Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan moped parkere på sykkelparkering?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan mopeder parkere på fortau og sykkelparkeringer i byer?  ser scootere står der av og til

8616210[/snapback]

Står det sykkelparkering eller bare for sykler er det bare for sykler...

Er bare ola dunk som ikke kan lese eller forstå :p

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Kan mopeder parkere på fortau og sykkelparkeringer i byer?  ser scootere står der av og til

8616210[/snapback]

8616216[/snapback]

Motorsykkel

Tenk litt da.

Lenke til kommentar

8616210[/snapback]

Parkering og stopp generelt er forbudt på fortau med motoriserte kjøretøyer. Her i byen er moped/mc-parkeringer skiltet, slik at man ikke kan parkere biler etc. der. Det er nok forskjell på steder der man kan parkere mc og sykkel. Her er det ihvertfall skiltet mc/sykkel parkering.

Noengang hørt om en syklist som har fått parkeringsbot? :p

Du kan jo fint parkere på bilparkeringer, mot p-avgift. Ellers så kan du jo parkere på plasser der det ikke er parkering forbudt, eller den står til ulempe for andre. :)

Lenke til kommentar

8616210[/snapback]

8616216[/snapback]

Motorsykkel

Tenk litt da.

8616995[/snapback]

haha

Står det kunn for sykkler er det kun for sykkler... du kan i verstefall bli taua bort.

Som regel tar en moped/skuter/motorsykkel for stor plass, og det ender ofte med at du står der du ikke har lov til å parkere!

Syklister kan parkere flere steder enn motorvogn... så det kommer litt an på egentlig...

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
§ 17. Stans og parkering

1. Det er forbudt å stanse

a) i uoversiktlig kurve, i tunnel, på bakketopp eller på annet uoversiktlig sted,

b) i vegkryss eller nærmere enn 5 meter fra vegkrysset. Avstanden regnes fra det punkt hvor fortaukant, kantlinje eller vegkant begynner å runde,

c) helt eller delvis på fortau, gangveg eller sykkelveg,

d) på gangfelt eller sykkelkryssing eller nærmere enn 5 meter foran slike steder,

e) på motorveg og motortrafikkveg eller på inn- eller utkjøringsveg til motorveg og motortrafikkveg,

f) nærmere planovergang enn 5 meter,

g) i kollektivfelt, i sambruksfelt eller i sykkelfelt, unntatt for buss eller sporvogn på holdeplass.

h) på vegutvidelse for holdeplass for buss, drosje eller sporvogn eller nærmere enn 20 meter fra offentlig trafikkskilt for slik holdeplass. Unntatt er av- eller påstigning når den ikke er til hinder for buss, drosje eller sporvogn.

2. Det er forbudt å parkere

a) foran inn- eller utkjørsel,

b) på møteplass i vegens hele bredde så langt kjørebanen er utvidet,

c) på gågate,

d) på gatetun utenom særskilt anviste plasser.

3. På forkjørsveg med høyere fartsgrense enn 50 km i timen er det forbudt å parkere på kjørebanen.

0 Endret ved forskrifter 6 mars 1998 nr. 181 (i kraft 1 mai 1998), 22 april 2005 nr. 348 (i kraft 7 okt 2005 og 1 juni 2006 iflg forskrift 7 okt 2005 nr. 1221).

§ 18. Særlige bestemmelser for syklende

1. Syklende kan kjøre forbi til høyre for annet kjøretøy enn sykkel.

2. Syklende som vil svinge til venstre, kan fortsette å holde til høyre på vegen og svinge der det er hensiktsmessig. Syklende har da vikeplikt for annen trafikant. Slik svinging kan gjøres uten hensyn til hva som er angitt om valg av kjørefelt ved offentlig trafikkskilt eller ved oppmerking på veg, når det ikke spesielt retter seg mot syklende.

3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.

4. Sykkel kan stanses eller parkeres på sykkelveg, gangveg, fortau, gågate eller gatetun dersom den ikke er til unødig hinder eller ulempe.

0 Endret ved forskrift 6 mars 1998 nr. 181 (i kraft 1 mai 1998).

Lenke til kommentar

For meg har dette aldri vært et problem. Jeg har satt fra meg scooteren min der det har passet, men valgt steder der den ikke er i veien. Enten på tvers langs gata, i innhuk på fortauet, ved ene siden av sykkelparkeringer og så videre. Jeg har aldri fått gebyr eller hatt annet tull med dette. Jeg får til og med parkere gratis i parkeringshuset hos Europark her jeg jobber!

( Takk til EUROPARK, Norges beste og snilleste parkeringsselskap )

Tror dette avhenger litt av bosted, og hvordan motorfolket har oppført seg. Ser til min skrekk at det blir faste parkeringsplasser for tohjulinger her i byen nå. Det er sikkert fordi en del har breiet seg litt for mye med kjøretøyene sine.

Lenke til kommentar
For meg har dette aldri vært et problem. Jeg har satt fra meg scooteren min der det har passet, men valgt steder der den ikke er i veien. Enten på tvers langs gata, i innhuk på fortauet, ved ene siden av sykkelparkeringer og så videre. Jeg har aldri fått gebyr eller hatt annet tull med dette. Jeg får til og med parkere gratis i parkeringshuset hos Europark her jeg jobber!

Tror dette avhenger litt av bosted, og hvordan motorfolket har oppført seg. Ser til min skrekk at det blir faste parkeringsplasser for tohjulinger her i byen nå. Det er sikkert fordi en del har breiet seg litt for mye med kjøretøyene sine.

8617338[/snapback]

Fikk bot da jeg parkerte Putte (scooteren min) ved siden av sykkelparkeringen i krysset Akersgt/Grensen her i Oslo... Overhodet ikke i veien for noen, men dama hadde åpenbart en dårlig dag...

Endret av lilleninni
Lenke til kommentar

8617338[/snapback]

Fikk bot da jeg parkerte Putte (scooteren min) ved siden av sykkelparkeringen i krysset Akersgt/Grensen her i Oslo... Overhodet ikke i veien for noen, men dama hadde åpenbart en dårlig dag...

8622565[/snapback]

scooteren kan ikke parkere nærmere kryss en 5m da :p

Alle motorvogner følger reglene for stopp og parkering. Sykkler er eneste untake... men selvsagt så er det mange av parkeringsvakter som ikke vet helt heller... gi bot og få klage eller ikke gi bot og dagen blir strålende :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...