Gå til innhold

Funker 5.1 lyd via Scart?

Anbefalte innlegg

Ok kjapt spørsmål.

Har et low-end 5.1 hjemmekinoannlegg fra Eltax som er bare tilkoblet med Scart til TV.

Så leste jeg en plass at Scart ikke støtter 5.1 surround lyd, bare stereo.

Betyr det at når jeg får lyd til annlegget via tv'n, så får jeg ikke 5.1 audio?

Høres ut som jeg får det, men muligens er det bare ønsketenkning?

Hvis ikke, hva må til får å få surround lyd direkte fra digitale tv signaler? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SCART har ledere for to kanaler inn og to kanaler ut, altså kun stereo hver vei. Anlegget ditt har nok en Dolby ProLogic-prosessor som omgjør stereolyden til seks kanaler. Det er lyd i alle høytalerne, og det kan høres korrekt ut mtp hvor lyder kommer fra og hvor sterke de er, men det er bare blåst opp av den prosessoren. Ved å koble til seks diskrete kanaler vil lyden bli slik den er ment å være, og vil trolig også høres mer dynamisk og ekte ut.

Surround lydspor er det vanlig å overføre via S/PDIF, enten med TOSLINK (optisk) eller coax (kobberkabel, ofte med RCA-plugg).

http://en.wikipedia.org/wiki/RCA_connector

http://en.wikipedia.org/wiki/Toslink

Lenke til kommentar

I see, takker.

Ja anlegget støtter ProLogic II så det er nok det som er svaret.

Tror ikke jeg kan få koblet til seks kanaler da anlegget har ingen toslink inngang, bare R/L inn/ut RCA, og SW RCA.

Men så har den en (brun-oransj) Coaxial RCA inngang, er det det du nevnte over? Hva brukes den til? Er litt grønn på dette området skjønner du.

Lenke til kommentar

Har ikke forsterker, oppsetter er som sagt rimelig basisk. Høytalerne er koblet direkte på dvd spilleren, funker fint ved dvd avspilling, men ikke like bra med tv signaler.

Dekoderen jeg motar digitale bilde/lyd signaler på, har en Toslink S/PDIF utgang, mens surround anlegget har S/PDIF via RCA. Fins det noen slags kabel som kan koble disse sammen, da dette burde kunne overføre seks kanals lyd?

Meeen ser ut som jeg får nøye meg med lyden jeg har nå, den er jo helt grei. Får heller vurdere å kjøpe en forsterker og helst et bedre surround anlegg også.

Takk for hjelpa da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...