Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Varmt i klasserom?

-=CH=-

Anbefalte innlegg

Det evig store spørsmålet alle elever tar og diskuterer med lærer hvert år ved sommertid, er om elevene får forlate klasserommet hvis det er for varmt eller kaldt

Og hvor mange grader både + og - skal til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

25-30 grader i et klasserom på de skolene vi har i Norge(med det inneklimaet) er alt for mye mener eg.

Det er en del år siden, men eg mener å huske hvor varmt og elendig klimaet var ved 24-26 grader.

Og så vidt eg vet så skal det være regler rundt dette, men om det tilsier at ved x grader så må timen avsluttes tror eg ikke. Regner med att dette blir en vurdering lærerene/rektoren må ta ved hver situasjon. 26 grader i et godt ventilert rom er bedre en 23 grader i et innestengt rom.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det som har blitt meg fortalt er at den nedre grense ligger på 16 grader.

8632962[/snapback]

Denne posten er ti dager gammel men istedenfor å lage ny:

Hvordan måles dette? I klasserommet?

Hvis et klasserom er for kaldt, blir alle sent hjem da?(da snakker vi ikke 15 i et og 25 i de andre. Heller 15 og 17-18grader)

I vinter hutra vi rundt i gangene på skolen vår, laveste vi målte var 15,7 hvis jeg ikke tar feil, og de digitale termometerene vi har viser ca to grader for mye :(

Lenke til kommentar
Husker en gang på ungdomsskolen at varmeanlegget var ødelagt. Da var det 15 grader i klasserommet, da var det så kaldt at måtte skolen sende oss hjem for å følge arbeidsmiljøloven.

8631612[/snapback]

Da sendte de dere elever neppe hjem på grunn av Arbeidsmiljøloven. Etter AML § 1-6 er ikke elev en person som har rettigheter forhold til AML om jeg har forstått det rett?

Det var vel på grunn av læreren som skulle undervise ikke kunne jobbe under slike forhold, at dere ble sendt hjem?

Lenke til kommentar
Husker en gang på ungdomsskolen at varmeanlegget var ødelagt. Da var det 15 grader i klasserommet, da var det så kaldt at måtte skolen sende oss hjem for å følge arbeidsmiljøloven.

8631612[/snapback]

Da sendte de dere elever neppe hjem på grunn av Arbeidsmiljøloven. Etter AML § 1-6 er ikke elev en person som har rettigheter forhold til AML om jeg har forstått det rett?

Det var vel på grunn av læreren som skulle undervise ikke kunne jobbe under slike forhold, at dere ble sendt hjem?

8755685[/snapback]

i følge arb. miljøloven ? Jeg har ALDRI vært borti en lov som regulerer arb. temp. inne. Jeg jobber i opp til 40-60C om sommeren og 20 minus om vinteren.

Hælvete for en egen mening når man tapper flytende metall i 20 minus, varmt og godt foran, mens man bokstavelig talt fryser rævva av seg.

Det er nok fint lite (annet enn muligens skolereglemanget) som regulerer om elever/lærer har for varmt/kalt inneklima. :tease:

Fadern jobber i arb. tilsynet og får hver eneste sommer telefon fra en eller annen frisør el. i oslo som syter over at det er så varmt inne. og om det er noen lover som regulerer dette. Nei, det er nok ikke det.

Beklager at jeg ikke kan komme med sympatierklering, men føler ikke med deg.

Sjekk skolereglemanget om det står noe der, hvis ikke. Så må du ha det flott i klasserommet, for du er ikke dekt av noen andre lover. Tenk på den stakkars taktekkeren som må legge svart tak i samme temp. Svarte takplater/takpapp blir VARMT om sommeren.

Lenke til kommentar

8631612[/snapback]

8755685[/snapback]

i følge arb. miljøloven ? Jeg har ALDRI vært borti en lov som regulerer arb. temp. inne. Jeg jobber i opp til 40-60C om sommeren og 20 minus om vinteren.

Hælvete for en egen mening når man tapper flytende metall i 20 minus, varmt og godt foran, mens man bokstavelig talt fryser rævva av seg.

8761840[/snapback]

Nei, nå tenkte jeg mer på en generell paragraf for arbeid under dårlige forhold, jeg.

Enkelte skoler har også et reglement som sier noe om hvilke temperarturer som er akseptable.

