Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskin funker ikke, HK eller skjermkort?

Anbefalte innlegg

Hei

Maskinen min har vært ustabil en liten stund. Den pleide å henger seg, og når jeg prøvde å starte opp, fikk jeg litt sånn fargerikt Commodore 64 bilde. Min erfaring tilsier at dette er skjermkortet som streiker. Jeg startet derfor i sikkerthetsmodus, reinstallerte skjermdrivere, og så fungerte den en liten stund før det samme skjedde igjen.

Så gikk det en periode hvor alt fungerte bra igjen. I denne perioden støvsuget jeg pc'en (forsiktig, som jeg alltid gjør). Etter dette ville den ikke starte så lenge jeg hadde musa koblet til (ps/2), og når jeg koblet den til, hang maskinen seg. Med USB mus fungerte det derimot.

En gang i forrgige uke hang den seg igjen, og etter det vil den ikke starte i det hele tatt. Vifter og alt setter igang når jeg skrur på, men det blir ikke lest fra noen disker, og det vanlige "boote-pipet" kommer heller ikke. Det er utfra det siste jeg antar at det er HK'et som har "paia", men kan det også være grunnen til at skjermkoretet har oppført seg rart? Eller kan det være noe galt med begge deler?

Forøvrig et Asus A7V600-X HK, med GeForce 6800 Ultra.

Har ikke råd til ny maskin, men man får vel ikke socket A HK lenger? Kanskje ikke AGP HK engang?

Den holdt til bruken, så jeg vil gjerne fikse det billigst mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke mulig å få nytt AGP HK heller? :ohmy:

Det problemet med musa, det hadde mamma også, så kanskje musa di er ødelagt, virket i vært fall ikke på mamma sin maskin. Og når vi prøvde den på mi maskin så hang maskinen seg opp, men det funket fint med USB :hmm:

Endret av blomstkraft
Lenke til kommentar

Og etter å ha tatt fra hverandre viften både på prosessor og skjermkort og fjernet hybelkaninene der, fungerer alt i skjønneste orden igjen, selv med det gamle kortet.

Kan støv virkelig ha så mye å si for varmeutvikling, at det lammer hele systemet, uten å si ifra om for høy varme engang?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...