Gå til innhold

Evolusjonsteorien og søvn

Anbefalte innlegg

Ifølge evolusjonsteorien har alle artene som lever i dag klart å tilpasse seg naturen og utkonkurere de andre artene ved å gradivis forandre seg slik at man etter mange generasjoner sitter igjen med en helt ny art. Det er visst derfor heller ikke tilfeldig hvordan meneskekroppen ser ut, alle delene av kroppen har visst et formål.

Men da lurer jeg på følgende:

Hvorfor er vi egentlig skapt for å trenge søvn?

Greit nok at det skjer mye rart i kroppen når vi sover, men sett fra et evolusjonsmessig synspunkt, er det ikke en stor ulempe å måtte slå av hjernen i mange timer av døgnet?

Da er man jo ekstremt sårbar.

Og hvordan klarte de sovende artene å utkonkrere de som ikke trengte søvn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, greia med søvn er vel å bearbeide ting man har tatt over seg iløpet av dagen og denslags...

Det er jo også ein fin måte å spare energi om natta siden vi ikkje har nattsyn og derfor ikkje har så mykje å gjere om natta uansett ^^

Lenke til kommentar

Hjernen trenger vell søvn for å "lade" seg opp igjen. Det samme gjelder musklene. Men når det er sakt har vi ikke sluttet å utvikle oss. Kan godt vere at vi ikke trenger søvn i fremtiden. En måte vi mennesker har gjort det der med sårbarhet på er å sove i flokk, eller huler og hus.

Lenke til kommentar

Du må huske på at evolusjonen velger det beste mulige alternativet, ikke det beste alternativet.

Kaninen ville sikkert gjerne hatt kamuflasjefarge, dessverre har den ikke gener for dette, og derfor er ikke det mulig.

Lenke til kommentar
Du må huske på at evolusjonen velger det beste mulige alternativet, ikke det beste alternativet.

Kaninen ville sikkert gjerne hatt kamuflasjefarge, dessverre har den ikke gener for dette, og derfor er ikke det mulig.

8618282[/snapback]

Ja sant det, men det bør vel også nevnes at hare skifter farge mellom sommer og vinter. Det blir vel det nest beste ;)

Ellers så inkluderer min ønskeliste ( bortsett fra å ikke trenge sove) det å selektivt kunne se i det infrarøde spektret. Det må være kult det..

Lenke til kommentar

8618282[/snapback]

No har då dei fleste dyr eg veit om kamuflasje, til ein viss grad ivertfall :)

Endret av Tygg3n
Lenke til kommentar
Restitusjon er en meget viktig ting. Når man spør "Hvorfor er vi ikke skapt slik at vi ikke behøver søvn?", kunne man like greit spørre "Hvorfor er vi skapt uten superkrefter?"

8614753[/snapback]

Sammenligningen mellom muskeltrøtthet og en sliten hjerne er vel virkelig ikke så åpenbar?

Hva er det som bygges opp igjen i hjernen når du hviler? Hva er det som forbrukes om dagen?

Lenke til kommentar

Muskeltretthet og en "sliten" hjerne er to forskjellige grunner til at vi trenger søvn.

Jeg kan nevne noen grunner til hvorfor vi trenger søvn:

• "Sleep may have developed because of a need of animals to protect themselves. For example, some animals search for food and water during the day because it is easier to see when the sun is out. When it is dark, it is best for these animals to save energy, avoid getting eaten, and avoid falling off a cliff that they cannot see. It is interesting to note which animals sleep the most and which sleep the least. In general, animals that serve as food for other animals sleep the least."
  • Jeg har lest et studium som hevder at hjernen prosesserer nylig opptatt informasjon i søvne, som kan hjelpe på forståelsen ("sove på et problem") og hvor godt man husker.
  • Musklene trenger restitusjon for å kunne bygges opp lettest. Det er vel antakeligvis derfor man gjerne sover litt lengre under oppveksten enn i voksen alder. Hormonbalansen forskyves mot bedre muskelvekst når man sover. Også neuroner vil bygges opp, synes jeg huske, som forklarer at hjernen trenger hvile. Mangel på søvn under oppveksten er knyttet til atferdsproblemer og muligens svakt nedsatt funksjonalitet i hjernen.

Det anbefales å sove 8-9 timer for best effekt. Kortere så vil man miste noe av de positive effektene søvn har på hjernen, lengre så vil man få forskjøvet hormonbalansen så man ikke lengre drar nytte av økte veksthormonnivåer f.eks.

Lenke til kommentar
Restitusjon er en meget viktig ting. Når man spør "Hvorfor er vi ikke skapt slik at vi ikke behøver søvn?", kunne man like greit spørre "Hvorfor er vi skapt uten superkrefter?"

8614753[/snapback]

Superkrefter i forhold til hva? Vi mennesker er helt sinnsykt gode å tenke og formidle i forhold til andre arter, samtidig som kamelonen er ekstremt flink å kamuflere seg. Det er dens superkraft. Alle arter har superkrefter, man må bare se de i forhold.

Lenke til kommentar

Det var ikke poenget. "Hvorfor er vi ikke skapt slik at vi ikke behøver søvn" spør om hvorfor vi ikke er "perfekte" på et visst punkt. Ja, det er kjipt at vi trenger søvn. Ja, det er kjipt at vi ikke kan fly eller se fremtida. Lite å gjøre med noen av delene.

Lenke til kommentar

Jeg tror at utviklingen først og fremt har gått i retning av å sørge for at ingen arter sover for mye.

Ta rådyra, de sover ikke mye. De av dem som gjør det får dårlige odds siden det gjør det lettere for gaupa å snike seg innpå dem.

Gaupa derimot kan sove ganske mye så lenge den har et rådyr å knaske på. Det værste som kan skje når den sover er at en rival prøver å tuske til seg rådyret dens, noe som like gjerne kan skje i våken tilstand.

Kanskje søvn er mer effektivt enn hvile i våken tilstand for restituering av kroppen men først og fremst tror jeg det er et energieffektivt tidsfordriv for de artene som har muligheten til det. (det vil si de som ikke trenger å frykte at noen kommer for å spise dem mens de sover)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...