Lenke til kommentar

Nærmeste paragrafen du kommer sier følgende ; Hvis du må arbeide under forhold som får deg til å miste mye kroppsveske, så skal arb. giver stå for vesken som du taper (noe i den duren) i praksis så får du dispenservann eller vann på flaske hvis det er for varmt (i ett klasserom kan læreren peke på vasken og si "værsågod forsyn deg".) Generell paragraf for arbeide under dårlige forhold ? Nei, desverre. Folk jobber i ørten grader for å spa møkk i grisekjellere. Du har det fremdeles ikke forferdelig på skolen.

Lenke til kommentar
Helt elendig klimaanlegg på skolen der jeg går. For noen mnd siden måtte vi sitte med jakker for å ikke fryse og læreren sendte oss ikke hjem. Dette har skjedd flere ganger. Drittskole...

8770033[/snapback]

Det er INGEN regler som regulerer innetemperatur, hvis det ikke spesifikt står noe i skolereglemanget så kan skolen få dere til å møte opp i scooterdresser fordi klimaanlegget er gått heden. Hei, du sovner iallefall ikke i timen. :thumbup:

Lenke til kommentar
Helt elendig klimaanlegg på skolen der jeg går. For noen mnd siden måtte vi sitte med jakker for å ikke fryse og læreren sendte oss ikke hjem. Dette har skjedd flere ganger. Drittskole...

8770033[/snapback]

Det er INGEN regler som regulerer innetemperatur, hvis det ikke spesifikt står noe i skolereglemanget så kan skolen få dere til å møte opp i scooterdresser fordi klimaanlegget er gått heden. Hei, du sovner iallefall ikke i timen. :thumbup:

8770484[/snapback]

Nei, men uansett. Syns det er elendig at de ikke gidder å gjøre noe med klimaanlegget en gang. Sovner gjør jeg ikke, men klarer ikke å konsentrere meg når det er så kaldt. :)

Lenke til kommentar

Det er regler som regulerer inneklima og miljøet på skolen! :cool:

En kan være:

"Derimot vil andre, mindre plager som skader konsentrasjonen til elevene, som for eksempel å kjenne seg trøtte eller ha vondt i hodet på grunn av feil temperatur eller dårlig luft, være uakseptabelt. Dette er forhold som skolen har kontroll over, og som i utgangspunktet ikke er avhengig av elevenes adferd."

Det fysiske skolemiljøet – opplæringsloven § 9a–2

Forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler

Det er en rett å ha krav på et skikkelig miljø. Men å slippe skolen står det ingenting om. Det står heller ingenting om noe som er akksepterte temperaturer.

Lenke til kommentar
Det er regler som regulerer inneklima og miljøet på skolen! :cool:

En kan være:

"Derimot vil andre, mindre plager som skader konsentrasjonen til elevene, som for eksempel å kjenne seg trøtte eller ha vondt i hodet på grunn av feil temperatur eller dårlig luft, være uakseptabelt. Dette er forhold som skolen har kontroll over, og som i utgangspunktet ikke er avhengig av elevenes adferd."

Det fysiske skolemiljøet – opplæringsloven § 9a–2

Forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler

Det er en rett å ha krav på et skikkelig miljø. Men å slippe skolen står det ingenting om. Det står heller ingenting om noe som er akksepterte temperaturer.

8831739[/snapback]

Der var du før meg :p

Etter det jeg har erfart så er det selve inneklimaet som er avgjørende, om man enten skifter klassserom, eller sender elevene hjem.

Om det er ganske varmt, men lufta fortsatt er god, da burde du kunne jobbe. Det er ikke akkurat så mye fysisk arbeid :p

Men er lufta tung, og tett i et klasserom, slik at man blir trøtt, får vondt i hodet osv... er det en god grunn til å ivvertfall bytte klasserom.

Men det sier seg jo selv, at man må ha påslått varmeanlegget på en skole om vinteren, for at det skal være mulig å arbeide der.

Lenke til kommentar

Grunnskolen jeg gikk på hadde en nedre grense ved 16 grader, som ble brudt så og si vær vinter og vi fikk en ekstra fridag. Derimot ble aldri sendt hjem om sommeren. Alle klasserom hadde vinduer som kunne åpnes, så lufta ble aldri for tung.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...