste fall stenge den avdelingen for å minske tapet. Derfor er det viktig at salget av PS3 begynner å ta seg opp snart, ellers kan dette scenariet skje. Sony som selskap blir ikke å gå dunken, det er alt for vel etablert og selger på mange punkter. Men spill avdelingen går jo ikke akkurat så forferdelig bra akkurat nå. Men hvorfor må dere gå laus på de som har gamertag i siggen? Jeg har ingen gamertag i siggen, men synes det er interesangt å diskutere dette. Er bare irriterende at enkelte ikke tåler at der er andre meninger ute å går og med engang ser på det som å angripe religionen deres. Lenke til kommentar
Jimmith Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Sony som selskap blir ikke å gå dunken, det er alt for vel etablert og selger på mange punkter. Men spill avdelingen går jo ikke akkurat så forferdelig bra akkurat nå. Som jeg sa tidligere: Pengene på utvikling, produsering og markedsføring er allerede brukt. Hvilken logikk ville det gi å stenge spillavdelingen som de har brukt alle disse pengene på, akkurat når den er i ferd med å bli lønnsom igjen? Det vi derimot kan risikere er at Sony "safer" og går for den billigste og tryggeste planen de kan finne. Noe som betyr; mindre penger til utvikling av spennende projekter og enda fler oppfølgere, fler ports, tregere utvikling av firmware/home osv. Men personlig tror jeg Sony vet at de må levere ekstra i forhold til konkurentene for å komme seg på topp igjen. En ting som stadig blir glemt her inne er "casual" spillere, og denne gruppen kjøper nesten aldrig i begynnelsen av livssyklusen til en konsoll. Salgstoppen til ps2 kom ikke før det tredje året konsollen var på markedet. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Som jeg sa tidligere: Pengene på utvikling, produsering og markedsføring er allerede brukt. Hvilken logikk ville det gi å stenge spillavdelingen som de har brukt alle disse pengene på, akkurat når den er i ferd med å bli lønnsom igjen?Det vi derimot kan risikere er at Sony "safer" og går for den billigste og tryggeste planen de kan finne. Noe som betyr; mindre penger til utvikling av spennende projekter og enda fler oppfølgere, fler ports, tregere utvikling av firmware/home osv. Men personlig tror jeg Sony vet at de må levere ekstra i forhold til konkurentene for å komme seg på topp igjen. En ting som stadig blir glemt her inne er "casual" spillere, og denne gruppen kjøper nesten aldrig i begynnelsen av livssyklusen til en konsoll. Salgstoppen til ps2 kom ikke før det tredje året konsollen var på markedet. 8628500[/snapback] Vis Sony selger PS3 med tap, og synser at de blir å selge med tap alt for lenge samt selger alt for få enheter til å lokke til seg de verdifulle 3dje parts utviklerne, kan selskapet velge å avikle spill avdelingen for å begrense tapene mest mulig. De er ennå langt fra å bli lønnsom på PS3 salget, og selger fremdeles med enorme tap. Casual spillere er en åre ja, er bare det at Nintendo borren har kommet noen kilometer dypere på dette markedet enn Sony har, og venter de lengere nå er det fare for at åren blir tømt før Sony kommer til med borren. PS2 hadde og helt andre omstendigheter rundt salget enn PS3 har i dag. Deriblant helt annen konkuranse i Nintendo og Microsoft enn PS2 hadde. Dette er viktige faktorer å kalkulere med, for om man setter seg ned og tror at Sony selger PS3 som det suser om 2 år bare fordi PS2 gjorde det så er man naiv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg